مصونیت جمعی در «سویه دلتا» موثر نیست

هر کسی که هنوز واکسینه نشده است، در مقطعی با این ویروس روبرو خواهد شد

دست‌کم ۴ میلیون نفر در سراسر جهان تاکنون بر اثر ابتلا به کووید ۱۹ جان خود را از دست داده‌اند-ERNESTO BENAVIDES / AFP

گزینه ایمنی جمعی در سویه دلتای ویروس کرونا صادق نیست.

رئیس گروه واکسن آکسفورد می‌گوید ایمنی جمعی در مورد سویه دلتای ویروس کرونا «امکان‌پذیر نیست» زیرا نوع دلتا هنوز به‌سرعت در حال گسترش است و افراد کاملاً واکسینه شده را هم آلوده می‌کند.

کارشناس واکسن کرونا در گزارش خود به نمایندگان مجلس بریتانیا با اعلام این نظر گفت مقامات به‌عنوان راه‌حل «نباید بر ایمنی جمعی تمرکز کنند زیرا ممکن است نوعی ویروس کرونا پدیدار شود که حتی در بین افراد واکسینه شده آسان‌تر منتقل شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پروفسور سر اندرو پولارد به نمایندگان گفت که اگرچه واکسیناسیون ۹۵ درصدی میزان انتقال بیماری‌هایی مانند سرخک را متوقف می‌کند، اما در مورد کووید ۱۹، این‌طور نیست.

مصونیت جمعی زمانی است که افراد کافی در برابر بیماری مقاوم شوند. این مقاومت می‌تواند از طریق واکسیناسیون یا قرار گرفتن در معرض عامل بیماری‌زا ایجاد شود و با بالا رفتن تعداد افرادی که به این عامل مقاوم هستند، امکان انتقال به‌طور قابل‌توجهی در بین افراد کاهش می‌یابد.

پروفسور پولارد گفت که واکسن شیوع ویروس کرونا را کند می‌کند، اما از آنجا که نوع دلتا - که برای اولین بار در هند شناسایی شد – قابلیت ‌انتقال بسیار بالایی دارد، واکسن توان توقف آن را ندارد.

وی به نمایندگان مجلس گفت: «ما به‌وضوح می‌دانیم که نوع دلتا، هنوز افرادی را که واکسینه شده‌اند آلوده می‌کند و این بدان معناست که هر کسی که هنوز واکسینه نشده است، در مقطعی با این ویروس روبرو خواهد شد.»

طبق اعلام مقامات بهداشتی در بریتانیا، بیشتر از سه‌چهارم جمعیت این کشور هر دو دوز واکسن را دریافت کرده‌اند اما هنوز نگرانی‌هایی درباره افرادی که از دریافت واکسن اجتناب کرده‌اند وجود دارد.

آخرین اطلاعات اداره بهداشت عمومی انگلستان و دانشگاه کمبریج نشان می‌دهد واکسیناسیون در بریتانیا، دست‌کم از ۶۰ هزار مرگ، ۲۲ میلیون بیماری و ۶۷ هزار مورد بستری در بیمارستان‌ها جلوگیری کرده است.