یک پژوهش: دمای بالای هوا در مراسم حج می‌تواند منجر به مرگ شود

واقعه لگدکوب شدن و درگذشت ۱۴۶۲ زائر در سال ۱۹۹۰ به «گرمای شدید» مرتبط دانسته شد

ABDEL GHANI BASHIR / AFP

تغییرات اقلیمی می‌تواند به معنای آن باشد که میلیون‌ها مسلمان در جریان ادای مناسک پنج روزه حج در مکه، خود را در معرض «خطر بسیار شدید» قرار بدهند.

برای ۱.۸ میلیارد مسلمان در جهان، حج یک فریضه دینی است که باید حداقل یک بار در زندگی ادا شود.

اما، پژوهشگران می‌گویند با بالاتر رفتن دمای هوا، زائران با گذراندن ۲۰ تا ۳۰ ساعت در هوای آزاد، خود را در معرض خطرات بزرگی قرار می‌دهند.

در سال۱۹۹۰، ۱۴۶۲ زائر (در مکه) زیر دست و پا کشته شدند، و در حادثه‌ای مشابه در سال ۲۰۱۵، ۷۶۹ تن کشته و ۹۳۴ تن مجروح شدند. هردو واقعه در شرایطی رخ داد که دمای هوا در منطقه به اوج خود رسیده بود.

پژوهشگران انستیتوی تکنولوژی ماساچوست (ام آی تی) می‌گویند، مقامات مسئول باید تعداد زائران حج را محدود کنند.

الفتاح الطاهر، استاد مهندسی محیط زیست در «ام آی تی» می‌گوید: «اگر مردم در شرایط بد آب و هوا در جایی اجتماع کنند، احتمال این که این اجتماع به بروز وقایعی منجر شود، بیشتر است». 

زمان انجام مناسک حج سال به سال تغییر می‌کند، اما قرار است حج در سال‌های میان ۲۰۴۲ تا ۲۰۵۲ و از ۲۰۷۹ تا ۲۰۸۶ در داغ ترین روزهای تابستان برگزار شود.

برای تعیین نقطه خطر گرما و رطوبت، دانشمندان از شیوه «حباب مرطوب گرما» استفاده می‌کنند که تعیین می‌کند تعرق تا چه حد حرارت بدن را پایین می‌آورد.

اگر میزان رطوبت هوا بالا باشد، دمای حباب مرطوب پایین می‌آید که به معنای آن است که بدن کمتر قادر به تعرق است.

اداره هواشناسی ملی آمریکا، گرمای بالای ۳۹ درجه را در رده «خطر» قرار داده است. دمای بالای ۵۱ درجه در حباب گرمای مرطوب، «بسیار خطرناک» توصیف شده است که با  خطر گرمازدگی، صدمه به مغز، قلب، کلیه، عضلات و حتی مرگ همراه است. 

بنا به گزارشی که در نشریه «جیوگرَفیکال ریویو لِتِرز» منتشر شده است، دانشمندان می‌گویند تغییرات اقلیمی، تعداد روزهای تابستان را که در آن دمای حباب مرطوب از حد «بسیار خطرناک» تجاوز می‌کند، به گونه‌‌ چشمگیری افزایش خواهد داد.

پرفسور الطاهر می‌گوید، آمادگی برای این شرایط بالقوه ناامن، برای مقامات عربستان سعودی مهم خواهد بود.

اقداماتی برای حفاظت از گرما وجود دارد، از جمله دستگاه‌های پاشیدن آب در مناطق روباز، اما پژوهش‌گران می‌گویند ممکن است لازم باشد که در سال‌های آینده، تعداد زائران حج محدود شود.

مقامات عربستان می‌گویند، در مراسم حج امسال در اوایل ماه جاری، ۱.۸۵ میلیون زائر از ۱۸۰ کشور جهان به بیش از ۶۰۰ هزار شهروند عربستان پیوستند.  

مناسک حج  در آغاز عید قربان انجام می‌شود که از مهمترین اعیاد مسمانان جهان است.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/

© The Independent

بیشتر از جهان