با پیشروی طالبان در ولایت نیمروز، مرز ایران و افغانستان بسته شد

طالبان رئیس مرکز اطلاعات و رسانه‌های افغانستان را ترور کرد

تصویری از یک مامور امنیتی افغان در شهر کابل- WAKIL KOHSAR / AFP

به دنبال پیشروی‌ طالبان در تصرف شهرها و مناطق مرزی افغانستان با ایران، معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان ایران روز جمعه (۱۵ مرداد) اعلام کرد که مرز مشترک دو کشور در محدوده میلک سیستان به دلیل کشیده شدن درگیری‌ها به شهر زرنج در ولایت نیمروز افغانستان که با استان سیستان و بلوچستان هم مرز است، بسته شده است.

محمدهادی مرعشی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشته که شهر زرنج شب گذشته تا مرحله سقوط پیش رفته است؛ به طوری که تقریبا بخش عمده آن را طالبان تصرف کرده‌اند اما با رسیدن نیروهای کمکی، عقب‌ کشیده‌اند. این خبرگزاری ساعتی بعد در گزارشی جداگانه از قول خبرگزاری پژواک افغانستان اعلام کرد که نیروهای طالبان استانداری نیمروز را به تصرف در آورده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان، نیروهای ارتش، مرزبانی و انتظامی این استان در مرز و پل ابریشم مستقرند و تمامی تحرکات احتمالی را رصد می‌کنند.

هم‌زمان خبرگزاری آسوشیتدپرس در روز جمعه ۱۵ مرداد، گزارش داد که ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، گفته است که اعضای این گروه در یک «عملیات ویژه» دواخان مینه‌پال، رئیس مرکز اطلاعات و رسانه‌های دولت افغانستان، را ترور کرده‌اند.

سخنگوی کاخ سفید روز جمعه در یک نشست خبری ترور داواخان مینه‌پال رئیس مرکز اطلاعات رسانه‌های حکومت افغانستان توسط طالبان را قویا محکوم کرد و گفت، اگر طالبان در پی مشروعیت بین‌المللی است، چنین اقداماتی نمی‌تواند به آن گروه در کسب مشروعیتی که به دنبال آن هستند کمک کند.

جن ساکی گفت آنها نباید در این مسیر ادامه دهند و باید انتخاب کنند که به اندازه همین توان نظامی که اکنون به خرج می‌دهند، انرژی خود را در روند صلح صرف کنند و افزود، ما قویا از طالبان می‌خواهیم اینگونه رفتار را انتخاب کند که به نفع مردم افغانستان است که دهه‌ها درگیر جنگ بوده‌اند و همچنین به نفع همسایگان افغانستان خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در شِبِرغان، مرکز ولایت جوزجان واقع در شمال افغانستان، نیز درگیری طالبان با نیروهای امنیتی و شبه نظامیان ادامه یافته است و در جریان آن ۱۰ سرباز افغان و همچنین فرمانده تحت امر عبدالرشید دوستُم کشته شده‌اند. بنا بر اعلام یک مقام محلی، از ۱۰ منطقه ولایت جوزجان، ۹ منطقه هم اکنون در کنترل طالبان است. 

درگیری‌ها در لشکرگاه، مرکز ولایت هلمند در جنوب افغانستان هم به خیابان‌ها کشیده شده است. تلاش طالبان برای تصرف این شهر از هفته پیش آغاز شد.