ایران، مظنون اصلی گزارش سنتکام درباره حمله مرگبار به کشتی مرسر استریت

طبق این گزارش، نفتکش مرسر استریت در دو نوبت و توسط سه پهپاد هدف حمله قرار گرفته است

این گزارش گفته که کارشناسان آمریکایی به این نتیجه رسیدند که بر اساس مدارک به‌دست آمده، این پهپاد در ایران ساخته شده است-US Navy Captain Bill Urban/US NAVY/AFP

فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا در خاورمیانه، سنتکام، روز جمعه نتیجه تحقیقات کارشناسی خود را در مورد حمله هفته گذشته به کشتی «مرسر استریت» در نزدیکی عمان را منتشر کرد و گفت با پهپادهای ساخت ایران هدف حمله قرار گرفته است.

در این گزارش آمده است، به دنبال حمله سی‌ام ژوئیه به مرسر استریت که در آب‌های بین‌المللی در نزدیکی عمان در حرکت بود، یک تیم تحقیقاتی شامل کارشناسان مواد انفجاری از ناو رونالد ریگان برای انجام تحقیقات و مصاحبه با خدمه نفتکش به محل رفت.

طبق یافته‌های این تیم کارشناسی، نفتکش مذکور در دو نوبت هدف حمله قرار گرفته است، یکی در شامگاه ۲۹ ژوئیه توسط دو پهپاد انفجاری که حمله ناکام بود و دیگری در ۳۰ ژوئیه که توسط سومین پهپاد انجام شد و خسارت عمده‌ای به نفتکش وارد آورد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حمله آخر و با اصابت پهپاد مجهز به مواد منفجره با درجه نظامی به قسمت فوقانی کابین ناخدای کشتی، حفره‌ای به قطر تقریبی ۱۸۰ سانتی‌متر بر ایجاد شد و خسارات زیادی به بار آورد و منجر دو تن، یک شهروند بریتانیایی و یک تبعه رومانی، شد.

بر اساس این گزارش، کارشناسان آمریکا توانستند قطعاتی از پهپاد سوم را جمع آوری کنند که تقریبا عین قطعاتی هستند که قبلا از پهپادهای ایرانی به جا مانده و جمع آوری شده‌اند. فاصله محل حمله تا سواحل ایران نیز در شعاع عملیاتی این پهپادها قرار دارد.

در گزارش سنتکام همچنین گفته شده است که پس از انجام تحقیقات در محل، برخی از مواد و قطعات گردآوری شده به ستاد مرکزی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در منامه، پایتخت بحرین، و بعد برای تحقیقات بیشتر به آزمایشگاه ملی ایالات متحده منتقل شدند.

این گزارش در انتها گفته است که کارشناسان آمریکایی به این نتیجه رسیدند که بر اساس مدارک به‌دست آمده، این پهپاد در ایران ساخته شده است.

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید نیز در نشست خبری روز جمعه خود در پاسخ به پرسشی در مورد گزارش کارشناسی سنتکام و نقش ایران در حمله به نفتکش مرسر استریت و همچنین بیانیه گروه هفت در همین ارتباط گفت: این یک حمله عمدی و هدفمند، و نقض آشکار قوانین بین‌المللی بود و ما آن را محکوم می‌کنیم و از ایران می‌خواهیم تمامی فعالیت‌هایش که مغایر با قطعنامه‌های مرتبط شورای امنیت هستند را متوقف کند و از همه طرف‌ها می‌خواهیم نقش سازنده‌ای در صلح و ثبات منطقه‌ای ایفا کنند.

بریتانیا نیز پیشتر به شورای امنیت سازمان ملل متحد گفته بود احتمال زیادی وجود دارد که ایران از یک یا چند پهپاد برای حمله به مرسر استریت استفاده کرده باشد و اعلام کرد جزئیات مربوط به آن را روز جمعه در نشست شورای امنیت مطرح خواهد کرد.