ایلان ماسک برای تولید لباس‌های فضانوردی ناسا اعلام آمادگی کرد

ناسا از برنامه‌اش برای تولید لباس‌‌های فضایی جدید به میزان قابل‌ملاحظه‌ای عقب است

ایلان ماسک، بنیانگذار شرکت خودروسازی تسلا و شرکت فضایی اسپیس‌ایکس- Robyn BECK / AFP

پس از اینکه ناسا اطلاع داد در ساخت لباس‌های فضانوردی جدید دچار مشکل شده است، ایلان ماسک پیشنهاد کمک داد.

در گزارش جدید بازرس ناسا مشخص شد این سازمان فضایی از برنامه‌اش برای تولید لباس‌‌های فضایی جدید به میزان قابل‌ملاحظه‌ای عقب است، که بنا بر این گزارش، در نتیجه مشکلات تامین بودجه، تاثیر [همه‌گیری] ویروس کرونا و چالش‌‌های فنی است.

احتمال نمی‌رود که لباس‌‌ها زودتر از آوریل ۲۰۱۵ آماده شوند، و همین دلیل دیگری است که ناسا قادر نخواهد بود به برنامه‌اش برای فرود بر ماه در سال ۲۰۲۴ برسد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این گزارش آمده است تا وقتی این لباس‌‌ها تکمیل شوند، ناسا بیش از میلیارد دلار برای نسل بعدی لباس‌‌های فضانوردی هزینه کرده است. 

ایلان ماسک در پاسخ به توییت مایکل شیتز، خبرنگاری که در مورد این گزارش جدید پست گذاشته بود، پیشنهاد کرد که شرکت فضایی خصوصی او می‌تواند به حل مشکلات جاری کمک کند.

ماسک نوشت: «اگر لازم باشد، اسپیس‌ایکس می‌تواند این کار را بکند.»

در پاسخ به توییتی جداگانه از آقای شیتز، که درباره شمار زیاد شرکت‌های گوناگونی بود که در تامین قطعات لباس‌ فضانوردی دخیل‌اند، آقای ماسک اشاره کرد که این روند بی‌اندازه پیچیده شده است.

۲۷ شرکت گوناگون قطعات نسل بعدی لباس‌های فضانوردی ناسا را تامین می‌کنند.

ماسک نوشت: «به نظر می‌رسد آشپز چند تا شده‌ است.»

این لباس‌‌‌های فضانوردی فقط بخشی از موارد ضروری ناسا پیش از بازگشت به ماه در چارچوب ماموریت آرتمیس است‌ــ و تنها موردی نیست که به‌دلیل تاخیرها محقق نشده است.

این سازمان فضایی در ساخت ماه‌نشینی که فضانوردان را تا سطح ماه ببرد نیز دچار مشکل شده است. ناسا شرکت اسپیس‌ایکس را انتخاب کرده است تا برای فرود مجدد آمریکایی‌‌ها بر سطح ماه، فضاپیما بسازد‌ــ اما شرکت بلو اوریجین جف بیزوس، و همچنین شرکت دیگری به نام داینتیکس، به روند انتخاب اعتراض کرده‌اند و از آن زمان، برنامه به تعویق افتاده است.

در گزارش ناسا اشاره شده است احتمال دارد این مسئله موجب تاخیرهای بیشتری شود که تحقق هدف سال ۲۰۲۴ را بیشتر به مخاطره بیندازد.

© The Independent

بیشتر از جهان