«طالبان نیروهای افغان تسلیم شده را اعدام می‌کنند»

سفارت آمریکا در کابل از دریافت گزارش‌هایی خبر داده مبنی بر این که طالبان سربازان تسلیم‌شده ارتش افغانستان را اعدام کرده‌اند

طالبان دوسوم افغانستان را تحت کنترل خود درآورده‌اند- AFP

با پیشرفت طالبان در افغانستان، چنان که مقام‌های آمریکایی و گروه‌های حقوق بشری می‌گویند، شهروندان این کشور هر چه بیشتر در خطر اعدام، ازدواج اجباری و دیگر جنایات جنگی قرار می‌گیرند.

به نوشته شبکه‌های خبری با تسلیم شدن نیروها و سربازان دولتی افغانستان، طالبان توانسته‌اند بخش‌های قابل توجهی از خاک افغانستان را تحت کنترل خود درآورند.

سفارت آمریکا در کابل روز چهارشنبه گفت گزارش‌هایی دریافت کرده مبنی بر این که اعضای طالبان سربازان تسلیم‌شده ارتش را اعدام کرده و به شکل غیرقانونی برخی از اعضای دولت، از جمله رهبران نظامی، مقام‌های ولایات و همچنین ماموران پلیس را بازداشت کرده است.

به گزارش فاکس‌نیوز، چنان که سفارت آمریکا در توییتی نوشته، اعدام سربازان می‌تواند جنایت جنگی تلقی شود.

یک سخنگوی طالبان پیشتر در هفته جاری، در گفت‌وگو با روزنامه وال‌استریت‌ژورنال، کشتن زندانیان را رد کرد. این در حالی است که روایات شاهدان عینی چیز دیگری می‌گوید. طالبان همچنین اتهاماتی را رد کرده که می‌گوید شبه‌نظامیانش در سرزمین‌هایی که به تصرف درمی‌آورند، از مردم خواسته‌اند دختران ۱۵ سال به بالا را به عنوان عروس به آنان بدهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

راس ویلسون، کاردار سفارت آمریکا در کابل، با اشاره به مذاکرات به‌ بن‌بست رسیده صلح در قطر، در توییتی نوشت: «بیانات طالبان در دوحه شباهتی با اقداماتشان در بدخشان، غزنی، هلمند و قندهار ندارد. تلاش‌ها برای به دست گرفتن قدرت از طریق خشونت، وحشت‌افکنی و جنگ، تنها به انزوای بین‌المللی می‌انجامد.»

یک گزارش کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان درباره آسیب‌های جانی در آن کشور در شش ماهه نخست سال ۲۰۲۱ می‌گوید که ۱۶۷۷ نفر کشته و ۳۶۴۴ نفر تا پایان ماه ژوئن مجروح شده‌اند.

این ارقام در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش ۸۰ درصدی نشان می‌دهد و خونین‌ترین شش ماه برای مردم افغانستان از زمانی است که کمیسیون مستقل حقوق بشر شروع به ثبت موارد و آمارگیری کرده است.

این گروه طالبان را مسئول بیش از ۹۰۰ مورد از موارد مرگ و ۲۰۰۰ مورد از موارد جراحت دانسته است.

طالبان سابقه حمله به شهروندان افغانستانی که کار ترجمه برای نیروهای آمریکایی را بر عهده داشتند را در کارنامه خود دارد و وزارت خارجه آمریکا، برای کمک به خروج مترجم‌ها و خانواده‌هایشان از افغانستان با سازمان‌های پناهجویان همکاری کرده است.

جو بایدن روز شنبه در یک کنفرانس خبری مشترک با حضور کامالا هریس، معاون ریاست‌جمهوری و مقام‌های مشاور امنیت ملی خود درباره تلاش‌ها برای خروج مترجم‌ها و پیمانکاران و کارمندان محلی سفارتخانه آمریکا در کابل که در خطر حمله طالبان قرار دارند، مذاکره کرد.

بایدن در بیانیه‌ای گفت: «دل ما با مردان و زنان افغانستانی است که در خطر هستند. برای خروج هزاران نفر از کسانی که به ما کمک کرد‌ند و خانواده‌هایشان تلاش می‌کنیم.»

همچنین گزارش‌هایی درباره حمله طالبان سنی، به مسلمانان شیعه افغانستان، همچنین صاحبان کسب‌وکارها و دیگر غیرنظامیان منتشر شده است.

بیشتر کشته‌شده‌ها در ولایات جنوب‌غرب، از جمله قندهار و هلمند بوده که طالبان روز جمعه تصرف کردند.

به گفته سازمان ملل متحد، حدود ۴۰ هزار شهروند افغانستان از زمان شروع خشونت‌ها در ماه مه به این سو آواره شده‌اند.

همزمان با خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، دیگر کشورهای غربی نیز سفارتخانه‌های خود را بسته یا فعالیت‌های خود را در کابل کاهش داده‌اند و حتی سازمان ملل متحد از قصد خود برای تغییر مکان شماری از کارکنان خود خبر داده است.

بیشتر از جهان