منع حضور زائران ایرانی و ۳۲ کشور دیگر در حج عمره

شرط ورود اتباع خارجی به عربستان، دریافت دو دوز کامل واکسن‌های مورد تایید وزارت بهداشت این کشور است

پذیرش زائران از ماهانه ۶۰ هزار نفر شروع می‌شود و به تدریج به دو میلیون زائر خواهد رسید - AFP

عربستان به زائران ایران و ۳۲ کشور دیگر اجازه نمی‌دهد در حج عمره شرکت کنند. علاوه بر ایران، ترکیه، آمریکا، پاکستان، هند، مصر و لبنان از جمله کشورهایی‌اند که نمی‌توانند در حج عمره امسال (۲۰۲۱) حضور داشته باشند.

خبرگزاری راشاتودی به نقل از وزارت امور دینی ترکیه اعلام کرده‌ است که شهروندان کشورهایی اجازه دارند به عربستان سفر و در حج عمره شرکت کنند که واکسن‌های موردتایید این کشور را دریافت کرده باشند.

عربستان از پاییز سال گذشته (۲۰۲۰)، پس از هفت ماه ممنوعیت ورود زائران، پذیرش زائران عمره را آغاز کرد. پذیرش زوار و ثبت‌نام آنان در سال جاری (۲۰۲۱) نیز از روز دوشنبه (۹ اوت) آغاز می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رسانه‌های رسمی عربستان به نقل از وزارت حج و عمره این کشور اعلام کردند که پذیرش زائران از ماهانه ۶۰ هزار نفر شروع می‌شود و به تدریج به دو میلیون زائر خواهد رسید.

شرط ورود اتباع خارجی به این کشور، دریافت دو دوز کامل واکسن‌های مورد تایید وزارت بهداشت عربستان است. فایزر، آسترازنکا، مدرنا و جانسون و جانسون، چهار واکسن تاییدشده عربستان برای ورود به خاک این کشورند. کسانی که دو دوز واکسن سینوواک یا سینوفارم زده‌اند هم نیز اگر در دوز سوم با یکی از چهار واکسن تاییدشده واکسینه شوند، می‌توانند به حج عمره بروند. آنان باید مدارک واکسیناسیون خود را که در کشور مبدا تایید شده است، ارائه دهند.

در ایران واکسن‌های فایزر، مدرنا و جانسون و جانسون به دلیل محدودیت در واردات تزریق نشده است. تعداد دریافت‌کنندگان واکسن آسترازنکا نیز محدود است. روند واردات و تزریق واکسن چینی سینوفارم هم به کندی انجام می‌شود؛ به طوری‌ که فقط کمی بیش از سه میلیون نفر موفق شده‌اند هر دو دوز واکسن کرونا را دریافت کنند.

با توجه به شروط عربستان، زائران ایرانی نمی‌توانند به خاک این کشور را وارد شوند؛ با این همه، چندی پیش عبدالفتاح نواب، نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت، مدعی شد که کشور میزبان (عربستان) درباره پذیرش زائران ایرانی برای عمره پیام مثبتی داده است. به گزارش خبرگزاری ایسنا، علی‌رضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت، هم به‌تازگی ابراز امیدواری کرده بود که با احیای روابط دو کشور، زمینه اعزام عمره‌گزاران ایرانی به عربستان فراهم شود.

بیشتر از جهان