تخریب منزل سه خانواده بهائی در روستای روشنکوه مازندران

بهائیان از سال‌ها قبل در این روستا ساکن بوده‌اند و تخریب خانه‌ها بدون ارائه حکم یا اخطار قبلی صورت گرفته است

منزل سه خانواده بهائی در روستای روشنکوه از توابع یخش چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران ایران روز دوشنبه، ۱۱ مردادماه، به‌دست مأموران دولتی تخریب شد.  

به گزارش وب‌سایت خبری هرانا، تخریب منازل سه خانواده ثابتبان، درخشان و عنایتی در روستای روشنکوه بدون ارائه حکم یا اخطار قبلی صورت گرفته است و در زمان تخریب، خانواده‌ها در منزل حضور نداشته‌اند.

یک منبع نزدیک به این خانواده‌های بهائی به هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، گفت: «اخیرا اداره منابع طبیعی ادعا کرده است که ۱۴ قطعه زمین در روستای روشنکوه، سابقا جنگل بوده است و بهائیان این روستا با تصرف در اراضی جنگلی، به کشاورزی و ساخت‌وساز مشغول شده‌اند؛ به همین جهت این اداره درخواست خلع ید و قلع‌وقمع این اراضی را نموده است.»  

بنابر این گزارش، اغلب ساکنان روستای روشنکوه از سال‌ها پیش بهائیان بوده‌اند و «طی سال‌های اخیر تلاش های سیستماتیک و گسترده‌ای صورت گرفته است تا اینکه بهائیان این روستا را ترک کنند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در آبان ماه سال گذشته نیز اداره منابع طبیعی استان مازندران، زمین‌هایی متعلق به بهائیان در روستای روشنکوه  را با عنوان «حفاظت از منابع طبیعی» مصادره کرد. آن مصادره نیز بدون اطلاع قبلی و ارائه حکم انجام شده بود و سرجنگلبان منطقه، رئیس یگان حفاظت از منابع طبیعی ساری به همراه بیش از ۱۵ نفر از یگان ویژه و نیروی انتظامی، به منطقه رفته و با تخریب حصارهای قبلی زمین‌ها، حصارهای جدید برپا کرده بودند.

پیش از آن، در سال ۱۳۹۸ نیز خانه تعداد زیادی از بهائیان ساکن روستای ایول مازندران که در نزدیکی روشنکوه قرار دارد، به‌دست نیروهای امنیتی تخریب شد و ساکنان آن‌ها ناچار به ترک روستا شدند. مصادره زمین بهائیان در روستای ایول استان مازندران با واکنش‌های گسترده جهانی روبه‌رو شد.

بهائیان یکی از گروه‌های بزرگ اقلیت‌های مذهبی در ایران محسوب می‌شوند، اما جمهوری اسلامی آیین بهائیت را به‌عنوان مذهب به‌رسمیت نمی‌شناسد. در بیش از چهار دهه گذشته، بهائیان در ایران از امکان ادامه تحصیل، استخدام در ارگان‌های دولتی و بسیاری از حقوق شهروندی محروم بوده‌اند، احکام متعدد زندان، ضبط اموال و حتی اعدام برایشان صادر شده است و مورد فشار و آزار و اذیت نهادهای امنیتی قرار گرفته‌اند. گزارش‌های متعددی از تخریب و مصادره زمین‌ها، منازل، اموال و حتی گورستان‌های متعلق به شهروندان بهائی در سال‌های گذشته منتشر شده است.