پیشنهاد قالیباف وزارت رفاه، بهداشت یا دفتر رییس‌جمهور؛ انتخاب زاکانی: شهرداری

اتهاماتی در مورد سوءاستفاده زاکانی از قدرت در دوره حضورش در مرکز پژوهش‌های مجلس مطرح است

انتصاب زاکانی به سمت شهردار تهران با حواشی بسیاری همراه بوده است - عکس از فرارو

علیرضا زاکانی با اشاره به اینکه برای رفتن به شهرداری تهران با رئیسی و قالیباف مشورت کرده، در رشته توییتی نوشت: «در دیدار آقای قالیباف، ایشان گفت وزارت رفاه، وزارت بهداشت و دفتر رئیس‌جمهور برای شما مطرح است، بنده گفتم برای آن‌ها افراد بهتری وجود دارد و تحول شهرداری ارجح است.»

او به نقل از ابراهیم رئیسی گفت که قرار بوده از وی در سمت‌های دیگری در دولت استفاده شود و حتی تائید آن نیز از علی خامنه‌ای اخذ شده بوده است، با این حال وقتی صحبت از شهرداری مطرح می‌شود، رئیسی نیز از این انتخاب استقبال می‌کند. در ادامه رئیسی از زاکانی خواسته تا در جلسات هیئت دولت حضور یابد.

اعضای شورای ششم شهر تهران امروز یکشنبه در دومین جلسه خود علیرضا زاکانی را با ۱۸ رای از ۲۱ عضو به عنوان شهردار تهران انتخاب کردند.

اخیراً فایلی صوتی از مهدی چمران، رئیس ۸۰ ساله شورای شهر تهران منتشر شده که در آن به نرجس سلیمانی، فرزند قاسم سلیمانی می‌گوید زاکانی با «فشار و تهدید» به این سمت انتخاب شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در حالی که به نظر می‌رسد متوجه نیست که میکروفونش روشن است، می‌گوید :« من دیشب تا صبح نخوابیدم و یکی از بدترین شب‌ها بود حتی از زمان جنگ هم بدتر بود. اسامی غلط و غلوط رفته است، آخر یعنی چه؟... نمی‌شود. یک عده فشار می‌آورند. البته قانون نوشته انتخاب شهردار باید با رأی مخفی باشد آن هم دلایلی دارد چون یک عده‌ای را می‌ترسانند و تهدید می‌کنند. حتی همین حالا با اینکه رأی مخفی بوده گفته‌اند اگر رأی ندهید چنین می‌کنیم و چنان می‌کنیم.»

زاکانی طی مدتی که ریاست مرکز پژوهش‌های مجلس را بر عهده داشت، اقدامات فراقانونی بسیاری انجام داده است.

در همین زمینه محمد مهاجری، در انتقاد از اقدامات زاکانی در مرکز پژوهش‌ها نوشت که در این نهاد حداکثر ۲۴۸ پست سازمانی وجود دارد، اما در دوره ریاست آقای زاکانی به ۶۰۰ نفر حقوق ثابت و به افراد متعددی بابت پروژه‌های مثلاً تحقیقاتی پول داده شده است. همچنین او یکی از بستگان خود را به معاونت برگزیده است که آن شخص در طرح صیانت از فضای مجازی نقش پررنگی داشته است.

زاکانی فعالیت سیاسی‌ خود را از دانشگاه و با پیوستن به بسیج دانشجویی آغاز کرد. اعتراض‌های دانشجویی تیرماه ۱۳۷۸ فرصت خوبی برای او شد تا هم برای اصلاح‌طلبان جمهوری اسلامی خودی نشان دهد و مقابلشان بایستد و هم در سرکوب اعتراض‌ها همراه نظام باشد.

او در دوره‌های هفتم، هشتم و نهم، عضو مجلس شورای اسلامی شد. در محافل مطبوعاتی جمهوری اسلامی هم پایگاهی برای خود تأسیس کرد و صاحب سایت خبری جهان نیوز و هفته‌نامه پنجره شد؛ البته با هزینه حکومت. برای نمونه، سازمان تبلیغات اسلامی ۵۰۰ میلیون تومان به او داد تا تنها برای یک سال در نشریه پنجره، «بصیرت‌زایی» کند.