بازگشت به یار پیشین؛ میانسال‌ها گول «بنیفر» را نخورند

از خود بپرسید که آیا واقعاً کار ناتمامی بین شما باقی‌مانده است؟

جنیفر لوپز و بن افلک که در میان طرفدارانشان به بنیفر معروف هستند بعد از یک نامزدی نافرجام، دوباره رابطه را از سر گرفته‌اند-VINCE BUCCI /Getty Images via AFP

با بازگشت «بنیفر»، بن افلک و جنیفر لوپز، به هم شاید شما هم از خودتان بپرسید: یار سابق من واقعاً به آن بدی بود؟

«نوستالژی» یک تجارت عظیم است. می‌توان فهمید که چرا ممکن است بخواهیم عاشقانه‌های قدیمی را دوباره زنده کنیم؛ مثل لباسی که بعد از چند سال در کمد ماندن «دوباره مد شده» و حالا بدمان نمی‌آید دوباره آن را بپوشیم.

 ما روزهای گذشته را با اغماض بیشتری نسبت به زمانی که آن‌ها را تجربه می‌کردیم به یاد می‌آوریم. در ذهنمان این‌طور به نظر می‌آید که در گذشته مسئولیت‌ها و نگرانی‌های کمتری داشتیم، زندگی ساده‌تر بود و امیدوارتر بودیم؛ اما حافظه ما یک راوی غیرقابل اعتماد است.

اگر با افزایش سن زندگی شما پیچیده‌تر شده، ممکن است به دنبال یافتن کوتاه‌ترین میانبر برای بازیافتن جادوی روزهای گذشته باشید، اما بعید است که بخواهید دستاوردهای خود را به نام نوستالژی – یادآوری دل‌نشین از گذشته- قربانی کنید، بنابراین تنها به دنبال آغوشی آشنا از روزهای دور خواهید بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اگر مدتی مجرد بوده‌اید، ممکن است که دلتان برای یار قبلی تنگ شود. ذهن ما خاطرات بد را محو کرده و روی خاطرات خوش تمرکز می‌کند. اما با خودتان صادق باشید. اگر بازگشت به یار سابق برای زوج هالیوودی بن افلک و جنیفر لوپز به نظر رویایی می‌آید، قرار نیست برای شما هم همینطور باشد. 

جاستین میر، نویسنده  مطالب روابط انسانی و قرارهای عاشقانه در مجله «جی کیو» درباره  «موج بنیفر» که در بین میانسال‌ها محبوب شده می‌گوید اگر مجموعه‌ای از روابط ناموفق را پشت سر گذاشته‌اید، ذهنتان آخرین رابطه خوبی که داشته‌اید را مدام به شما یادآوری می‌کند.

این بدان معنا نیست که نباید دوباره به عقب برگردید، اما باید با خودتان در مورد آنچه در صورت دوباره به هم برگشتن پیش رو دارید، صادق باشید. با وجود اینکه ممکن است هر دو از نظر ظاهری تفاوت‌هایی کرده باشید، اما روانشناسان می‌گویند که اغلب اندکی پس از شروع مجدد رابطه هشدارها دوباره ظاهر می‌شوند و شما را به یک چرخه رفتاری مشابه می‌فرستند و از خود می‌پرسید «چطور به این جهنم برگشتم!»

اینکه معشوق‌های سابق ناگهان پس از سال‌ها به یکدیگر بربخورند و همان آتش عشق گذشته در دلشان زبانه بکشد و این بار تا ابد در کنار هم به خوشی زندگی کنند، مخصوص فیلم‌هاست.

 از خود بپرسید که آیا واقعاً کار ناتمامی بین شما باقی‌مانده یا از فراموش کردن و ادامه دادن می‌ترسید. از تجربیات خود برای از میان برداشتن مشکلات با دیدگاهی جدید استفاده کنید. وگرنه چه فایده‌ای دارد که سر خود را به همان دیوار قبلی بکوبید و انتظار داشته باشید نتیجه متفاوت باشد؟

به یاد داشته باشید که مردم همیشه تغییرات مثبت نمی‌کنند، شراب و پنیر با گذر عمر گران‌قدرتر می‌شوند اما آدم‌ها معمولاً تلخ‌تر، خودخواه‌تر و کله‌شق‌تر می‌شوند.

البته بازسازی یک عاشقانه قدیمی فوایدی هم دارد. حداقل می‌دانید که خودتان را به چه دردسری می‌اندازید! اگر با دانش و تجربه بیشتر، سراغ رابطه‌ای که با بچه‌بازی خرابش کرده‌اید بروید، با فرض اینکه طرف مقابل شما هم پخته‌تر از قبل شده باشد، دانستن نقطه‌ضعف‌های خودتان و یارتان عاملی کمک‌کننده است؛ اما فراموش نکنید بدون کمک گرفتن از مشاور یا تغییر اساسی در آن چیزی که باعث جدایی شما شده بود، فرض کلی بر این است که بازگشت به یار پیشین قدمی رو به عقب و از نظر احساسی آسیب‌زننده است.

بیشتر از زندگی