مردان از خود بپرسند: آیا من یک آزارگر هستم؟

اغلب مردان نمی‌توانند باور کنند باعث احساس عدم امنیت برای عزیزانشان شده‌اند

اغلب مردان، آزار زنان را به «مردان بی‌نام‌ونشان در خیابان»  نسبت دهند نه خودشان- CANVA

میلیون‌ها زن هر روزه از آزار و اذیت چه در فضای عمومی و چه در شبکه‌های اجتماعی روز خود را با حس ناخوشایند و رنج می‌گذرانند اما در مقابل از میلیون‌ها مردی که باعث‌وبانی این احساس ناامنی بوده‌اند خبری نیست! مسلماً این‌ها «مردان مریخی» نیستند؛ اما چرا مردان در اغلب اوقات درکی از میزان آزاردهنده بودن رفتارشان ندارند و متوجه میزان آزارگری خود نیستند؟

آیا زمان آن فرا نرسیده است که مردان عملکرد خود را در اجتماع ارزیابی کنند و ببینند در این سنجش چه نمره‌ای می‌گیرند؟

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بررسی رفتار خود همیشه آسان نیست. ما دوست داریم فکر کنیم «بچه‌های خوبی» هستیم، اما افزایش تعداد زنانی که به داستان‌های ناخوشایند خود را درباره تجربیات تلخی که با مردان داشته‌اند به اشتراک می‌گذارند، هر روز بیشتر می‌شود.

زنان درک بهتری از حقوق و حریم خود پیداکرده و با حرکت جمعی بر ملامت جمعی غلبه کردند. آن‌ها این روزها در مقایسه با سال‌های قبل با صدای بلندتری به آزار اعتراض می‌کنند. اگر از آن دسته از مردانی هستید که هر بار با تعجب از اینکه چطور رفتارتان آزاردهنده بوده از خود دفاع می‌کنید این آزمون خود سنجی برای شماست:

تلاش برای «مردفهم» کردن زنان

در فضای مجازی مردانی را می‎بینیم که به‌سرعت با سخنان زنان مخالفت می‌کنند، مردانی که حتی اگر زنی متخصص کاری باشد و خودشان هیچ سررشته‌ای در آن موضوع نداشته باشند، نظر زنان را قبول نمی‌کنند. درباره زایمان، عادت ماهانه، مادری کردن و سایر امور زنانه با اعتمادبه‌نفس در مقابل زنان حرف می‌زنند. آقایان! این حرکت آزاردهنده است. میزان درک و همدلی شما زمانی مشخص خواهد شد که در مسائلی از این قبیل شنونده خوبی باشید. در این صورت زنان در کنار شما احساس ناامنی ذهنی نمی‌کنند.

نظر دادن درباره اندام زنان

اگر دائم درباره ظاهر زنان در خانواده یا محل کار نظر می‌دهید، این رفتار را متوقف کنید. حتی اگر لحن شما ستایش‌آمیز باشد، زنان – و مردان- از اینکه دائماً اندام آن‌ها در حال ارزیابی باشد حس بدی پیدا می‌کنند.

شوخی‌ها یا ناسزاهای جنسیتی

استفاده از عبارات جنسی علاوه بر اینکه ممکن است برای شما عواقب حقوقی داشته باشد، یکی از بدترین انواع معاشرت با زنان است مخصوصاً خارج از دایره افراد امن و دوستان صمیمی. اینکه مردان در گفتگوهای عادی یا در زمان مشاجره از عبارات و ناسزاهای جنسی استفاده کنند فضا را برای زنان نا امن می‌کند.

در فضای مجازی مردان به‌سرعت رو به خشونت کلامی می‌آورند؛ اشارات کنایی به آلت تناسلی، تهدید به تجاوز، تهدید به اعمال خشونت و... این متجاوزان آنلاین مدعی هستند «کلمات مردان به زنان آسیب نمی‌زند» چرا که فکر می‌کنند تهدیدات مجازی آن‌ها کمتر از غریبه‌ای که در تاریکی ایستاده است، ترسناک است.

شوخی با تبعیض جنسی

شوخی کردن درباره «بازگشت زنان به آشپزخانه و یا رانندگی با ماشین لباسشویی» نه تنها برای زنان مفرح نیست بلکه باعث کاهش احساس اعتمادبه‌نفس آن‌ها می‌شود.

همیشه انرژی زنان در مبارزه با حملات جنسیتی از سوی مردانی که فکر می‌کنند بامزه هستند یا نمی‌خواهند احمق جلوه کنند یا ضعف‌هایشان آشکار شود، تلف شده است.

چطور تغییر کنم؟

اگر از آن دسته از مردانی هستید که همیشه در رفتار آگاهانه خود این موضوعات را رعایت کرده‌اید ما ناخودآگاه شما همچنان برخی اوقات کار دستتان می‌دهد می‌توانید از یک فرمول کلی استفاده کنید.

قبل از نوشتن هر پیغام یا شروع مکالمه، از خود بپرسید اگر طرف مقابل مرد بود آیا باز هم از این عبارت یا جمله استفاده می‌کردم؟

همه ما، چه زن و چه مرد باید پیش از آنکه در شبکه‌های اجتماعی نظری بدیم، این موارد را در نظر بگیریم؛ آیا این نوشته متناسب با شأن و یا میزان آشنایی شما با این زن است؟

تعاملات خود با همکاران زن را بررسی کنید

در سال ۲۰۲۰ تنها ۲۹ درصد از مدیران ارشد در سراسر جهان زن بودند. آیا به همکاران، کارفرمایان یا مشتریان زن احترام مشابهی با مردان می‌گذارید؟ چه شوخی‌ها یا جملات با بار جنسیتی تاکنون از دهانتان درآمده که به زنان همکارتان نشان داده نمی‌توانند به شما اطمینان کنند؟

بسیاری از مردان روابط خود با زنان را تنها از دریچه رابطه‌ای که با زنان خانواده خود دارند ارزش‌گذاری می‌کنند، شاید شما با مادر، خواهر و دخترتان بسیار با احترام رفتار کنید و حرمت زن و یا دوست دخترتان را نگه‌دارید، اما این رفتار از سوی شما به همه زنان تسری نمی‌یابد. چند مرد را دیده‌اید که پس از دختردار شدن تازه تشخیص می‌دهند دنیا چه جای بدی می‌تواند برای دخترها باشد؟ این بصیرت قبلاً کجا بود؟

شاید شما در حالت عادی مرد ملایمی باشید، اما در عصبانیت چطور؟ چه چیزهایی بر زبان می‌آورید؟

بیشتر زنان قربانی خشونت از سوی کسانی که می‌شناخته‌اند آسیب‌دیده‌اند و یا به قتل رسیده‌اند. زنان وقتی با مردی وارد رابطه می‌شوند به آن مرد اعتماد می‎کنند که آسیبی به ایشان نمی‌رساند

اغلب مردان نمی‌توانند باور کنند باعث احساس عدم امنیت برای عزیزانشان شده‌اند. آن‌ها خیلی سریع واکنشی تدافعی نشان دهند و آزار زنان را به «مردان بی‌نام‌ونشان در خیابان» که هرگز در زندگی‌شان ندیده‌اند نسبت دهند.

اگر شما از این نظر مردی امن هستید درباره رفتار خود با دیگران صحبت کنید. انسان‌ها از رفتار آن‌هایی که برایشان قابل‌ستایش هستند، تقلید می‌کنند. پس بی‌تفاوت نباشید. با دوستان خود در این باره صحبت کنید، با پسران و برادرانتان صحبت کنید.

این کارها به شکلی جادویی یک‌باره جهان را از نابرابری پاک نمی‌کند، اما نمی‌خواهید آدم بهتری باشید؟

بیشتر از زندگی