آمریکا ۵ هزار سرباز به افغانستان می‌فرستد

جو بایدن دستور داده است آمریکا ظرفیت و هوشیاری لازم برای مقابله با تهدیدهای تروریستی از سوی افغانستان را حفظ کند

بنا بر اعلام کاخ سفید، حضور این سربازان آمریکایی برای خروج امن کارمندان آمریکایی است‌ـ KAMAL KISHORE/AFP

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، ساعتی پیش اعلام کرد که ۵۰۰۰ سرباز آمریکایی به افغانستان می فرستد.

کاخ سفید روز شنبه، ۱۴ اوت (۲۳ مرداد)، بیانیه‌ای در مورد خروج مسئولانه از افغانستان منتشر و اعلام کرد که حضور این سربازان آمریکایی برای خروج امن کارمندان آمریکایی است و همچنین، خروج افغان‌هایی که با آمریکایی‌ها همکاری کرده بودند و افرادی که در معرض تهدید طالبان قرار دارند.

پیش‌تر، وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده بود ۳۰۰۰ سرباز آمریکایی به افغانستان اعزام خواهد شد تا روند انتقال دیپلمات‌ها و کارمندان آمریکایی طبق برنامه صورت گیرد. گروه اول این سربازان شنبه ۱۴ اوت وارد افغانستان شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بیانیه رئیس‌جمهوری آمریکا آمده است: «من به وزارت خارجه دستور داده‌ام از رئیس‌جمهور غنی و دیگر رهبران افغان حمایت کنند زیرا تلاش دارند از خونریزی بیشتر جلوگیری کنند و به توافقی سیاسی برسند. وزیر خارجه، بلینکن، نیز با همکاران منطقه‌ای در تماس خواهد بود.»

این بیانیه در حالی منتشر شد که طالبان بخش اعظم ولایت‌های افغانستان را تصرف کرده است و بر اساس گزارش‌ها، چشم به حمله به کابل دارد.

منابع به ایندیپندنت فارسی گفته‌اند که زندانیان زندان پلچرخی در کابل تلاش کردند که از زندان فرار کنند و به شهر کابل حمله کنند اما شورش سرکوب شده است و زندانیان نتوانسته‌اند از زندان بگریزند.

امرالله صالح، معاون نخست رئیس جمهور افغانستان نیز شورش زندانیان پل چرخی در کابل را تایید کرد. او در صفحه توییترش گفته است: «من بیدار استم. ساعت ۲:۱۰ به وقت کابل است. آشوب در زندان پل چرخی مدیریت شد. زندانیان به سلول‌هایشان بازگردانده شدند. آنها باید بخوابند و به احمق‌ها گوش نکنند.»

از سوی دیگر، یک منبع دیگر در گفت‌و‌گو با ایندیپندنت فارسی تایید کرد که سه چرخ‌بال در ارگ ریاست‌جمهوری فرود آمده‌اند. به نظر می‌‌رسد این چرخ‌بال‌ها برای تامین امنیت ارگ و رئیس‌جمهوری اعزام شده‌اند.