وزیر خارجه اسرائیل دفتر دیپلماتیک تل‌آویو در مراکش را افتتاح کرد

آخرین بار در سال ۲۰۰۳ سیلوان شالوم، وزیر خارجه پیشین اسرائیل به مراکش در شمال آفریقا سفر کرده بود

ناصر بوریطه و یائیر لاپید، وزیران خارجه مراکش و اسرائیل پس از امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری در رباط- FADEL SENNA / AFP

پنجشنبه ۱۲ اوت، وزیر خارجه اسرائیل دفتر نمایندگی دیپلماتیک کشورش در مراکش را افتتاح کرد. در این مراسم محسن جزولی، معاون وزارت خارجه مراکش، نیز حضور داشت.

افتتاح دفتر ارتباطات دیپلماتیک اسرائیل در رباط، پایتخت مراکش، نمادی از عادی شدن مناسبات میان دو کشور به شمار می‌رود.

سفر دو روزه یائیر لاپید به مراکش، اولین سفر یک وزیر اسرائیلی به مراکش پس از حدود ۱۸ سال است. آخرین بار در سال ۲۰۰۳ سیلوان شالوم، وزیر خارجه پیشین اسرائیل، به مراکش در شمال آفریقا سفر کرده بود.

اسرائیل و مراکش حدود یک سال پیش در چارچوب پیمان ابراهیم در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، توافق عادی‌سازی روابط دو کشور را امضا کردند.

لاپید تصاویری از مراسم افتتاح دفتر نمایندگی اسرائیل در رباط را توییت و آن را «لحظه‌ای تاریخی» توصیف کرده است. او پس از مراسم افتتاح دفتر نمایندگی تل‌آویو در رباط، به کازابلانکا رفته است تا از کنیسه «معبد بت-ال» دیدار کند.

یائیر لاپید و ناصر بوریطه، وزیران خارجه اسرائیل و مراکش، روز چهارشنبه درباره خدمات هوایی هم توافق‌هایی کردند و در زمینه کشاورزی، ورزش و جوانان و همچنین  ایجاد سازوکار مشاوره سیاسی میان وزیران خارجه دو کشور تفاهم‌نامه‌هایی امضا کردند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، روز چهارشنبه (۲۰ مرداد) در توییتی نوشت که آمریکا «بازگشایی دفتر نمایندگی اسرائیل در رباط» را تبریک می‌گوید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اسرائیل و مراکش در دهه ۱۹۹۰ مناسبات دیپلماتیک اندکی داشتند اما به دنبال انتفاضه دوم فلسطینی‌ها در سال ۲۰۰۰، مراکش روابط خود را با اسرائیل قطع کرد. دو کشور همواره روابط غیررسمی خود را حفظ کردند و سالانه هزاران اسرائیلی به مراکش سفر می‌کنند.

در چارچوب پیمان ابراهیم به میانجی‌گری دولت ترامپ، چهار کشور عرب امارات متحده عربی، بحرین، سودان و مراکش مناسبات خود با اسرائیل را عادی کردند.

پیمان ابراهیم بر این باور دیرینه که اسرائیل نمی‌تواند بدون پیشرفت در زمینه صلح با فلسطینی‌ها، مناسباتش با جهان عرب را عادی کند، خط بطلان کشید.

ایالات متحده آمریکا پذیرفت که در ازای عادی‌ شدن روابط مراکش با اسرائیل، ادعای پرمناقشه مراکش بر منطقه صحرای غربی را به رسمیت بشناسد. دولت بایدن وعده داده است که این تصمیم را بررسی خواهد کرد.

سازمان ملل متحد اقدام مراکش در الحاق صحرای غربی به قلمرو این کشور را به رسمیت نمی‌شناسد.

بیشتر از جهان