ادامه آتش‌سوزی در نیروگاه حرارتی کمرکوی ترکیه، مسئله امنیت انرژی

آتش‌سوزی در نیروگاه حرارتی کمرکوی نشان داد که باید سیاست  جدیدی در مورد  امنیت زیرساختار انرژی در مقابله با تغییرات اقلیمی اتخاذ شود

افزایش دما در سال‌های اخیر مشکلات زیادی برای کشورها در پی داشته است. روند تدریجی افزایش دما باعث شد که در سال‌های گذشته تعداد و شدت آتش‌سوزی‌ها در مناطق جنگلی افزایش یابد. کمبود امکانات لازم برای مهار آتش‌سوزی در کنار وسعت آن‌ها، صدمات بسیاری بر منابع طبیعی و گونه‌های حیوانی آورده است. در برخی موارد هم عوامل انسانی باعث آتش‌سوزی‌ها بوده‌اند. کارشناسان معتقدند که مشکل اصلی پس از مهار آتش‌سوزی و از بین رفتن پوشش جنگلی ، سال‌ها بعد مشخص می‌شود. با از بین رفتن پوشش جنگلی در این مناطق، احتمال جاری شدن سیل پس از باران بسیار افزایش می‌یابد. داده‌های ماهواره‌ای نشان می‌دهد که شدت حرارت آتش‌سوزی‌های جنگلی در ترکیه، چهار برابر بیش از رکورد ثبت شده در آن کشور است.

 آسیب دیدن خطوط انتقال نیرو و زیرساختار انرژی نیز در برخی موارد مشکلات زیادی از بعد امنیت انرژی برای مردم این مناطق ایجاد کرده است. آتش‌سوزی گسترده در مناطق جنگلی در ترکیه که از هفته پیش شروع شد، از شب چهارشنبه ۴ اوت به وقت محلی، با رسیدن شعله‌های آتش به نیروگاه حرارتی (زغال‌سنگ) در بخش میلاس از توابع استان توریستی موغلا، به مرحله خطرناک‌تری رسید.

نیروگاه حرارتی کمرکوی 

 نیروگاه‌های حرارتی نقش مهمی در تامین برق مورد نیاز ترکیه ایفا می‌کنند. یکی از این نیروگاه‌ها در استان موغلا در بخش میلاس واقع شده است. ترکیه همواره برای کاهش میزان وابستگی به منابع خارجی، در تلاش است تا از پتانسیل‌های موجود در آن کشور، اعم از انرژی‌های تجدیدپذیر و زغال سنگ، برای تولید برق بهره گیرد.  با رسیدن شعله‌های آتش به نیروگاه حرارتی کمر کوی، نگرانی‌ها در مورد انفجار احتمالی در  آن نیروگاه و نیز در معادن زغال‌سنگ منطقه، افزایش یافت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیروگاه حرارتی کمرکوی از ۳ واحد تشکیل شده است. ظرفیت  هر یک از این واحدها ۲۱۰ مگاوات است. این نیروگاه بین ژوئن ۱۹۸۴ و اوت ۱۹۹۳ ساخته شد. واحدهای ۱ و ۲ در سال ۱۹۹۴، و واحد ۳ در سال ۱۹۹۵ به بهره‌برداری رسید و در حال حاضر در حال تولید است. ظرفیت اسمی تولید نیروگاه، ۴ میلیارد و ۹۵ میلیون کیلووات ساعت در سال است. در این نیروگاه روزانه ۲۱ هزار و ۶۰۰ تن زعال‌سنگ ( لینیت) برای تولید برق مصرف می‌شود. مالکیت این نیروگاه در سال‌های گذشته به بخش خصوصی واگذار شد. آن اقدام،  یکی از بزرگترین واگذاری‌های سهام و مالکیت شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی پس از تاسیس جمهوری ترکیه بوده است.  

با رسیدن شعله‌های آتش‌ به آن نیروگاه، مقامات محلی  به سرعت اقدام به تخلیه آن کردند. یکی از مهم‌ترین اقدامات مقامات محلی، تخلیه تانکرهای هیدروژن بود. انفجار این تانکرها می‌توانست باعث افزایش تلفات جانی شود. تا صبح روز پنجشنبه به وقت محلی، آتش در آن نیروگاه هنوز کامل مهار نشده بود، اما خبرهای رسیده از آن منطقه حاکی است که تا ظهر به وقت محلی، آتش در آن نیروگاه کنترل شده است. اما با توجه به شرایط آب و هوایی، بیم می‌رود که آتش‌سوزی دوباره در آن منطقه از سر گرفته شود.

 در محل نیروگاه بوی عجیبی به مشام می‌رسد و مقامات محلی از مردم منطقه خواسته‌اند با توجه به شرایط فوق و احتمال سمی بودن هوا، حتما از ماسک استفاده کنند.  هنوز مقامات محلی در مورد میزان خسارات وارده به آن نیروگاه اظهار نظر نکرده‌اند. اما با توجه به شدت آتش‌سوزی و احتمال تداوم آن، می‌توان پیش‌بینی کرد که برق برخی مناطق که از این نیروگاه تامین می‌شد، مدت کوتاهی دچار مشکل شود. برآورد دقیق میزان خسارات وارده به نیروگاه نیازمند گذشت زمان خواهد بود و انتطار می‌رود  وزارت انرژی و سازمان برق  ترکیه به‌زودی در این مورد گزارشی منتشر کنند.

این آتش‌سوزی به وضوح نشان داد که همه کشورها  برای مقابله با آثار تغییرات اقلیمی باید آمادگی بیشتری داشته باشند. با توجه به آن که گرمایش زمین در سال‌های آینده نیز افزایش خواهد یافت، حفاظت فیزیکی زیرساختار انرژی در مواردی مانند آتش‌سوزی‌ها در مناطق جنگلی باید بیش از بیش مورد توجه دولت‌ها و شرکت‌های انرژی قرار گیرد. در سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا صنعت توریسم در اکثر کشورها دچار زیان مالی فراوانی شد و ترکیه نیز از امر مستثنی نبود. دولت ترکیه امیدوار بود امسال بتواند با توجه به روند واکسیناسیون،  گردش‌گران زیادی به کشور جذب کند و وضعیت اقتصادی خود را بهبود بخشد. آتش‌سوزی‌های اخیر در مناطق جنگلی آن کشور که اکثر آن‌ها در مناطق توریستی قرار دارند، باعث افزایش نگرانی‌ توریست‌ها برای سفر به آن مناطق شد و طبیعی است که صنعت گردش‌گری ترکیه نیز از آتش‌سوزی‌ها متضرر خواهد شد.

با توجه به تداوم روند گرمایش زمین و افزایش دمای هوا در سال‌های آینده و پوشش جنگلی زیاد در ترکیه، دولت آن کشور باید نسبت به خرید هواپیما و هلیکوپتر بیشتر برای مهار آتش‌سوزی در سال‌های پیش رو اقدام کند، زیرا امکانات فعلی جوابگوی نیازهای فعلی آن در مواجهه با چنین آتش‌سوزی‌هایی نیست. البته باید در نظر داشت که حجم آتش‌سوزی در سال‌های اخیر  بی‌سابقه بوده است. آتش‌سوزی در نیروگاه حرارتی کمرکوی نشان داد که باید سیاست  جدیدی در مورد  امنیت زیرساختار انرژی در مقابله با تغییرات اقلیمی اتخاذ شود و این امر فقط منحصر به ترکیه نیست. همه کشورهای جهان باید در سیاست‌گذاری خود در قبال تغییرات اقلیمی، همزمان با تمرکز بر کاهش میزان مصرف سوخت‌های فسیلی، بر افزایش نقش انرژی‌های تجدید پذیر در سبد انرژی خود، هم روند پروسه گذار انرژی را تسریع بخشند، و هم برنامه‌های لازم را برای تضمین امنیت زیرساختار انرژی تهیه و تنظیم کنند.

بیشتر از جهان