پنج قتل در پنج روز؛ معضل جرم و جنایت در جامعه عرب‌های اسرائیل

نفتالی بنت خشونت و جرم و جنایت در جامعه عرب‌های اسرائیل را یک «معضل ملی» توصیف کرد

جرم و جنایت در مناطق عرب‌نشین اسرائیل بالاست - AHMAD GHARABLI / AFP

بنا بر اعلام سخنگوی پلیس اسرائیل، یک مرد ۳۸ ساله عرب اسرائیلی روز سه‌شنبه در شهر عرب‌نشین الطیبه در مرکز اسرائیل به ضرب گلوله کشته شد.
به گزارش روزنامه جروزالم پست، وی شصت و نهمین شهروند عرب اسرائیلی است که در سال ۲۰۲۱ کشته می‌شود و پنجمین قتل در پنج روز گذشته است.
جرم و جنایت در مناطق عرب‌نشین اسرائیل بالاست و عرب‌‌های اسرائیلی پلیس را بابت ناکامی در سرکوب باندهای تبهکار و نادیده گرفتن خشونت سرزنش می‌کنند.
نخست وزیر اسرائیل ماه گذشته در دیدار با مقام‌های ارشد دولت و پلیس، به بررسی موضوع و یافتن راهی برای مقابله با این مشکل در جامعه عرب پرداخت.
به گزارش شبکه آی۲۴، نفتالی بنت خشونت و جرم و جنایت در جامعه عرب‌های اسرائیل را یک «معضل ملی» توصیف کرد که سال‌ها از آن غفلت شده است.
در سال گذشته میلادی، ۲۰۲۰، آمار شهروندان عرب اسرائیلی که بر اثر خشونت کشته شدند ۹۶ تن بود.

هادی عمرو، فرستاده و معاون دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور اسرائیل و فلسطین، ماه گذشته  سفری یک هفته‌ای خود را به بیت‌المقدس، رام‌الله، بیت‌لحم و تل‌آویو داشت. وی در پایان سفرش ضمن هشدار نسبت به این‌که تشکیلات خودگردان فلسطین به دلیل تشدید بحران اقتصادی و سیاسی و فرسایش مشروعیت آن در حال فروپاشی است، از اسرائيل خواست اقدامات لازم را برای حمایت از آن اتخاذ کند تا از آشفتگی و هرج و مرج جلوگیری به عمل‌آید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هادی عمرو، وضعیت تشکیلات خودگردان فلسطین را به «جنگل خشکی که می‌تواند با یک جرقه کوچک آتش گیرد»، تشبیه کرد و افزود که در هیچ زمانی تشکیلات خودگردان فلسطین را در چنین وضعیت دشوار و ناهنجاری ندیده است. وی با ابراز نگرانی نسبت به بحران شدید اقتصادی که مانع پرداخت حقوق کارمندان فلسطینی می‌شود، خاطرنشان کرد که تداوم وضعیت فعلی می‌تواند منجر به فروپاشی تشکیلات خودگردان فلسطین شود.

البته هادی عمرو پس از هفت روز دیدار و ملاقات با مقامات اسرائیلی، از جمله نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائيل و دیدار با مقامات فلسطینی و در راس آن‌ها محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و رهبران جامعه مدنی فلسطین، اقدام به ارزیابی وضعیت تشکیلات خودگردان فلسطین کرد. منابع فلسطینی که پیگیر دیدارهای هادی عمرو بودند، اظهار داشتند که معاون دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور اسرائیل و فلسطین در جلسات خود با مقامات فلسطینی و مسئولان سازمان‌های جامعه مدنی سعی می‌کرد به سخنان آن‌ها گوش فرا دهد بدون این‌که موضع مشخصی اتخاذ کند. این در حالی است که هادی عمرو تأکید کرد که قصد ندارد دو طرف نزاع را تحت فشار قرار دهد، یا این‌که از آن‌ها التماس کند که برای بهبودی اوضاع گام بردارند. با این حال وی به اسرائيل هشدار داد که وخامت اوضاع تشکیلات خودگردان فلسطین به طور یکسان بر فلسطینی‌ها و اسرائيلی‌ها تأثیر خواهد گذاشت.

بیشتر از جهان