رئیسی: سوگواری‌ها می‌تواند تأثیر مثبتی در روح و روان جامعه داشته باشد

وزیر پیشنهادی رئیسی برای تصدی وزارت بهداشت خود از مخالفان واردات واکسن بوده است

در حالی که حکومت نتوانسته اجرای پروتکل های بهداشتی را نهادینه کند، ابراهیم رئیسی بر برگزاری مراسم محرم تاکید دارد - عکس از پایگاه اطلاع رسانی دولت

ابراهیم رئیسی صبح امروز جمعه، در جلسه کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا ضمن تاکید بر کاهش ترددها طی ۱۰ روز آینده اظهار داشت: «اعتقاد و باور قلبی داریم که این سوگواری‌ها می‌تواند تأثیر مثبتی در روح و روان جامعه و زندگی مردم داشته باشد، اما رعایت اصول بهداشتی در مراسم عزا و سوگواری‌ها امری ضروری است و حفظ و صیانت از جان مردم اولویت دارد.»

به گزارش آفتاب نیوز، او با ادعای اینکه برای اختصاص ارز به واردات واکسن کرونا هیچ مشکلی وجود ندارد، افزود: «واردات واکسن، هم‌زمان با تولید واکسن داخلی سرعت گرفته است و این جزو اولویت‌های دولت است که معاون اول رئیس‌جمهوری با جدیت پیگیری می‌کند و امیدواریم با وارداتی که انجام می‌شود در زمان کوتاهی شاهد واکسینه شدن درصد زیادی از مردم باشیم.»

با نزدیک شدن به ماه محرم، در حالی که هنوز نشانه‌ای از توانایی حکومت برای مهار ابعاد بحران کرونا به چشم نمی‌خورد، و با وجود تاکید پروتکل‌های بهداشتی بر ضرورت ممنوعیت تجمع افراد، مقامات مختلف حکومتی بر ضرورت برگزاری مراسم دسته‌جمعی عزاداری تاکید می‌کنند.»

از سوی دیگر، روند واکسیناسیون عمومی بسیار کند پیش می رود و همین موضوع باعث مرگ و میر بسیاری از مردم شده است.

رئیسی در حالی از اختصاص ارز برای واردات واکسن و حمایت از واکسیناسیون عمومی سخن می‌گوید که وزیر پیشنهادی او برای تصدی وزارت بهداشت، خود از مخالفان واردات واکسن بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بهرام عین‌اللهی که از سوی ابراهیم رئیسی برای تصدی وزارت بهداشت معرفی شده است، یکی از پزشکانی است که خواستار منع واردات واکسن کرونا به ایران شده بود. این پزشکان مدعی شده بودند که واکسن‌های مدرنا و فایزر عوارض ناشناخته‌ای دارند. 

پس از دستور علی خامنه‌ای مبنی بر ممنوعیت واردات واکسن از کشورهای غربی که در دی‌‌ماه سال گذشته صادر شد، ۲۵۰۰ پزشک در نامه‌ای خطاب به حسن روحانی، رئیس‌جمهوری وقت، خواستار منع واردات واکسن به کشور شدند. 

آنان در نامه خود مدعی شدند که واکسن‌هایی مثل فایزر و مدرنا، «عوارض ناشناخته و جبران‌ناپذیری» دارند و شهروندان کشورهای تولیدکننده نیز از دریافت آن امتناع می‌کنند. 

امضاکنندگان آن نامه اعطای تأییدیه‌های رسمی جهانی به شرکت‌های تولید‌ی واکسن را«هیاهو و سیاه‌بازی» و دارای «ابهامات جدی» دانستند، و اهدای واکسن‌های کرونا به کشور را «غیرمنطقی» برشمردند. 

بهرام عین‌اللهی، متخصص چشم‌پزشکی و وزیر پیشنهادی ابراهیم رئیسی برای تصدی وزارت بهداشت، یکی از کسانی است که با امضای نامه مذکور و با اعمال فشار و ایجاد محدودیت، مانع واردات واکسن به کشور شدند. منع واردات واکسن در دوره‌ای نسبتاً طولانی، از جمله عوامل مهمی است که به قربانی شدن هزاران نفر از شهروندان ایرانی و سوگوار شدن خانواده‌های آنان انجامیده است.