مخالفت ۷۰ درصد پدران بریتانیایی با آرایش دختران نوجوان

والدین بریتانیایی چه حد و مرزی برای نوجوانان خود در نظر می‌گیرند؟

pexels

این سئوالی است که سال‌هاست ذهن بسیاری از والدین را به خود مشغول کرده است: دخترها از چه سنی می‌توانند آرایش کنند؟

بنا به یک گزارش در سایت نظرخواهی، تحلیلی و پژوهشی «یو گاو» در بریتانیا، تقریبا هفت مرد از ده مرد بریتانیایی معتقدند، دخترها نباید تا پیش از شانزده سالگی آرایش کنند. 

برای درک بهتر، از ۱۶۲۹ پدر و مادر پرسیده شد، فرزندانشان از چه سنی می‌توانند آزادی‌هایی داشته و از جمله از لوازم آرایش استفاده کنند.

نتیجه این نظرخواهی نشان داد که همه آنها معتقدند کودکان زیر پنج سال به هیچ وجه نباید آرایش کنند. هیچ‌یک از آن‌ها این عمل را قابل قبول نخوانده است. 

اما تعیین سن دقیق این که نوجوانان از چه سنی می‌توانند از روژ لب یا کرم پودر استفاده کنند، مشکل‌تر بوده است.

براساس نتایج این پژوهش، بیش از نیمی از زنان بریتانیایی (۵۸ درصد) معتقدند نوجوانان نباید تا پیش از ۱۴ سالگی آرایش کنند. این نشان‌دهنده آن است که تعیین سن دسترسی به لوازم آرایش میان مادرها و پدرها تفاوتی فاحش دارد.

 بحث استفاده کودکان از لوازم آرایش از اوایل این ماه و پس از آن که دو فروشگاه «جان لوئیز» و «لوازم آرایش مَک» ناچار شدند برنامه تعلیم آرایش به کودکان را لغو کنند،  دوباره مطرح شده است. این دو فروشگاه برنامه موسوم به « کلاس (آرایش) برگشت به مدرسه» را که برای تعلیم کودکان ۱۲ ساله ترتیب داده بودند، به خاطر انتقاداتی که از آن شد، لغو کردند.

یک مادر گفت تصور نمی‌کند این کلاس «مناسب» باشد، و مادر دیگری ضمن اشاره به این که این کلاس‌ها «وحشتناک» است، گفت دختران جوان هم اکنون هم از بابت ظاهرشان تحت فشار هستند.

پیش از این، «بِکس بِیلی»، از نهاد خیریه «بنیاد زنان جوان» به ایندیپندنت گفته بود:«در مدرسه و کار، زنان جوان اغلب برحسب ظاهرشان قضاوت می‌شوند نه توانایی‌هایشان. حدود یک سوم آنها می‌گویند سر کار و در مصاحبه‌ها با آنها به خاطر ظاهرشان متفاوت رفتار می‌شود.

«اگر در عوض تمرکز روی ایده آل‌های زیبایی، استعدادها و مهارت‌های زنان جوان را مد نظر قرار ندهیم، زنان جوان امروز در تمام طول زندگی‌شان با عدم تساوی روبرو خواهند شد.»

در نظرخواهی «یو گاو»، همچنین، از والدین پرسیده شده به اعتقاد آنها کودکان از چه سنی می‌توانند تلفن همراه داشته و شب‌ها تا دیروقت بیرون باشند.

نیمی از شرکت کنندگان در این نظرخواهی (۴۹ درصد) گفتند کودکان می‌توانند از یازده سالگی نوع قدیمی تلفن‌های همراه (که به همه نوع اپلیکیشن مجهز نیست) را داشته باشند، اما بسیاری از آنها از دادن تلفن‌های هوشمند به کودکان اکراه داشتند. تنها ۲۲ درصد آنها مانعی برای دسترسی کودکان ۱۱ ساله به تلفن هوشمند نمی‌دیدند.

اما حدود نیمی از والدین داشتن تلفن همراه هوشمند را برای کودکان ۱۳ ساله و ۵۹ درصدشان برای نوجوانان چهارده ساله بلامانع می‌بینند.

این دو نظر با رسیدن سن کودک به شانزده سالگی به هم نزدیک می‌شود. ۸۶ درصد والدین بریتانیایی معتقدند در این سن فرزندانشان می‌توانند تلفن همراه قدیمی داشته، و ۸۵ درصد داشتن تلفن هوشمند در این سن را  قابل قبول تلقی می‌کنند.

در مورد سنی که کودک می‌تواند به تنهایی شروع به کشف دنیا بکند، نیمی از والدین (۴۹ درصد) گفتند، مانعی ندارد کودک از ۱۲ سالگی از وسایل رفت و آمد عمومی استفاده کند. 

در این میان، نیمی از شرکت کنندگان در این نظرخواهی (۵۲ درصد) گفتند مانعی در این که کودکانشان پس از ۱۵ سالگی در ساعات شب بیرون باشد، نمی‌بینند.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/life-style

© The Independent

بیشتر از زندگی