صادرات دستگاه اکسیژن‌ساز در وضعیت بحرانی کرونا در خوزستان

یک مسئول گمرک خوزستان مدعی شد که از نظر تامین و تولید اکسیژن در کشور و استان مشکلی نداریم

کمبود دستگاه‌های اکسیژن‌ساز در شهرهای مختلف مشکلات جدی برای بیمارستان‌ها و بیماران بستری در خانه ایجاد کرده است - خبرگزاری فارس

در استان خوزستان، روند ابتلا به بیماری کرونا و تعداد افراد نیازمند بستری شدن همچنان فزاینده است به‌ طوری‌ که فقط در یک روز نزدیک به هشت هزار نفر به بیمارستان‌های این استان مراجعه کرده‌اند. ظرفیت بیمارستان‌های دولتی تکمیل شده و به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور، فقط پنج تخت خالی در استان باقی مانده است. در چنین شرایطی دستگاه‌های اکسیژن‌ساز با اهداف بشردوستانه از خوزستان به کشورهای نامعلومی صادر می‌شوند و با وجود کمبود دستگاه‌های اکسیژن‌ساز در کشور، یک مقام گمرک مدعی است که در تامین و تولید اکسیژن مشکلی وجود ندارد.

در ۲۴ ساعت منتهی به سه‌شنبه (۱۹ مرداد)، بیش از هشت هزار نفر به مراکز درمانی استان خوزستان مراجعه کردند و ۴۷۱ نفر بستری شدند. به گفته فرهاد ابول‌نژادیان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور، تعداد افرادی که روزانه از بیمارستان ترخیص می‌شوند، نصف این عدد است و در حال حاضر دو هزار و ۱۹۵ تخت بیمارستانی در استان خوزستان به بیماران مبتلا به کرونا اختصاص یافته است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، ابول‌نژادیان با بیان اینکه پس از تکمیل شدن ظرفیت بیمارستان‌های دولتی، تخت‌ بیمارستان‌های خصوصی نیز به چرخه کرونا وارد شده است، گفت: «در حال حاضر چهار بیمارستان خصوصی اهواز برای پذیرش بیماران مبتلا به کرونا اعلام آمادگی کرده‌اند.»

آمار مرگ‌ومیر بیماران در استان خوزستان نیز به نسبت هفته‌های گذشته افزایش یافته است؛ به طوری که به گفته رئیس دانشگاه جندی‌شاپور، تعداد فوت‌شدگان روزانه در اهوازکه هفته پیش کمتر از ۱۰ مورد بود، حالا به ۲۹ مورد رسیده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در خبری دیگر، ماندانا قنواتی، رئیس بیمارستان رازی اهواز، نیز از تعداد زیاد مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی استان خوزستان خبر داده است. به گفته او، در یک هفته اخیر میزان مراجعه زنان باردار به بیمارستان‌ رازی «فوق‌العاده» افزایش یافته است؛ به‌ گونه‌ای که یک‌چهارم بیماران مبتلا به کرونا مراجعه‌کننده به بیمارستان رازی اهواز زنان باردارند. او این آمار را «وحشتناک» توصیف کرده است.

به گفته ماندانا قنواتی، از ساعت هشت صبح روز سه‌شنبه (۱۹ مرداد) تا آخر شب، ۵۴۰ بیمار به تریاژ و ۳۵۰ نفر به درمانگاه رمدسیویر بیمارستان رازی اهواز مراجعه کرده‌اند. در شرایطی که بیمارستان‌ها با تعداد زیاد مراجعه‌کنندگان روبه‌رو شده‌اند و مراکز درمانی به امکانات و تجهیزات بیشتری برای خدمات‌دهی به بیماران نیاز دارند، کپسول‌های اکسیژن از خوزستان به خارج از کشور صادر می‌شود. این خبر را غلامرضا بلوطکی‌میرزا، ناظر گمرکات خوزستان، تایید کرده است. او در گفت‌وگو با تلویزیون خوزستان مدعی شد: «از نظر تامین و تولید اکسیژن در کشور و استان مشکلی نداریم.»

ادعای نبود مشکل در تامین و تولید اکسیژن در کشور در حالی مطرح می‌شود که در هفته‌های اخیر کمبود دستگاه‌های اکسیژن‌ساز در شهرهای مختلف مشکلات جدی برای بیمارستان‌ها و بیماران بستری در خانه ایجاد کرده، اما غلامرضا بلوطکی‌میرزا مدعی است: «میزان تولید اکسیژن در استان به حدی بوده است که مازاد تولید نیز داشته‌ایم.»

این مسئول گمرک در حالی‌ که هیچ نامی از کشورهای دریافت‌کننده کپسول‌های صادراتی ایران نبرده، گفته است که صادرات کپسول با «توجه به نیاز و کمک بشردوستانه» انجام‌ شده است. به گفته او، چند شرکت تولیدکننده اکسیژن در منطقه آزاد اروند، کپسول اکسیژن‌های مازاد تولید را با اهداف بشردوستانه صادر خواهند کرد.

صادرات کپسول‌های اکسیژن در حالی است که چندی پیش قاسم ساعدی، نماینده مجلس، از کمبود شدید اکسیژن در دشت آزادگان خبر داد و گفت: «دستگاه‌های اکسیژن‌ساز در بیمارستان‌ها جوابگوی بیماران نیست و ما از دست دادن جوانانمان را شاهدیم.»

رئیس دانشگاه جندی‌شاپور اهواز  پیش‌تر گفته بود که ۱۷ بیمارستان استان خوزستان دستگاه اکسیژن ساز ندارند یا با کمبود آن مواجه‌اند.