فرستاده سازمان ملل:‌ «طالبان اگر مذاکره می‌خواهد چرا غیرنظامی‌ها را می‌کشد؟»

«جنگ در افغانستان یادآور سوریه در سال‌های اخیر و سارایوو در گذشته‌ای نه چندان دور است»

فرستاده ویژه سازمان ملل در افغانستان روز جمعه تعهد گروه طالبان به حل سیاسی تخاصم در این کشور را زیر سوال برد. به گفته دبورا لاینز که با ارتباط اینترنتی از کابل در جلسه شورای امنیت سازمان ملل در نیویورک سخن می‌گفت، جنگ وارد «فازی مرگبارتر و مخرب‌تر شده» و تنها در ماه گذشته ۱۰۰۰ شهروند غیرنظامی در جریان تشدید حملات طالبان کشته شده‌اند.

خانم لاینز گفت: «طرفی که حقیقتا متعهد به حل تخاصم از طریق مذاکره باشد این همه غیرنظامی‌ را نمی‌کشد چرا که می‌داند هرچقدر خونریزی بیشتر شود روند آشتی چالش‌برانگیزتر می‌شود.»

این دیپلمات تاکید کرد: «شورای امنیت باید بی‌شک و شبهه اعلام کند که حملات علیه شهرها باید همین الان خاتمه یابند.»

از ماه آوریل که روند خروج نیروهای خارجی از افغانستان آغاز شده است گروه طالبان تلاش خود برای کنترل اراضی بیشتری از کشور را افزایش داده است. در حال حاضر حدود نیمی از ولسوالی‌های افغانستان در اختیار طالبان هستند و روز جمعه این گروه بالاخره موفق شد کنترل یکی از ۳۴ مراکز ولایت کشور را هم به دست بیاورد:‌ زرنج، مرکز ولایت نیمروز، که در مرز با ایران است به دست طالبان افتاد. این گروه در ضمن به تلاش خود برای کشتار اعضای ارشد دولت اشرف غنی ادامه می‌دهد. روز جمعه طالب‌ها در منطقه سرک‌ دارالامان کابل، دواخان مینه‌پال،‌ رئیس مرکز اطلاعات و رسانه‌های دولت افغانستان را کشتند. آقای مینه‌پال پیش از سمت کنونی سال‌ها معاون سخنگوی رئیس‌جمهور بود.

هرات، در غرب کشور و نزدیک مرز ایران، و لشکرگاه و قندهار در جنوب کشور سه مرکز ولایت دیگر هستند که طالبان تلاش بر تصرف آن‌ها را دارد.

خانم لاینز گفت: «ما اکنون با جنگی از نوع دیگر روبرو هستیم، یادآور سوریه در سال‌های اخیر و سارایوو در گذشته‌ای نه چندان دور.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود:‌ «حمله به مناطق شهری یعنی وارد آوردن عامدانه آسیب عظیم و کشتن انبوهی از شهروندان غیرنظامی. تهدید مناطق بزرگ شهری به نظرم تصمیمی راهبردی از سوی طالبان است که کشتار محتملی که در نتیجه حاصل می‌شود پذیرفته‌اند.»

خانم لاینز تاکید کرد که شورای امنیت هنوز فرصت دست به عمل زدن دارد:‌ «فرصت این‌که تعهد شورای امنیت سازمان ملل و جامعه منطقه‌ای‌ و بین‌المللی که شما نماینده آن هستید به جلوگیری از سقوط افغانستان به اوضاع فاجعه‌باری که در قرن حاضر کم سابقه بوده است نشان دهید.»

مذاکرات بین دولت افغانستان و طالبان از سال گذشته در دوحه، پایتخت قطر، در جریان است اما پیشرفت قابل توجهی نداشته است. لاینز گفت هر کشوری که با نمایندگان طالبان دیدار می‌کند می‌بایست «بر آتش‌بس عمومی اصرار ورزد» و خواهان «از سر گرفتن» مذاکرات شود. او در ضمن گفت شورای امنیت باید به فکر این باشد که به سازمان ملل امکان ایفای نقشی وسیع‌تر در تسهیل مذاکرات بین افغانستان و طالبان را داشته باشد.

ریچارد میلز، معاون سفیر آمریکا در سازمان ملل، هم از طرف این کشور در جلسه شورای امنیت صحبت کرد. آقای میلز از طالبان خواست دست از تهاجم خود بردارند و به دنبال راه‌حل سیاسی و پاسداشت زیرساخت‌ها و مردم افغانستان باشند.

میلز گفت: «طالبان باید از جامعه بین‌المللی بشنود که ما تصرف نظامی افغانستان یا بازگشت امارت اسلامی طالبان را نمی‌پذیریم.»

غلام محمد اسحاق‌زی، سفیر افغانستان در سازمان ملل، نیز در این جلسه صحبت کرد و از شورای امنیت خواست «جلوی وضعیت فاجعه‌بار» را بگیرد. او افزود: «گزارش‌ها و موارد نقض آشکار حقوق بشر توسط طالبان و همکاران تروریست خارجی آن‌ها در تقریبا نیمی از کشور ما باعث نگرانی‌مان شده است. ما به شدت نگران امنیت و ایمنی مردم در شهرهایی هستیم که زیر ضرب حمله طالبان قرار دارند.»

اسحاق‌زی طالبان را متهم کرد که می‌کوشد «بار دیگر کشور ما را به مامن امن تروریسم بین‌المللی بدل سازد.» او از ارتباط طالبان با ۲۰ گروه تروریستی خارجی خبر داد: از القاعده و داعش تا گروه‌های اسلام‌گرای کوچک‌تر در ترکمنستان و ازبکستان.

سفیر افغانستان از پاکستان خواست به مقابله نیروهای ملی این کشور با طالبان کمک کند. او گفت: «ما از پاکستان می‌خواهیم زیرساخت‌ها و خطوط امدادی طالبان را در هم بکشند.»

پاکستان سابقه حمایت لجستیکی از طالبان را دارد و زمانی که این گروه اسلام‌گرا «امارت اسلامی» را در افغانستان برپا کرده بود (از ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱) اسلام‌آباد از معدود دولت‌های جهان بود که آن‌را به رسمیت شناخت. عمران خان،‌ نخست‌وزیر پاکستان، اخیرا در گفتگو با شبکه «پی بی اس» آمریکا گفته بود: «به نظرم آمریکا در افغانستان حسابی خرابی به بار آورده.» آقای خان که رابطه نزدیکی با ارتش پاکستان دارد گفت آمریکا به اشتباه دنبال راه‌حل نظامی در افغانستان بوده و افزود:‌ «و کسانی مثل من که می‌گفتند راه‌حل نظامی وجود ندارد چون تاریخ افغانستان را می‌دانستیم… به ما گفتند ضدآمریکایی. به من گفتند طالبان خان.»

آقای خان گفت آمریکا باید زمانی که حضور نظامی گسترده در افغانستان داشت به توافق سیاسی با طالبان رسیده بود نه حالا که نیروهایش این کشور را ترک کرده‌اند. نخست‌وزیر پاکستان روز ۲۸ ژوئیه در گفتگویی مدعی شد که: «ما هیچ طرف محبوبی در افغانستان نداریم. سیاست ما این است که هر کس مردم افغانستان انتخاب کنند، پاکستان بهترین رابطه را با آن‌ها خواهد داشت.»

جلسه علنی صبح جمعه شورای امنیت به درخواست افغانستان و دو عضو اروپایی غیردائم شورای امنیت، نروژ و استونی، برگزار شده بود. رئیس کنونی شورای امنیت، هندوستان، کشور همسایه افغانستان است که به طور سنتی از حامیان این کشور و رقبای پاکستان است. شورای امنیت در ماه ژوئن نیز جلسه‌ای در مورد افغانستان برگزار کرده بود.