ادامه جنگ شدید در سرپل و قندوز

نیروهای افغان در قندوز و سرپل با طالبان می‌جنگند

گروه طالبان به مراکز ولایت‌های سرپل در شمال و قندوز در شمال‌ شرق کشور حمله کرده است و درگیری شدید در این مناطق همچنان جریان دارد.

منابع محلی در ولایت سرپل و قندوز به ایندیپندنت فارسی می‌گویند که گروه طالبان توانسته است به بخش‌هایی از مراکز این ولایت‌ها رخنه کند، اما مقاومت مسلحانه علیه آن‌ها از پایگاه ارتش در سه کیلومتری شهر وجود دارد. به گفته این منابع، گروه طالبان توانسته است ساختمان ولایت، فرماندهی پلیس و اداره امنیت ملی را تصرف کند.

ویدیوهایی که به‌تازگی در فضای مجازی منتشر شده است نشان می‌دهد که درگیری داخل شهر قندوز همچنان جریان دارد و صدای شلیک گلوله به گوش می‌رسد.

روز گذشته، شنبه ۱۶ مرداد، با پیشروی طالبان به شهر شبرغان، مرکز ولایت جوزجان، بمب‌افکن‌های بی‌۵۲ آمریکا مواضع طالبان در این شهر را هدف گرفتند.

فواد امان، سخنگوی وزارت دفاع ملی افغانستان، می‌گوید در پی این حملات به پناهگاه‌های طالبان، دست‌کم ۲۰۰ جنگجوی طالبان در شبرغان کشته شدند. او در توییتی نوشت که بخش عمده سلاح و مهمات طالبان و صدها ماشین‌ آن‌ها نیز در نتیجه این حملات از بین رفته است. 

او در توییتی که تازه منتشر کرده است می‌گوید در ۲۴ ساعت گذشته ۵۷۲ تروریست طالبان در عملیات ارتش در ولایت‌های مختلف ننگرهار، لغمان،‌ غزنی، پکتیا، پکتیکا، قندهار، ارزگان، هرات، فراه، جوزجان، سرپل، فاریاب، هلمند، نیمروز، تخار،‌ قندوز، بدخشان و کاپیسا کشته شدند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 حملات ۱۶ مرداد، ساعت ۱۸/۳۰ شب گذشته به وقت محلی صورت گرفت. اما نیروهای امنیتی افغان نتوانسته‌اند گروه طالبان را از شهر شبرغان عقب برانند.

مارشال عبدالرشید دوستم، معاون پیشین ریاست‌جمهوری، با اشرف غنی، ریيس‌جمهوری، دیدار کرد و طرح دفاعی برای عقب‌ راندن طالبان از شبرغان و سایر مناطق کشور ارائه کرده است.

هم‌زمان در هلمند نیز درگیری بین گروه طالبان و نیروهای امنیتی ادامه دارد و طالبان نتوانسته است کنترل این شهر راهبردی را به دست گیرد.

سید سمیع سادات، فرمانده لشکر ۲۱۵ میوند، می‌گوید که اعضای القاعده و جنگجویان پاکستانی یک‌باره همراه طالبان به مرکز لشکرگاه حمله کردند که ده‌ها نفرشان در حملات نیروهای افغان کشته شدند. او می‌گوید طالبان اجساد کشته‌شدگان خود را در وادی‌ها دفن می‌کند تا مرگشان را پنهان کند.

ارتش افغانستان تایید می‌‌کند که در جنگ هلمند، مولوی هجرت، از فرماندهان اصلی طالبان، در حمله به شهر لشکرگاه کشته شده است. پیش‌تر هم تایید شد که مولوی عبدالخالق، والی خودخوانده طالبان برای نیمروز، را در حمله هوایی کشته‌اند. 

بیشتر از جهان