آقاجانی؛ فرمانده سپاهِ متهم به حمله پهپادی به «مرسر استریت» کیست

خبرگزاری تسنیم آقاجانی را از اولین فرماندهان یگان پهپادی رعد سپاه پاسداران معرفی کرده است

کشتی مرسر استریت که روز پنجشنبه در آب‌های عمان هدف حمله پهپادی قرار گرفت-Karim SAHIB / AFP

وزرای خارجه و دفاع اسرائیل می‌گویند حمله پهپادی پنجشنبه گذشته به کشتی «مرسر استریت» در سواحل عمان تحت هدایت فرمانده هوافضا و فرمانده بخش پهپادی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انجام شده است.

مقامات در تهران حمله به این کشتی که با پرچم لیبریا در حال حرکت بود و تحت مدیریت یک شرکت اسرائیلی قرار داشت را تکذیب کرده‌اند. اما ابعاد این حمله که دو کشته بریتانیایی و رومانیایی برجای گذاشته به سرعت وسیع‌تر شده و شکایت بریتانیا، رومانی و لیبریا در شورای امنیت سازمان ملل به ثبت رسیده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

درحالی که نام امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده هوافضای سپاه باتوجه به نقش او در فاجعه سرنگونی هواپیمای اوکراینی آشنا‌تر است، اطلاعات کمتری درباره آقاجانی، فرمانده شاخه پهپادی سپاه وجود دارد.

تا جایی که حسین دلیریان، از چهره‌های امنیتی در توییتی نوشت: «میگم سعید آقاجانی (آراجانی) تو پهپادی سپاه نداریم» و سپس به کنایه تصویری از سعید آقاخانی، بازیگر ایرانی را منتشر کرد.

رسانه‌های اسرائیلی نام کوچک آقاجانی را سعید اعلام کرده‌اند. سازمان مجاهدین خلق نیز در جریان حمله شهریور ۱۳۹۸ به تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان سعودی، نام آقاجانی را مطرح کرده و نام کوچک او را سعید معرفی کرده بود.

با این حال رسانه‌های نزدیک به سپاه آقاجانی را با نام کوچک حمید معرفی کرده‌اند.

تسنیم در گزارشی در اردیبهشت ۱۳۹۸، حمید آقاجانی را از اولین فرماندهان یگان پهپادی رعد سپاه پاسداران معرفی کرده است. این گزارش می‌گوید که آقاجانی در جریان عملیاتی در سال ۱۳۶۳ در خرمشهر جانباز شده است. 

تسنیم در جریان میزگردی که در مورد تجربه عملیات پهپادی با حضور آقاجانی برگزار شده، تصویری از او منتشر کرده است. در این گزارش موضوع میز‌گرد اولین فرماندهان یگان پهپادی رعد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بازخوانی ضرورت و شرایط تشکیل این یگان و اقدامات آن در دوران جنگ عنوان شده است. در این گزارش نام حمید آقاجانی در بین نام‌هایی مانند کاظم حیدری، مسیح کشاورز، حاج آقا حیدری و شهید میرهاشمی به عنوان هسته اولیه یگان رعد اعلام شده است.

بنی‌‌ گانتز، وزیر دفاع اسرائیل می‌گوید که آقاجانی مسئول تامین تجهیزات، آموزش و برنامه‌ریزی برای اقدامات «تروریستی» سپاه پاسداران در منطقه است. سازمان مجاهدین نیز در گزارشی گفته بود که آقاجانی و امیرعلی حاجی‌زاده بر روند اعزام پهپادها برای حمله به آرامکو در عربستان سعودی نظارت داشته‌اند.