یورش طالبان به زرنج و فرار شهروندان افغان به سوی مرز ایران

مقام‌های افغان می‌گویند شورشیان تبلیغات توخالی به راه انداخته‌اند و شهر در کنترل نیروهای دولتی است

با نفوذ جنگجویان طالبان به بخش‌هایی از شهر زرنج، مرکز ولایت غربی نیمروز افغانستان، صدها نفر از غیرنظامیان که عمدتا خانواده‌‌ها و کودکان‌اند، به سمت مرز ایران در حرکت‌ هستند.

مقام‌های محلی تایید می‌کنند که گروه طالبان به بخش‌هایی از شهر زرنج در نزدیکی مرز ایران وارد شده‌اند که به بیم و هراس ساکنان محلی منجر شده است.

خبرگزاری‌های افغانستان ویدیوهای را منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد مردم با کوله‌بارهای خود به سمت مرز ایران پیش می‌روند تا در جنگ بین نیروهای امنیتی و دفاعی و شورشیان طالبان گیر نیفتند.

چند نماینده مجلس افغانستان نیز می‌گویند که جنگجویان گروه طالبان در نزدیکی شهر زرنج، مرکز این ولایت، حضور دارند. گل‌احمد نورزاد، نماینده مردم نیمروز در مجلس، امروز جمعه ۱۵ مرداد به روزنامه اطلاعات روز گفت که اگر کمک نظامی نرسد، سقوط شهر زرنج به‌دست طالبان حتمی است. آقای نورزاد اظهار داشته است: «از عصر دیروز گروه طالبان از سمت شهرستان کنگ به دروازه‌های شهر نزدیک شده‌اند و قصد دارند به زرنج حمله کنند. باید نیروی کمکی به این ولایت اعزام شود.»

رسول موسوی، مدیر کل غرب آسیای وزارت خارجه ایران، نیز در توییتی نوشته است: «صحنه‌های دردناکی در حال شکل‌گیری است. در پی حمله طالبان به زرنج، صدها نفر به سمت مرز ایران در حرکت‌اند. باید فکری کرد.»

موسوی اوضاع افغانستان و مسئله مهاجران این کشور در ایران را از نزدیک زیر نظر دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پناهجویان افغان که خود را به مرز ایران رسانده‌اند، با مخالفت مرزبانان ایرانی مواجه‌ شده‌اند و به آن‌ها اجازه ورود داده نشده است. بسیاری از مهاجران دوباره از مرز به طرف زرنج بازگشته‌اند.

با این حال، استاندار نیمروز با رد ادعاهای طالبان می‌گوید که شورشیان با تبلیغات گسترده می‌خواهند رعب و وحشت ایجاد کنند، در حالی‌ که از صبح امروز اوضاع امنیتی شهر رو به بهبود است. ابراهیم براهوی، استاندار نیمروز، در یک پیام ویدیویی که در اختیار ایندیپندنت فارسی نیز قرار گرفته است، ادعاهای طالبان مبنی بر به ایران رفتن را رد کرده و گفته است که برای دفاع از شهر و مردم آماده است.

گروه طالبان با پیشروی در استان نیمروز توانسته‌اند شهرستان‌های چخانسور، کنگ و خاشرود را تصرف کنند اما شهرستان‌های چهاربرجک و دلارام در کنترل دولت‌اند.

استان نیمروز در جنوب‌غربی افغانستان واقع است و با استان‌های ناامن هلمند و فراه مرز مشترک دارد. بند کمال‌خان و گذرگاه مرزی میلک در این استان قرار دارند.

جنگ کوچه به کوچه در هلمند

هم‌زمان، جنگ شدید بین نیروهای افغان و طالبان در لشکرگاه، مرکز ولایت هلمند، در جریان است. برای عقب زدن طالبان از لشکرگاه صدها کُماندو به مرکز هلمند رسیده‌اند و جنگ با شدت ادامه دارد. نیروهای امنیتی و دفاعی افغان از هوا هم مواضع طالبان را بمباران کرده‌اند.

صدها جنگجوی طالبان به مرکز هلمند حمله کرده‌اند اما با گذشت روزهای زیادی از جنگ همچنان نتوانسته‌اند مرکز هلمند را تصرف کنند.

مقام‌های افغان می‌گویند این شورشیان در خانه‌های مردم پناه گرفته‌اند و از این رو عملیات پاکسازی و عقب زدن شورشیان زمان‌گیر است. ژنرال سید سمیع سادات، فرمانده لشکر هلمند، از مردم خواسته است تا خانه‌های خود در مناطق تحت کنترل طالبان را ترک کنند تا به آن‌ها آسیب نرسد. او می‌گوید اگر یک طالب به لشکرگاه حمله کند، یکی کشته می‌شود و اگر هزار طالب قصد حمله به لشکرگاه را داشته باشد، هزار طالب کشته خواهند شد.

فواد امان،‌ سخنگوی وزارت دفاع، نیز می‌گوید که ظرف شب و روز گذشته، مولوی مبارک، فرمانده واحدهای قرمز طالبان برای هلمند، به همراه با ۹۴ تروریست دیگر از طالبان و القاعده در عملیات نیروهای افغان کشته و ۱۶ نفر مجروح شده‌اند.