واکنش چین به تایید قرارداد فروش سلاح به تایوان در وزارت خارجه آمریکا

ارزش این قرارداد حدود ۷۵۰ میلیون دلار و شامل فروش چهل دستگاه خودروی نظامی مجهز به توپ‌های جنگی است

تصویری از یک مانور نظامی در تایوان- SAM YEH / AFP

وزارت خارجه ایالات متحده نخستین قرارداد فروش سلاح به تایوان را تایید کرد؛ اقدامی که با انتقاد چین روبرو شد و آن را متناقض با تعهد آمریکا-چین به سیاست «چین واحد» دانست.

بر اساس گزارش‌هایی که روز چهارشنبه منتشر شده است، ارزش این قرارداد حدود ۷۵۰ میلیون دلار و شامل فروش چهل دستگاه خودروی نظامی مجهز به توپ‌های جنگی است.

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به سی‌ان‌ان گفت، این قرارداد در صورت تایید نهایی به مدرن‌سازی یگان توپخانه‌ای و تقویت توانایی تایوان برای دفاع از خود کمک خواهد کرد.

سفارت چین در واشینگتن روز پنجشنبه در واکنش به این خبر گفت ایالات متحده با فروش سلاح به تایوان به منطقه تایوان، در امور داخلی چین دخالت و حاکمیت چین را تضعیف می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این سفارتخانه در مورد نقض اصل «چین واحد» و مفاد بیانیه مشترک آمریکا-چین در این مورد و «اقدام متقابل» پکن هشدار داد، اما جزئیاتی بیشتری از اقدام احتمالی چین ارائه نداد.

وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه گفت فروش این سلاح‌ها در خدمت منافع ملی، اقتصادی و امنیتی ایالات متحده است و به بهبود امنیت تایوان و حفظ ثبات سیاسی، توازن نظامی، اقتصادی و پیشرفت در آن منطقه کمک خواهد کرد.

با تایید این قرارداد توسط وزارت خارجه، کنگره ایالات متحده ۳۰ روز فرصت دارد که آن را بررسی و تایید یا رد کند.

جزیره تایوان در سل ۱۹۴۹ از سرزمین اصلی چین و حکومت کمونیست در آن کشور جدا شد، اما پکن ادعای حاکمیت بر آن را دارد و از سوی سازمان ملل متحد در حیطه چین قرار دارد.

چین در ماه مه گذشته خواستار تغییر رویکرد دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری سابق آمریکا در برابر تایوان و بازبینی قرارداد ۶۰۰ میلیون دلاری نوامبر سال گذشته برای فروش پهپاد به تایوان توسط دولت جو بایدن شده بود.