نخستین مورد ابتلا به ویروس مرگ‌بار ماربورگ در غرب آفریقا

نرخ مرگ میان مبتلایان به این ویروس می‌تواند از ۲۴ تا ۸۸ درصد متفاوت باشد

ویروس ماربورگ، در انسان‌ها از طریق تماس با ترشحات بدنی فرد مبتلا و سطوح و مواد آلوده سرایت می‌کند - MICHELE CATTANI / AFP

مقام‌های بهداشتی اولین مورد ابتلا به ویروس مرگ‌بار و به شدت مسری ماربورگ را در گینه، کشوری در غرب آفریقا، گزارش کردند.

سازمان بهداشت جهانی در آفریقا اعلام کرد که این ویروس کمتر از دو ماه بعد از آن شناسایی می‌شود که گینه پایان یافتن شیوع ابولا را اعلام کرد؛ بیماری که پیش‌تر در سال جاری میلادی (۲۰۲۱) شروع شده بود.

دکتر ماتشیدیسو موئتی، دبیر منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت برای آفریقا، گفت: «ما از هوشیاری و اقدام‌های تحقیقاتی سریع کارمندان نظام بهداشتی گینه تقدیر می‌کنیم. ظرفیت ویروس ماربورگ برای شیوع گسترده بدان معنی است که باید آن را در نطفه خفه کنیم.»

ماربورگ که در دسته ویروس‌هایی نظیر همان ابولا تقسیم‌بندی می‌شود، از طریق خفاش میوه‌‌خوار هم به انسان منتقل می‌شود و در میان انسان‌ها از طریق تماس با ترشحات بدنی فرد مبتلا و سطوح و مواد آلوده سرایت می‌کند.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که بیماری حاصل از ویروس ناگهانی شروع و به تب شدید و سردرد وخیم منجر می‌شود و بسیاری از بیماران طی هفت روز از ابتلا به خونریزی شدید داخلی دچار می‌شوند.

مطالعات نشان می‌دهد نرخ مرگ میان مبتلایان به این ویروس می‌تواند از ۲۴ تا ۸۸ درصد متفاوت باشد که به نوع ویروس و نحوه مدیریت موارد ابتلا بستگی دارد.

گرچه در حال حاضر هیچ واکسنی برای جلوگیری از این بیماری کشنده یا هیچ نوع داروی ضد ویروسی برای درمان عفونت آن در دسترس نیست، سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که مراقبت‌های حمایتی نظیر آب‌رسانی مجدد به بدن با نوشیدن یا تزریق داخل وریدی و درمان برخی از علائم مشخص آن می‌تواند شانس نجات را افزایش دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای موئتی در بیانیه‌ای گفت: «ما در حال همکاری با مقام‌های بهداشتی هستیم تا واکنشی سریع اتخاذ کنیم که بر پایه تجربه گذشته و مهارت گینه در مدیریت ابولا است که از طریقی مشابه سرایت می‌کند.»

این ویروس مرگ‌بار در نمونه‌های گرفته شده از بیماری که جان باخته است شناسایی شد و در آزمایشگاهی در شهر گویکیدو در گینه و همینطور در آزمایشگاه ملی تب خونریزی دهنده این کشور آزمایش شده است.

نتیجه این آزمایش‌ها را نیز بعدتر انستیتو پاستور سنگال هم تایید کرد.

بیمار مذکور که ظاهرا پدر ۴۶ ساله ۵ فرزند بوده، ۲۵ ژوییه علائم ابتلا به بیماری را بروز داده و برای درمان به درمانگاهی محلی در گویکیدو رفته و بعد تیمی برای تحقیقات پزشکی به آنجا اعزام شده است تا علائم رو به وخامت او را بررسی کند.

تلاش‌ برای ردیابی تماس‌ها با مورد مبتلا در حال انجام است تا جلوی هرگونه شیوع احتمالی بیماری گرفته شود و واکنش اضطراری مهم این کشور که برای کنترل ابولا اتخاذ شده بود، اکنون نیز در گینه و کشورهای همسایه برقرار است.

از آنجایی که اولین بار است این بیماری در غرب آفریقا دیده می‌شود، گزارش شده است که مقام‌های بهداشتی  طرح آموزش عمومی و بسیج جامعه را برای افزایش آگاهی درباره این بیماری به راه انداخته‌اند.

سازمان بهداشت جهانی آفریقا اعلام کرد: «تیمی مقدماتی متشکل از ۱۰ متخصص سازمان بهداشت جهانی شامل متخصصان همه‌گیری و مردم‌شناسان اجتماعی در حال تحقیق روی این موردند و از مقام‌های بهداشتی ملی حمایت می‌کنند تا بلافاصله واکنش اضطراری از جمله ارزیابی خطر، نظارت بر بیماری، تجهیز جوامع، آزمایش‌، مراقبت بالینی، جلوگیری از سرایت و همینطور حمایت لجستیکی را اعمال کنند.»

بنا بر اعلام سازمان بهداشت جهانی در آفریقا، گرچه شیوع بیماری ماربورگ در گذشته به طور پراکنده در آنگولا، جمهوری دموکراتیک کنگو، کنیا، آفریقای جنوبی و اوگاندا گزارش شده است، این اولین بار است که در بخش غربی این قاره پدیدار می‌شود.

© The Independent