موج جدید بیماری کرونا تا سه ماه ادامه دارد

رئیس بخش عفونی بیمارستان امام رضای مشهد می‌گوید هنوز به قله موج پنجم نرسیده‌ایم

تسنیم

رزیتا خداشاهی، رئیس بخش عفونی بیمارستان امام رضای مشهد گفت که در پیک جدید بیماری کرونا جوانانی که حتی یک دوز واکسن کرونا هم دریافت نکرده‌اند با وضعیت بحرانی درگیر بیماری کرونا شده‌اند.

او به ایسنا گفت که «در پیک فعلی جوانان بیشترین درگیری با کرونا را دارند. درحال حاضر درصد بالایی از بیماران ما در بیمارستان و مطب‌ها جوان و در رده سنی ۲۵ تا ۴۰ سال هستند. این افراد درگیری ریه‌ای بسیار وسیعی دارند. باوجود اینکه در پیک‌های گذشته جوانان در این رده سنی بسیار کمتر به این بیماری مبتلا می‌شدند، متاسفانه بسیاری از این جوانان بد حال هستند و ما شاهد صحنه‌های بسیار ناراحت کننده و دلخراش هستیم.»

خداشاهی در مورد زمان احتمالی فروکش کردن موج جدید گفت که دست‌کم تا دو ماه دیگر نمی‌شود انتظار کاهش شمار ابتلا را داشت چرا که پیک بیماری در گونه دلتا حدود سه ماه به طول می‌انجامد: «کرونای دلتا با گونه‌های قبلی خود متفاوت است. در گونه‌های قبلی کرونا پیش‌بینی بر این بود که از شروع پیک تا خاتمه آن حدود دو ماه به طول می‌انجامید. در شهر مشهد از تیرماه به طور رسمی شیوع گونه دلتا آغاز و اعلام  شد، اما با گذشت یک ماه و ۲۰ روز از آن هنوز به نوک قله پیک نرسیده‌ایم. طول پاندمی گونه دلتا در کشور هند، سه ماه طول کشید. براساس پیش‌بینی در مقالات، پیک دوره  گونه دلتا حداقل سه ماه زمان می‌برد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پیک پنجم کرونا در ایران که در نتیجه روند کند واکسیناسیون رخ داده است روزانه بیش از ۵۰۰ ایرانی قربانی می‌شوند. این بیشترین آمار رسمی قربانیان کرونا در ایران از زمان شیوع آن است. بسیاری از رسانه‌های داخل ایران و مقام‌های درمانی می‌گویند آمار واقعی ابتلا و مرگ در اثر کرونا بسیار بیشتر از آمار وزارت بهداشت است.

علی خامنه‌ای در روز ۱۹ دی ۱۳۹۹اعلام کرد که او اجازه نخواهد داد واکسن‌های کرونای ساخت آمریکا و انگلیس به ایران وارد شود. همین موضوع سبب شد تا سهمیه ایران در سبد جهانی کوواکس برای تامین واکسن از بین برود. حال و با قربانی شدن تعداد زیادی از مردم در موج جدید کرونا، مقام‌های وزارت بهداشت گفته‌اند که با واردات واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی مخالف نیستند ولی شرط آن‌ها این است که کارخانه تولید‌کننده آن‌ها در آمریکا و انگلیس نباشد.