شورای امنیت: اگر طالبان بخواهد قدرت را به زور گیرد، منزوی خواهد شد

هیچ کسی با دولتی کار نخواهد کرد که از راه نظامی به قدرت برسد

اعضای شورا هشدار دادند که با دولتی کار نخواهند کرد که از راه زور به قدرت برسد-@AfghanMissionUN

اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد در نشست ویژه‌ای برای افغانستان به اتفاق آرا جنایت جنگی در افغانستان را محکوم کردند و هشدار دادند که اگر طالبان با توسل به زور بخواهد به قدرت برسد، جامعه جهانی این گروه را منزوی خواهد کرد.

این نشست دیروز۶ اوت ۲۰۲۱  به خواست افغانستان و با مدیریت هند در نیویورک برگزار شد تا اوضاع بحرانی افغانستان را مورد بررسی قرار دهد.

نشست شورای امنیت در حالی شکل گرفت که گروه طالبان با نفوذ به شهر زرنج در ولایت نیمروز و شبرغان در ولایت جوزجان با نیروهای امنیتی افغان و مقاومت مردمی درگیر شدند و صدها نفر را از خانه‌های شان آواره کردند.

دبورا لوینز، فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد برای افغانستان در این نشست با ابراز نگرانی از افزایش خشونت‌ها و مهاجرت‌های اجباری، گفت افغانستان در نقطه خطرناکی قرار گرفته است و از شورای امنیت خواست که نقش فعالتری برای گفت‌وگوهای صلح ایفا کند.

خانم لوینز در این جلسه هشدار داد که بدون اقدام فوری بین‌المللی و از سرگیری گفت‌وگوهای حقیقی صلح افغانستان با یک جنگ خونین، بحران حاد بشری و موارد متعدد نقض حقوق بشر روبرو خواهد شد.

او گفت امروز تنها یک فرصت برای اعضای جامعه جهانی قرار دارد تا مانع سقوط افغانستان به فاجعه‌ای شوند که در یک قرن گذشته بی‌نظیر خواهد بود.

فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد به پیشروی طالبان در ولایت‌های مختلف از جمله هرات، لشکرگاه، قندهار اشاره کرد و گفت طالبان از این موضع قدرت اکنون حملات خود به شهرها را در پیش گرفته است.

او به یک هزار تلفات غیرنظامی در یک ماه گذشته در هرات، لشکرگاه و قندهار اشاره کرد که آنها در نتیجه حملات طالبان جان خود را از دست داده اند و وضعیت افغانستان به جنگ سوریه یا سارایوو شباهت پیدا کرده است.

در بیانیه آمده است که تقریبا نیمی از جمعیت افغانستان با خطر بحران انسانی رو برو است و برخلاف انتظار جامعه جهانی بعد از توافق صلح طالبان با آمریکا در سال ۲۰۲۰ کاهش در خشونت و پیشرفتی در گفت‌وگوهای صلح به وجود نیامد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد در ادامه بحث خواهان توقف خشونت و آغاز گفت‌وگوهای صلح شدند.

دای بینگ، سفیر چین در سازمان ملل متحد اولویت‌ها را این گونه جمع بندی کرد: «توقف تمام خشونت‌ها و جلوگیری از رفتن به جنگ تمام عیار، تسریع مذاکرات بین‌الافغانی برای آشتی سیاسی و جلوگیری از گروه های تروریستی که از وضع موجود برای خود استفاده کنند.»

تی‌اس تیرومروتی،‌ سفیر هند در سازمان ملل متحد و رئیس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت: «لازم است که طالبان حتما با اراده نیک وارد مذاکرات شود و راه خشونت را ترک، روابطش با القاعده را قطع و خود را کاملا به رسیدن به توافق سیاسی متعهد کند.»

باربارا وودوارد، سفیر بریتانیا نیز «حملات نظامی طالبان و نقض حقوق بشر توسط طالبان» را محکوم کرد و از طالبان خواست به صورت معنادار وارد مذاکرات صلح شود.

اود انج‌کوالهایم، معاون سفیر نروژ در سازمان ملل متحد هم افزود: «طالبان باید فورا حملات جاری نظامی خود را متوقف کند. هیچ کسی در جامعه جهانی از ایجاد دولتی که با زور نظامی ایجاد شود، حمایت نخواهد کرد.»

طالبان تاکنون واکنشی به این خواسته‌های نمایندگان جامعه جهانی نشان نداده است و شعله‌های آتش‌ همچنان بلند است.

دولت افغانستان از نشست فوق‌العاده شورای امنیت و موضع‌گیری‌های اعضای شورا به گرمی استقبال کرده است.

بیشتر از جهان