آدریان دریا این بار راهی ترکیه شد

مقصد قبلی این نفتکش یونان اعلام شده بود

Johnny BUGEJA / AFP

پس از اینکه یونان اعلام کرد ریسک کمک به نفتکش ایرانی را نمی‌پذیرد، مقصد جدید آدریان دریا بندری در ترکیه تعیین شد.

پس از آزادی گریس-۱ از جبل‌الطارق با نام جدید آدریان دریا و پرچم ایران به جای پرچم پاناما،‌ ایالات متحده آمریکا تهدید کرد هر گونه کمک به این نفتکش با پیامدهای جدی مواجه خواهد شد. واشینگتن ادعا می‌کند، این نفتکش حامل دو میلیون بشکه نفت ایران قصد داشته بار خود را به بندر بانیاس در سوریه برساند و از این طریق به دولت تحت تحریم بشار است و همچنین سپاه پاسداران که در فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا قرار دارد، کمک کند. وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای خاطرنشان کرد، همه اشخاص حقیقی و حقوقی مرتبط با این نفتکش را تحریم می‌کند و در مورد همکاری با آدریان دریا به دیگر کشورها هشدار داد.

گزارش آسوشیتدپرس حاکی از آن است که خدمه آدریان دریا، در سیستم خودکار شناسایی این نفتکش مقصد آن را به بندر مرسین در ترکیه تغییر داده‌اند. بندری در جنوب ترکیه که یک ترمینال نفتی دارد. البته روشن نیست که آیا ترکیه این نفتکش را در بندر خود می‌پذیرد یا خیر. قبلا یونان از این اقدام خودداری کرده بود.

با این حال این خبرگزاری آمریکایی در ادامه گزارش خود این نکته را یادآوری می‌کند که دریانوردان می‌توانند هر مقصدی را در این سیستم خودکار شناسایی وارد کنند و شاید ترکیه مقصد واقعی نباشد.

بندر مرسین در ۲۰۰ کیلومتری شمال غرب پالایشگاه بانیاس سوریه قرار دارد که آدریان دریا در سیزدهم تیرماه به دلیل حرکت احتمالی به سمت آن، به کمک نیروی دریایی بریتانیا و دولت جبل‌الطارق توقیف شده بود. این نفتکش ۴۵ روز در توقیف بود و تنها زمانی آزاد شد که ایران اسناد و مدارک لازم برای آزادی آن را به دادگاه عالی جبل‌الطارق ارایه کرد. بریتانیا ادعا می‌کند ایران تعهد داد که این نفتکش به سوریه نمی‌رود. ادعایی که مقامات تهران آن را رد کرده و می‌گویند، تعهدی نداده‌اند.

هرچند ترکیه هنوز در مورد این گزارش واکنش نشان نداده،‌دولت رجب طیب اردوغان با ایران و روسیه در مورد سوریه در ارتباط نزدیک قرار دارد.

مرین ترفیک، وب‌سایت رهگیری کشتی‌ها، موقعیت آدریان دریا را در جنوب سیسیل در دریای مدیترانه مشخص کرده و انتظار می‌رود با سرعتی که هم اکنون در حال حرکت است، یک هفته دیگر به بندر اعلام شده در ترکیه برسد.

قبلا گزارش شده بود که این کشتی تا روز یکشنبه به یونان می‌رسد.

آزادی آدریان دریا که هم اکنون سرگردان در آب‌های بین‌المللی حرکت می‌کند، این گمانه‌زنی را پدید آورده که ایران به زودی نفتکش استنا ایمپرو را آزاد می‌کند. این نفتکش که با پرچم بریتانیا در تنگه هرمز در حال حرکت بود، دو هفته پس از توقیف گریس-۱ در جبل‌الطارق، از سوی سپاه توقیف شد. دلیل این توقیف نفض قوانین دریانوردی اعلام شد.

اخیرا نیز گزارش‌هایی مبنی بر ملاقات مالک سوئدی این نفتکش با محمد‌جواد ظریف منتشر شد که به کشورهای اسکاندیناوی سفر کرده بود.

نفتکش آدریان دریا که محموله‌ای به ارزش ۱۳۰ میلیون دلار را حمل می‌کند، به دقت از سوی شرکت‌های ناظر بر حرکت کشتی‌ها و همچنین ایالات‌متحده رصد می‌شود. از آنجایی که آمریکا صادرات نفت ایران را نیز به طور کلی تحریم کرده، به نظر نمی‌رسد آدریان دریا بتواند با پرچم ایران به آسانی در بندری خارجی پهلو بگیرد یا نفت خود را به فروش برساند.

در چنین شرایطی احتمال بازگشت آدریان دریا به آب‌های ایران و اضافه شدن دو میلیون بشکه نفت دیگر به ده‌ها میلیون بشکه نفت ذخیره شده ایران روی آب، دور از ذهن نخواهد بود.

آمریکا و بریتانیا در واکنش به انفجار و توقیف نفتکش‌ها در خلیج فارس و سرنگونی پهپاد آمریکایی در حال تشکیل یک ائتلاف بین‌المللی برای تامین امنیت کشتی‌رانی در آب‌های منطقه هستند. تا کنون حضور اسرائیل، بحرین و استرالیا در این ائتلاف نهایی شده است.