منصور ارضی: «سینه‌زنی تعطیل شود، کار نظام تمام است»

مداح معروف خطاب به معاون وزیر بهداشت: «جمع کنید بروید، دولت شما دیگر تمام شد»

منصور ارضی - عکس از خبرفوری

با وجود شیوع موج پنجم‌ ویروس کرونا، منصور ارضی، مداح شناخته شده، مراسم عزاداری محرم را «میدان مبارزه» دانسته و گفته است که باید برای برگزاری این جلسات «برنامه‌ریزی» شود. او از دولت خواسته است که به دلیل تعطیل کردن برخی جلسات روضه در سال گذشته، استغفار عملی کند. منصور ارضی هیئت‌های سینه‌زنی ماه محرم را «رکن اصلی» جمهوری اسلامی خوانده و تصریح کرده است هر نظامی که ارکان اصلی‌اش تعطیل شود، کارش تمام است.

اصرار برای برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم در حالی است که بیش از ۹۰ درصد شهرهای ایران در وضعیت قرمز به سر می‌برند و متخصصان هشدار داده‌اند که برگزاری هرگونه تجمعی ممکن‌ است پیامدهای غیرقابل جبرانی داشته باشد؛ اما برگزاری عزاداری‌های ماه محرم برای تندروهای نزدیک به حاکمیت فقط یک مراسم مذهبی نیست و اهدافی سیاسی را دنبال می‌کند.

آیت‌الله خمینی سال‌ها پیش درباره نقش عزاداری‌های محرم در تداوم جمهوری اسلامی به صراحت گفته بود: «این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است.» و حالا منصور ارضی هم آن را «میدان مبارزه» می‌نامد که حتی در شرایط بحرانی کرونا نیز نباید تعطیل شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، منصور ارضی گفته است: «باید در شهرها تمام مراسم‌ سنتی -البته جدا از آن‌ها که خط قرمزند مانند قمه‌زنی که مقام معظم رهبری حرام کردند- برگزار شود.»

برگزاری مراسم‌ ماه محرم در شهرهایی که اغلب آن‌ها از نظر شیوع ویروس کرونا در وضعیت قرمز به سر می‌برند، با توجه به قدرت سرایت سویه دلتا ویروس کرونا خطر رشد فزاینده آمار مبتلایان و مرگ‌ومیر را به همراه دارد. با این‌ همه منصور ارضی تعطیلی هیئت‌ها را «غیرممکن» می‌داند و مدعی است که «سلامت معنوی مردم» در گرو «فعالیت» آن‌ها است. او برپایی تظاهرات روزهای اخیر در شهرهای مختلف ایران را هم نشانه‌ای از ضعف سلامت معنوی مردم ارزیابی کرده است.

مسئله برگزاری مراسم ماه محرم مختص امسال (۱۴۰۰) نیست. در سال ۱۳۹۹ نیز با وجود اوج‌گیری موج دوم کرونا و هشدارهای متعدد متخصصان و کادر درمان، مراسم‌ مذهبی محرم در بسیاری نقاط برگزار شد  که نتیجه آن شروع زودهنگام موج سوم بود. با این حال با استناد به آمار منتشر شده و هشدارهای پی‌درپی، موج پنجم کرونا با موج‌های قبلی تفاوت‌های آشکاری دارد. ایرج حریرچی، قائم‌مقام وزیر بهداشت، هفته گذشته در یک برنامه تلویزیونی هرگونه تجمع بیش از دو نفر را مرگ‌آفرین توصیف کرد و از برگزارکنندگان مراسم مذهبی «مسلمیه» در شهر ری خواست از مردم عذرخواهی کنند اما منصور ارضی برپایی جلسه‌های روضه‌خوانی را با فعالیت کادر درمان و مرزبانان که به گفته او تعطیل شدنی نیستند، هم‌ارز می‌داند.

ارضی با بیان اینکه «سینه‌زن‌ها پای دین ایستاده‌اند» مدعی شد که با برگزاری مراسم محرم «گناهکاران، بی‌حجابان و عرق‌خوران فرصت بازگشت پیدا می‌کنند». او با بیان اینکه فضای مجازی را «دشمن» ایجاد کرده است، «غفلت از امام حسین» را «غفلت از توحید» دانست و از هیئت‌ها خواست «از فضای مجازی استفاده کنند اما اجازه ندهند که دشمن از چگونه برگزار شدن مجالس عزاداری سوءاستفاده کند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

منصور ارضی در سخنان خود به برگزاری مراسم محرم در زمان حکومت پهلوی با وجود حکومت‌نظامی هم اشاره کرد و گفت: «امروز هم نباید شل بگیریم که فرد در خانه بنشیند و روضه بخواند و دیگران مجازی مستمع باشند.»

او از دولت خواست که به دلیل تعطیل کردن برخی هیئت‌ها در سال گذشته «استغفار عملی» کند و گفت: «استغفار کنید که چرا کوتاه آمدید. امسال راهکار را همگان بلد شدیم. اجازه دهید تمام مردم خادم امام حسین شوند و از آن‌ها برای فضاسازی هیئت‌ها در شهر استفاده کنید.»

ارضی خطاب به معاون وزیر بهداشت که بر ضرورت برگزاری مراسم ماه محرم طبق شیوه‌نامه‌های بهداشتی تاکید کرده بود، گفت: «جمع کنید بروید! دولت شما دیگر تمام شد. ما طبق فرمان مقام معظم رهبری پای جلسات ایستاده‌ایم.»

منصور ارضی همچنین دولت را به دلیل ارزان کردن بلیت سفر به ترکیه و مغولستان «خائن» نامید چرا که به گفته او این کار باعث شد کربلا تعطیل شود. منصور ارضی هیئت‌ و سینه‌زنی را «رکن اصلی» نظام جمهوری اسلامی دانست و گفت که هر نظامی که ارکانش تعطیل شود، کارش تمام است.

پیش‌تر محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی نیز اعلام کرده بود که امسال اجازه تعطیلی مراسم عزاداری ماه محرم را نخواهند داد. او مخالفان برگزاری این مراسم را «ابلیس» نامید.

ایرج حریرچی‌، روز یکشنبه (۱۰ مرداد) با استناد به پیش‌بینی‌های دانشگاه واشنگتن اعلام کرد که احتمال دارد در یک‌ ماه و نیم آینده، آمار مرگ‌ومیر کرونا در کشور به روزانه ۶۰۰ تا ۸۰۰ نفر برسد. با این‌همه تندروهای مذهبی همچنان در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری تجمع‌های مذهبی و هیئت‌های سینه‌زنی‌اند و مخالفان را «کافر» و «ابلیس» لقب می‌دهند.