خروج دیپلمات ارشد آمریکایی از سفارتخانه، هشدار بوریس جانسون در‌باره «شناسایی زودهنگام طالبان»

طالبان با اشغال ارگ ریاست جمهوری افغانستان، پیشنهاد تشکیل دولت انتقالی را رد کرد

نخست وزیر بریتانیا گفت که پیروزی سریع‌ طالبان و فتح قدرت از سوی این گروه، نامنتظره نبود - AFP

نیروهای گروه طالبان یکشنبه شب وارد ارگ ریاست‌ جمهوری شدند و از آن‌جا برقراری «امارت اسلامی افغانستان» را اعلام کردند. 

به گفته ناتو، تمام پروازهای تجاری رفت و آمد به کابل را قطع کرده‌اند و تنها پروازهای نظامی فعالیت دارند. 

دیپلمات ارشد آمریکا سفارتخانه آن کشور در کابل را ترک کرده است و پرچم آمریکا از سر در سفارتخانه آن پایین آورده شده است. به گفته برخی منابع، صدای تیراندازی در سراسر کابل شنیده می‌شود. فعلا قرار است راس ویلسون، کاردار سفارت و دیپلمات ارشد آمریکا، همراه با گروهی از دیپلمات‌ها در فرودگاه مستقر بماند. 

به گزارش «نیویورک تایمز»، حداقل ۱۰ هزار شهروند آمریکا (از جمله شهروندان افغانستانی‌تبار) و کارمندان افغانستانیِ دولت آمریکا هنوز در افغانستان هستند و باید از کشور خارج شوند.

هواپیمایی ویرجین آتلانتیک اعلام کرد مسیر تمام پروازهای خود را عوض کرده است تا از حریم هوایی افغانستان عبور نکند. هواپیمایی «بریتیش ایرویز» هم پیش‌تر چنین کرده بود. 

اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان روز یکشنبه از این کشور خارج شد، اما به گزارش منابع ایندیپندنت فارسی، امرالله صالح، معاون ریاست جمهوری افغانستان، از کشور خارج نشده و هنوز در افغانستان  است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شورای امنیت سازمان ملل قرار است صبح دوشنبه در مورد افغانستان تشکیل جلسه دهد. حداقل سه کشور عضو (روسیه،‌ استونی، و نروژ) خواستار تشکیل چنین جلسه‌ای شده‌اند.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، از سایر دولت‌های غربی خواست حکومت طالبان در افغانستان را «زود به رسمیت نشناسند.» او گفت که پیروزی سریع‌ طالبان و فتح قدرت از سوی این گروه، نامنتظره نبوده است. 

جانسون در پی یک جلسه اضطراری گفت اولویتش خارج کردن شهروندان بریتانیایی و شهروندان افغانستانی که به بریتانیا کمک کرده‌اند، «در طی چند روز آينده» است. 

او همچنین از دولت‌های دیگر خواست پیش از مذاکرات هفته پیش رو در سازمان ملل و ناتو، حکومت طالبان را به رسمیت نشناسند.

آقای جانسون که از مقر نخست‌وزیری در خیابان داونینگ لندن سخن می‌گفت، تاکید کرد: «ما نمی‌خواهیم کسی حکومت طالبان را به صورت دوجانبه به رسمیت بشناسد. ما می‌خواهیم تا جای امکان، به موضعی متحد در میان کشورهای هم‌فکر برسیم تا افغانستان دوباره به کشتگاه تروریسم تبدیل نشود.»

نخست‌وزیر بریتانیا حدود پنج هفته پیش، در مجلس بریتانیا گفته بود نیازی نیست انتظار پیروزی سریع طالبان را داشته باشیم. او اما با فراموش کردن موضع سابق خود، روز یکشنبه گفت: «از حرف‌های من خیلی روشن بود که اوضاع افغانستان عوض می‌شود. البته که تصمیم آمریکا برای خروج، به اوضاع شتاب بخشید. اما مدت‌ها است می‌دانستیم که اوضاع به همین سمت پیش خواهد رفت.»

مجلس بریتانیا که در تعطیلات تابستانی است، چهارشنبه آینده یک روز جلسه می‌گذارد تا در مورد رویدادهای کابل گفت‌وگو کند.