درگیری‌ها در شبرغان، مرکز استان جوزجان، شدت گرفته است

بخش‌‌های عمده‌ای از شهر شبرغان در شمال افغانستان به دست طالبان افتاده است

منابع محلی در شهر شبرغان تایید می‌کنند که همین اکنون جنگ شدید در شهر شبرغان، مرکز استان جوزجان در شمال افغانستان، جریان دارد و بخش‌های عمده‌ای از این شهر به دست طالبان افتاده است.

بامداد امروز جمعه، ۱۵ مرداد، جنگ از منطقه بند سرپل بالا گرفته و اکنون به نزدیک مرکز استان رسیده است.

 بر اساس گزارش‌ها، طالبان بخش‌های عمده‌ای از مرکز این شهر را تصرف کرده‌اند.

 نیروهای خیزش مردمی به رهبری یارمحمد دوستم، فرزند مارشال دوستم در کنار نیروهای امنیتی در حال مقاومت و سرکوب حملات طالبان‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جوزجان، زادگاه مارشال عبدالرشید دوستم است و سقوط این استان می‌تواند روحیه نیروهای امنیتی در سایر مناطق شمال افغانستان را به شدت تضعیف کند.

شهر شبرغان از چند روز پیش هدف حملات طالبان قرار داشت اما نیروهای خیزش مردمی و دولت این حملات را پس زده بودند. تمامی شهرستان‌های استان جوزجان به جز خواجه دوکوه، به تصرف طالبان درآمده است.

مقام‌های ولایت جوزجان حکومت را به بی‌توجهی به وضعیت شهر شبرغان متهم می‌کنند و می‌گویند که اگر نیروی کمکی فوری نرسد، این شهر هم سقوط خواهد کرد. این در حالی است که فواد امان، سخنگوی وزارت داخله، روز گذشته در صفحه توییتر خود از اعزام نیروی هوایی به این شهر خبر داده و گفته بود که این نیروها به شهر شبرغان رفته‌اند تا طالبان را سرکوب و از جان و مال مردم حفاظت کنند.

پس از اعلام خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، طالبان حملاتشان را در افغانستان شدت بخشیدند و حدود نیمی از  شهرستان‌‌های این کشور را تصرف کردند. در این مدت و در جریان دست به دست شدن شهرستان‌ها، تلفات غیرنظامیان به طور بی‌سابقه‌ای تا ۸۰ درصد افزایش یافته است و هزارن نفر آواره و بی‌خانمان شده‌اند.