آتش در یک قدمی نیروگاه حرارتی ترکیه

صدها تن از ساکنان روستاها شبانه با قایق‌های تندرو به مکانی امن منتقل شدند

آتش‌سوزی‌ بی‌سابقه در استان‌های جنوبی ترکیه از هشت روز پیش آغاز شده است - Yasin AKGUL / AFP

آتش‌سوزی‌های گسترده ترکیه به نزدیکی نیروگاه حرارتی شهر میلاس در استان موغلا رسیده است؛ نیروگاهی که محل ذخیره هزاران تن زغال‌سنگ است. صدها روستایی ساکن این منطقه در شرایطی ‌که فرصت داشتند تنها وسایل اندکی از خانه‌های خود بردارند، با قایق‌های نیروی دریایی به مناطق دیگر منتقل شدند. 

شهردار موغلا اعلام کرده است که تمام مواد منفجره از نیروگاه حرارتی تخلیه شده‌اند اما ذخایر زغال‌سنگ همچنان داخل نیروگاه است. مقام‌های استان موغلا از شهروندانی که هنوز به مناطق امن منتقل نشده‌اند، خواسته‌اند از ماسک استفاده کنند؛ چرا که در صورت سوختن زغال‌سنگ‌های داخل نیروگاه خطر ابتلا به عوارض تنفسی وجود دارد.

تخلیه روستاهای شهر میلاس که نیروگاه حرارتی در آن قرار دارد، از نیمه‌شب چهارشنبه تا بامداد روز پنجشنبه (۱۴مرداد) ادامه یافت. نیروهای امدادی در این فاصله صدها تن از ساکنان منطقه را از راه دریا و با قایق‌های تندروی گارد ساحلی به بندر اورن در مجاورت شهر میلاس منتقل کردند.

آتش‌سوزی‌ بی‌سابقه در استان‌های جنوبی ترکیه از هشت روز پیش آغاز شد و حالا با نزدیک شدن آتش به نیروگاه حرارتی، خطرناک‌تر شده است. مقام‌های ترکیه تاکنون کشته شدن هشت نفر را در این آتش‌سوزی‌‌ها تایید کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، عصر روز چهارشنبه (۱۳مرداد) در یک گفت‌وگوی تلویزیونی تایید کرد که نیروگاه حرارتی در خطر آتش‌سوزی است.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، از روز چهارشنبه (۶مرداد) تاکنون (۱۴مرداد) بیش از ۱۸۰ آتش‌سوزی در جنگل‌ها، مناطق مسکونی و زمین‌های کشاورزی سواحل مدیترانه رخ داده است. سازمان جنگلداری ترکیه اعلام کرده که ۱۶۷ آتش‌سوزی را مهار کرده است اما سرایت آتش به مکان‌های دیگر همچنان ادامه دارد.

آتش‌سوزی‌های گسترده در مناطق گردشگری و توریستی آنتالیا و بُدروم، وحشت گردشگران را در پی داشته و صنعت گردشگری ترکیه را که پس از ماه‌ها در حال رونق دوباره بود، تحت تاثیر قرار داده است.

عکس‌ها و ویدیوهای منتشر شده در فضای مجازی نشان می‌دهد گروه‌های زیادی از مردم به کمک امدادگران شتافته‌اند. عکس‌هایی هم از ابراهیم چلیک کول، بازیگر مشهور ترکیه‌ای منتشر شده است که او را  در صف اول مبارزه با آتش‌سوزی‌ موغلا نشان می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری تی‌آر‌تی، عکس‌هایی که اداره هوانوردی و فضایی آمریکا (ناسا) از آتش‌سوزی‌های اخیر ترکیه منتشر کرده، نشان‌دهنده وسعت منطقه درگیر آتش‌سوزی است. ناسا در گزارش خود تاکید کرده است که اروپا و خاورمیانه در حال سوختن‌اند و از شروع آتش‌سوزی‌های بزرگ در یونان خبر داده است.

رجب طیب اردوغان هم آتش‌سوزی‌های جنگلی را یک تهدید بین‌المللی همانند کرونا دانسته است که جهان باید با آن مقابله کند. او گفته است: «این می‌تواند حتی یک تهدید تررویستی باشد.»

بیشتر از جهان