اتحادیه اروپا، احتمال اثرات جانبی مدرنا و فایزر را بررسی می‌کند

پیامدهای جانبی شامل التهاب کلیه، یک واکنش آلرژیک پوستی، اختلال کلیوی و از دست دادن مقادیر زیادی پروتئین در ادرار می شود

خبر بررسی اثرات جنبی، باعث سقوط نرخ سهام فایزر و مدرنا در بورس شد- APU GOMES / AFP

پس از آنکه اتحادیه اروپا اعلام کرد که پیامدهای جانبی واکسن‌های کرونا مدرنا و فایزر را از نو بررسی می‌کند، سهام شرکت‌های سازنده این دو واکسن‌ها در بازارهای بورس سقوط کرد.

این پیامدهای جانبی احتمالی شامل التهاب کلیه، یک واکنش آلرژیک پوستی، اختلال کلیوی و از دست دادن مقادیر زیادی پروتئین در ادرار می شود.

فایزر، با فاصله فراوان، اولین شرکت تامین کننده واکسن کرونا برای اتحادیه اروپا محسوب می‌شود. در مقایسه با ۳۳۰ میلیون دوز فایزر که در اتحادیه اروپا تزریق شده، حدود ۴۳ میلیون دوز واکسن کرونا در کشورهای عضو اتحادیه اروپا تزریق شده است.

خبرگزاری رویترز گزارش داده که شرکت‌های فایزر و مدرنا به درخواست این خبرگزاری برای پاسخ آنها به تصمیم اتحادیه اروپا واکنشی نشان نداده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان دارویی اروپا، هیچ توصیه‌ای برای اعمال برخی تغییرات در برچسب واکسن‌ها نکرده است.

این سازمان می‌گوید که ارزیابی‌های اخیر بخشی از فرآنید به روزرسانی بخش ایمنی داده‌های مربوط به واکسن‌های تایید شده است.

این سازمان همچنین در حال بررسی یک پیامد جنبی احتمالی دیگر واکسن کرونای تولید شده توسط آسترا زنکا و جانسون اند جانسون است، که به اختلال در قاعدگی مربوط می‌شود.

ماه گذشته نیز نهاد ناظر بر داروی اتحادیه اروپا، ارتباطی احتمالی بین دو واکنسن مدرنا و فایزر و یک التهاب قلبی نادر پیدا کرد. در ساخت این واکسن از تکنولوژی mRNA استفاده شده است.

با این همه هم سازمان دارویی اروپا و هم سازمان بهداشت جهانی تاکید کرده‌اند که فواید استفاده از این واکسن‌ها به مراتب بیشتر از خطرات احتمالی آنهاست.

سازمان دارویی اروپا جزییاتی در باره تعداد موارد دیده شده از افراد مبتلا به پیامدهای جنبی این دو واکسن منتشر نکرده، اما گفته است که از هر دو شرکت اطلاعات بیشتری خواسته شده است.