احتمال انحلال تدریجی تشکیلات خودگردان فلسطین

فلسطین در صدد اتخاذ تدابیر لازم برای مدیریت بحران در مرحله پسا الحاق است

محمود عباس،‌ رئيس تشکیلات خودگردان فلسطین. عکس از:  AFP

به دنبال اعلام رسمی طرح صلح خاورمیانه موسوم به "معامله قرن" در ماه ژانویه گذشته و اصرار بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل به اجرای طرح الحاق بخش‌های از کرانه باختری و دره اردن به قلمرو اسرائیل، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین اظهار داشت که تمام توافق‌نامه‌های امضا شده با واشنگتن و تل‌آویو را لغو اعلام کرده و همکاری‌های تشکیلات خودگردان فلسطین با اسرائیل را در تمام عرصه‌ها به ویژه در بخش امنیتی متوقف می‌کند. هرچند بسیاری از ناظران بدین باور بودند که تشکیلات خودگردان فلسطین قادر به تداوم عدم همکاری با اسرائيل نبوده و به زودی از این تصمیم، عقب‌نشینی می‌کند، اما پافشاری محمود عباس بر عدم بازگشت به همکاری با تل‌آویو نشان می‌دهد که تشکیلات خودگردان فلسطین دیگر نمی‌خواهد از تصمیم خود عقب‌نشینی کند.

در همین راستا، تشکیلات خودگردان فلسطین در صدد اتخاذ اقدامات تازه‌ای شده است که هدف از آن فراهم کردن زمینه تعامل با اسرائیل در مرحله بعدی است. تشکیلات خودگردان فلسطین نیروهای امنیتی خود را از مناطقی که اسرائیل قصد الحاق آن‌ها را دارد، بیرون کرده و برای تأمین امنیت در مناطق یاشده، کمیته‌های مردمی که افراد آن‌ها متشکل از اعضای سازمان فتح می‌باشند ایجاد کرده است. کمیته‌های مزبور افزون بر حفظ امینت، مسئولیت مبارزه با بیماری کرونا را نیز در مناطق تحت کنترل خود بر عهده خواهند داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در واقع، کرانه باختری به صورت کل، به سه بخش تقسیم می‌شود، بخش اول، شامل مناطقی است که مسئولیت امنیتی و سیاسی آن را دولت فلسطین در دست دارد، بخش دوم، مناطقی است که فلسطین و اسرائیل به صورت مشترک آن را اداره می‌کنند، اما در بخش سوم، مسئولیت امور غیر نظامی مربوط به تشکیلات خودگردان فلسطین است در حالی‌که تأمین امنیت این بخش را اسرائیل بر عهده دارد. البته پس از توقف همکاری‌های امنیتی در ماه گذشته، تشکیلات خودگردان فلسطین کلیه‌ای نیروهای امنیتی خود را از بخش‌های دوم و سوم کرانه باختری خارج کرده است و از آن زمان به بعد فلسطینی‌ها هیچ گونه همکاری و هماهنگی با اسرائیل ندارند و کمیته‌های مردمی، در مناطق یادشده جایگزین نیروهای امنیتی تشکیلات خوگردان فلسطین شده اند.

در همین راستا، حسن عبدو، کارشناس امور فلسطین، گفت: اجرای طرح الحاق بخش‌های از کرانه باختری، حقوق فلسطینیان را در تمام عرصه‌های پایمال می‌کند و دیگر چیزی برای ملت فلسطین باقی نمی‌ماند، بنابر این شکی نیست که در صورت اجرای این تصمیم، فلسطینیان جز مقابله با اسرائیل، گزینه دیگری پیش‌رو نخواهند داشت. وی افزود: تشکیلات خودگردان فلسطین نیز با لغو توافق‌نامه‌ها با واشنگتن، دیگر از حمایت مالی بسیاری از کشورها به ویژه ایالات متحده برخوردار نخواهد بود و همین امر می‌تواند منجر به انحلال تشکیلات خودگردان فلسطین شود. زیرا همان‌گونه که به نظر می‌رسد تشکیلات خودگردان فلسطین دیگر برای واشنگتن، تل‌آویو و حتی برای جامعه جهانی اهمیت قابل ملاحظه‌ای ندارد.

از سوی دیگر، تشکیلات خودگردان فلسطین به مقامات امنیتی فلسطین دستور داده است تا کلیه‌ای اسناد و مدارک محرمانه در مراکز امنیتی به ویژه در شهر رام‌الله را نابود کنند و سلاح‌های غیر مجاز را که تا به حال به صورت رسمی ثبت نشده است را به مخفیگاه‌ها انتقال دهند. طبق اطلاعاتی که به دسترس ایندپندنت عربی رسیده است، رهبری فلسطین دستور داده است تا نخست یک نسخه از تمام اسناد و مدارک محرمانه را ثبت حافظه‌های الکترونیکی کنند و سپس اصل اسناد و مدارک را نابود کنند و داده‌‌های ذخیره شده را به دفتر رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در شهر رام‌الله تحویل دهند.

یوسف الشرقاوی، کارشناس امور امنیتی، گفت: از هنگام تأسیس تشکیلات خودگردان فلسطین و آغاز هماهنگی‌های امنیتی میان اسرائیل و فلسطین، مقامات اسرائیل تمام اطلاعات لازم را در اختیار دارند، به باور وی هیچ گونه اسناد و مدارک محرمانه وجود ندارد که اسرائیل از آن‌ها اطلاع نداشته باشد.

البته تصمیم تشکیلات خودگردان فلسطین برای نابودکردن اسناد محرمانه و انتقال سلاح‌های غیر مجاز به مخفیگاه‌ها به دلیل نگرانی از احتمال تهاجم ناگهانی اسرائیل به مراکز امنیتی فلسطین در کرانه باختری است طوری که پس از انتفاضه سال ۲۰۰۰، نیروهای امنیتی اسرائیل به مراکز امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین در کرانه باختری یورش بردند.

الشرقاوی با اشاره به انتقال سلاح‌های غیرمجاز به مخفیگاه‌ها، گفت: این یک اقدام نادرست است، زیرا سپردن سلاح‌ به نیروهای امنیتی و یا برخی از شهروندان فلسطینی در هماهنگی با اسرائیل صورت گرفته است و اکنون ایجاب می‌کرد، سلاح‌های یادشده به مقامات امنیتی اسرائیل مسترد می‌شد و فلسطین به صورت کل به وضعیت مدنی و غیر نظامی باز می‌گشت. وی افزود: مقامات امنیتی اسرائیل از تمام حوادث و اتفاقاتی که در کرانه باختری و نوار غزه رخ می‌دهد و از پنهان کردن سلاح‌ها و یا تصمیمات دیگر فلسطینیان اطلاع کامل دارند، بنابر این، اقدامات احتیاطی اخیر هیچ سودی در پی نخواهد داشت.

در پیوند به انحلال تشکیلات خودگردان فلسطین، الشرقاوی، گفت: تشکیلات خودگران فلسطین بر اساس توافق‌نامه‌های بین‌المللی ایجاد شده است، بنابر این، انحلال آن نیز نیاز به اجماع بین‌المللی و عربی دارد، از همین جهت، عقب‌نشینی تشکیلات خودگردان فلسطین از توافق‌نامه‌های امضاشده با اسرائیل یک اقدام ناقص به شمار می‌رود و نمی‌تواند اهداف مورد نظر فلسطینیان را برآورده کند.

https://www.independentarabia.com