۵۲۷ نفر دیگر جان باختند، مسئولان همچنان فقط وعده می‌دهند

معاون تحقیقات وزارت بهداشت در نامه‌ای خطاب به وزیر بهداشت، خواستار منع تجمع دسته‌های عزاداری شد

بر اساس آمار رسمی، در هر ۲ دقیقه و ۴۸ ثانیه، یک نفر در کشور جان خود را در اثر ابتلا به کرونا از دست می‌دهد‌ـ ATTA KENARE/AFP

در شبانه‌ روز گذشته، بیش از ۳۹ هزار بیمار جدید بر اساس معیارهای قطعی تشخیص، شناسایی شدند و ۵۲۷ نفر دیگر به‌دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند. اکنون، ۳۳۶ شهر در وضعیت قرمز قرار دارند و حدود ۷۰۰۰ بیمار بدحال در بخش‎ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها بستری شده‌اند.

این در حالی است که تا امروز ۲۲ مرداد ۱۴۰۰، کمتر از چهار میلیون نفر در کشور واکسینه کامل شده‌اند و بر اساس آمار رسمی، در هر ۲ دقیقه و ۴۸ ثانیه، یک نفر در کشور جان خود را در اثر ابتلا به کرونا از دست می‌دهد.

گزارش‌های رسیده از استان‌ها نشان می‌دهد که آمار ابتلا در استان‌های خراسان رضوی، کرمانشاه، خوزستان، گیلان و مازندران همچنان صعودی است. ظرفیت تخت‌های بیمارستانی در اغلب مراکز درمانی تکمیل شده است و به گواهی مسئولان بیمارستان‌ها، پذیرش بیمار جدید در صورتی امکان‌پذیر است که بیماری فوت کند. با وجود این، نهادهای مذهبی با حمایت علی خامنه‌ای و تایید ابراهیم رئیسی، در حال برگزاری مراسم‌ عزاداری محرم و تجمع‌های مذهبی‌اند. معاون وزیر بهداشت در نامه‌ای خطاب به وزیر بهداشت هشدار داده است که در صورت برگزاری مراسم‌ حتی در فضای باز، آمار فوتی‌ها در روزهای آینده به روزانه ۸۰۰ نفر افزایش می‌یابد.

سیاه‌ترین هفته کرونا

به گزارش خبرآنلاین، در فاصله ۱۵ تا ۲۱ مرداد، تعداد مبتلایان به نزدیک ۳۰۰ هزار نفر رسیده است، بیش از ۳۰ هزار نفر در بیمارستان‌ها بستری شدند و ۳۵۸۷ نفر در اثر ابتلا به کرونا فوت کردند.

در این شرایط، کمبود سرم و داروهای کرونا همچنان یکی از مشکلات اساسی بیماران است. بسیاری از بیماران یا نزدیکان آنان برای تهیه چند قلم دارو ناچار می‌شوند ساعت‌ها در صف‌های طولانی دارو به انتظار بایستند و این در حالی است که همین داروها با قیمت‌های میلیونی در بازار سیاه به‌راحتی در دست دلالان است.

حمید خیری، رئیس روابط عمومی انجمن داروسازان ایران، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا ادامه کمبود سرم و داروهای کرونا به‌رغم وعده‌های وزارت بهداشت، را تایید کرد. او حتی گفت «صرفه‌جویی ارزی» بر تصمیم‌گیری‌ها اثر گذاشته است.

کمبود سرم نیز سلامت بیمارانی را که در منزل تحت درمان‌اند و به سرم تزریقی احتیاج دارند، به خطر انداخته است، چرا که این دارو فقط در مراکز درمانی و داروخانه‌های دولتی توزیع می‌شود. حتی کارکنان برخی بیمارستان‌ها نیز تایید کرده‌اند که به دلیل کمبود سرم، گاهی مجبور می‌شوند به بیماران نوبتی سرم تزریق کنند.

افزایش دوبرابری کودکان مبتلا

متخصصان بارها گفته‌اند که سویه دلتای ویروس کرونا پیر و جوان نمی‌شناسد و حتی کودکان را نیز مبتلا می‌کند. پیش‌تر مسئولان بیمارستان کودکان مفید در تهران از جان ‌باختن ۷۷ کودک مبتلا به کرونا خبر داده بودند و حالا نیز فرهاد چوبدار، رئیس بیمارستان کودکان علی‌اصغر، تایید کرده است که میزان مراجعه کودکان مبتلا به کرونا نسبت به موج‌های قبلی شیوع دست‌کم دو برابر شده است.

به گفته دکتر فرهاد چوبدار، هم‌اکنون بخش عفونی و دیگر بخش‌های بیمارستان علی‌اصغر به کودکان مبتلا به کرونا اختصاص یافته و حتی ۲۰ درصد ظرفیت بخش‌ مراقبت‌های ویژه نیز با کودکان بدحال مبتلا به کرونا پر شده است. او با اشاره به اینکه در شرایط فعلی حتی نوزادان هم گرفتار کرونا می‌شوند، گفت: «همیشه چند نوزاد به دلیل کرونا بستری هستند.»

وعده‌های محمد مخبر

محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهوری، قول تامین واکسن کرونا از طریق واردات و تولید داخلی را داد و گفت تا پایان مرداد، ۱۰ میلیون و تا پایان شهریور ۲۰ میلیون دوز واکسن کرونا به کشور وارد می‌شود.

او همان کسی است که در خرداد امسال به‌عنوان رئیس «ستاد اجرایی فرمان امام» به علی خامنه‌ای نامه نوشت و مدعی شد با تولید واکسن برکت، ایران به یکی از شش کشور تولیدکننده واکسن تبدیل می‌شود. او در این نامه وعده داد که تا پایان شهریور، ۵۰ میلیون دوز واکسن برکت تولید می‌شود. وعده بی‌سرانجام مخبر راه را برای خرید و واردات واکسن از کشورهای دیگر بست و نتیجه این است که هزاران شهروند ایرانی جان خود را به دلیل دریافت نکردن به‌موقع واکسن از دست می‌دهند.

طبق آماری که وزارت بهداشت منتشر کرده است، مجموع واکسن‌های تزریقی برکت تا روز پنجشنبه ۲۱ مرداد، کمتر از دو میلیون دوز بوده است. نکته دیگر ابهام‌های زیادی است که درباره تولید این واکسن وجود دارد و با وجود ادعاهای بسیار، هنوز تایید سازمان بهداشت جهانی را دریافت نکرده است.

داستان دنباله‌دار مراسم محرم

در شرایطی که واکسیناسیون به‌کندی پیش می‌رود و تاکنون اندکی بیش از ۳ میلیون نفر در کشور واکسینه کامل شده‌اند، تنها راه قطع چرخه بیماری قرنطینه و تعطیلی سراسری است، تصمیمی که ستاد ملی مقابله با کرونا به دلایلی که رحمانی فضلی اشاره‌ای به آن نکرد، تصویب نشد.

تعطیلی سراسری الزاماتی دارد؛ به‌عنوان‌ مثال دولت‌ها موظف می‌شوند بسته‌های حمایتی برای قشرهای آسیب‌پذیر در نظر بگیرند و مردم از پرداخت مالیات و قسط در مدت قرنطینه معاف می‌شوند، اما دولت ایران به دلیل کمبود منابع مالی، از نخستین روزهای همه‌گیری با قرنطینه و تعطیلی سراسری مخالفت کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اقدام دیگر یا حداقلی که دولت می‌توانست برای کاهش آمار ابتلا انجام دهد این بود که برگزاری مراسم محرم را به‌طور کلی ممنوع اعلام کند.

اما از آن‌جا که طبق اظهارنظر تاریخی آیت‌الله خمینی، برگزاری مراسم محرم ضامن بقای حکومت است، پیشنهاد تعطیلی مجالس سوگواری با مخالفت شدید نهادهای مذهبی روبه‌رو شد. این نهادها، که در راس آن‌ها سازمان تبلیغات اسلامی قرار دارد، اعلام کردند امکان تعطیلی مراسم محرم وجود ندارد.

محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، از نخستین کسانی بود که به پیشنهاد تعطیلی مراسم محرم واکنش نشان داد و گفت امسال اجازه تعطیلی هیچ مراسمی را نمی‌دهند. پس از او، منصور ارضی نیز در سخنان تندی، مخالفان برگزاری مراسم را به باد انتقاد گرفت و گفت اگر مجالس محرم تعطیل شود، کار نظام تمام است.

برگزاری مراسم محرم در یک هفته آینده که منتهی به روزهای تاسوعا و عاشورا می‌شود، شرایط سخت و جبران‌ناپذیری در کشور ایجاد خواهد کرد، شرایطی که بعید نیست سیاه‌تر از هفته گذشته باشد.

فرید نجفی، معاون تحقیقات وزارت بهداشت، در نامه‌ای خطاب به وزیر بهداشت، به‌صراحت خواستار منع تجمع دسته‌های عزاداری شد.

او با تاکید بر اینکه این نامه از مجموع «نظرات اساتید کشور» نگاشته شده است، هشدار داد که سویه جدید به‌راحتی در فضای باز هم منتقل می‌شود و با توجه به «روح حاکم» بر عزاداری‌های محرم، «رعایت پروتکل‌هایی از قبیل حفظ فاصله فیزیکی، عدم تماس فیزیکی افراد با هم، استفاده از ماسک و غیره» امکان‌پذیر نیست.

در این نامه، با اشاره به خطیر بودن وضعیت موج پنجم کرونا، هشدار داده شده است که در روزهای آینده، مرگ‌‌و‌میر ناشی از کرونا تا ۸۰۰ نفر در روز افزایش می‌یابد.

مقاومت افراد و نهادهای مذهبی در مقابل هشدار متخصصان در نهایت امسال نیز همچون سال گذشته، برای آنان نتیجه‌بخش بود و مجالس ماه محرم در حال برگزاری است.

در این میان، رهبر جمهوری اسلامی که در سخنان اخیرش کرونا را «مسئله مهم» کشور خواند و از نیروهای مسلح و بسیج خواست برای حل این مشکل به میدان بیایند، در پاسخ به استفتایی درباره شرکت در عزاداری‌ها با وجود خطر ابتلا به کرونا، حضور در مراسم عزاداری را «از بهترین کارها» دانست.

او حتی عمل نکردن به نذر با توجه به شرایط ویژه کرونا را جایز ندانست و گفت: «تا زمانی که عمل به نذر با رعایت مقررات و دستورالعمل‌های بهداشتی ممکن باشد، نمی‌توان آن را ترک کرد.»

ابراهیم رئیسی نیز در یکی از نخستین جلساتش با ستاد ملی مقابله با کرونا در روز جمعه ۲۲ مرداد، برگزاری مراسم محرم را بر «روح و روان جامعه و زندگی مردم» موثر دانست و فقط تاکید کرد که «اصول بهداشتی» رعایت شود. این در حالی است که متخصصان بارها گفته‌اند امکان رعایت اصول بهداشتی در تجمع‌ها چه در فضای بسته و چه در فضای باز به حداقل می‌رسد.

سویه دلتای ویروس کرونا با سرعتی چند برابر نسبت به دیگر سویه‌ها در حال انتقال است و متخصصان تنها راه قطع چرخه انتقال را رعایت موارد بهداشتی و واکسیناسیون عمومی دانسته‌اند. با وجود اینکه مقام‌های ایران همواره مردم را به دلیل رعایت نکردن موارد بهداشتی مقصر اصلی شیوع کرونا می‌دانند، بررسی شرایط موجود نشان می‌دهد که حکومت هر دو الزام قطع چرخه بیماری یعنی واکسیناسیون و قرنطینه را نقض می‌کند.

مسئله نخست واکسیناسیون عمومی است، که اگرچه احتمال ابتلا به بیماری را به صفر نمی‌رساند، خطر مرگ‌ومیر و شدت بیماری را کاهش می‌دهد. مسئله دوم نیز به حکومت بازمی‌گردد، چون با صدور مجوز برای برگزاری مراسم محرم، باعث سرایت بیشتر بیماری و مرگ‌ومیر افراد می‌شود. علاوه بر این، ازدحام افراد در صف‌های طولانی برای خرید دارو نیز نتیجه‌ای جز افزایش آمار ابتلا ندارد.

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، روز جمعه ۲۲ مرداد، در سخنانی از تصمیم‌ها برای محدودیت‌های جدید و جدی خبر داد که از روز شنبه ۲۳ مرداد، اجرا خواهد شد. او همچنین گفت که تهیه دارو باید تسهیل شود و صف دارو برچیده شود، اما نگفت که این کار چه زمانی و با اقدام کدام نهاد انجام خواهد شد.