تغییرنظر وزارت بهداشت در یک‌هفته: تعداد دسته‌های عزاداری  را زیاد کنید

وزارت بهداشت دستورالعمل بهداشتی برگزاری عزاداری ماه محرم را اعلام کرد

از ابتدای همه‌گیری کرونا مقام‌های مذهبی مخالفت خود را با اعمال محدودیت در برگزاری مراسم مذهبی و بازدید از اماکن مذهبی اعلام کرده‌اند-Khamenei.ir

مقام‌های وزارت بهداشت که هفته گذشته اعلام می‌کردند با برگزاری هرگونه مراسم عمومی برای عزاداری محرم «قاطعانه» مخالفند، اکنون دستورالعمل‌های برگزاری این مراسم را اعلام کرده‌اند و خواستار افزایش شمار این مراسم در کشور شده‌اند.

علیرضا رئیسی، معاون وزارت بهداشت روز گذشته در دیدار با مداحان و واعظان در مورد این دستورالعمل به آن‌ها توضیح داده است.

براین اساس، دسته‌های عزاداری در فضاهای سرباز و با رعایت فاصله یک‌ونیم‌متری برگزار خواهد شد و پوشیدن ماسک ضرورت دارد.

همچنین عزاداری در محیط سربسته نیز به شرط آنکه از یک‌چهارم فضا استفاده شود و تهویه مناسب داشته باشد بلامانع است ولی بهتر است تنها در شرایط اضطرار از این محیط‌ها استفاده شود.

وزارت بهداشت جزئیات این شرایط اضطراری و نحوه تصمیم‌گیری در مورد آن‌ها را اعلام نکرده است.

هفته گذشته همین مقام وزارت بهداشت در اظهارنظری کاملاً متفاوت از مخالفت قاطعانه با برگزاری هرگونه مراسم عزاداری در محیط‌های سربسته و سرباز سخن گفته بود: «مراسم پرجمعیت در محرم با نظر قاطع ممنوع است و ما با محیط سربسته و پرجمعیت مخالفت جدی می‌کنیم، حتی در فضای باز هم گفتیم مراسم بدون حضور مردم باشد.»

علیرضا رئیسی که دیروز پروتکل‌های بهداشتی مراسم عزاداری محرم را برای مداحان تشریح کرد، هفته گذشته همچنین گفته بود که تدوین پروتکل‌های بهداشتی سبب «کنترل خطر» نمی‌شود چرا که «پروتکل یک عصای جادویی نیست.»

حال بر اساس دستورالعمل وزارت بهداشت قرار است برای کاستن از شمار افراد حاضر در تجمعات محرم، تعداد مراسم عزاداری در سراسر کشور گسترش یابد و این مراسم در همه شهرها فارغ از وضعیت بهداشتی قرمز، زرد و سفید برگزار شود: «هرچه قدر به برگزاری بیشتر هیئت‌ها کمک کنیم، بهتر است. چون در صورت کم کردن تعداد مراسمات، تجمع مردم بیشتر خواهد شد و در صورت تعدد مراسمات تجمع کمتر خواهد شد.»

هفته گذشته گروهی از شاخص‌ترین پزشکان ایران در «مجمع انجمن‌های گروه پزشکی» در نامه‌ای سرگشاده به حسن روحانی به او هشدار دادند که درصورت برگزاری مراسم محرم و کنکور تعداد مرگ‌ومیر روزانه هشت برابر خواهد شد و به ۱۶۰۰ نفر در روز خواهد رسید: «هشدار می‌دهیم عدم رعایت توصیه‌های کارشناسانه مجمع و سیستم سلامت باعث ابتلا و مرگ‌ومیر با ابعادی به‌مراتب دهشتناک‌تر از پیش خواهد شد. اگر امروز روزانه ۲۰۰ مرگ و ٢٠٠٠ ابتلا ثبت می‌شود بر اساس برخی پیش‌بینی‌ها در صورت عدم رعایت جدی دستورالعمل‌ها در سه ماه آینده این آمار تا ۱۶۰۰ مرگ در روز هم افزایش خواهد یافت.»

آن‌ها نسبت به «خستگی نیروهای انسانی کادر پزشکی و به پایان رسیدن منابع سلامت» هشدار دادند و نوشتند که «در چنین شرایطی چشم‌اندازی بسیار تیره و تکان‌دهنده پیش چشم آشکار می‌کند.»

این گروه از پزشکان از حسن روحانی خواستند تا عزاداری محرم و کنکور برگزار نشود: «عزاداری و مراسم مذهبی در اجتماعات و گروه‌ها بعلاوه تجمعات بزرگ مثل کنکور بدون رعایت شرایط لازم باید اکیداً ممنوع گردیده بر ممنوعیت آن نظارت جدی و انضباطی اعمال گردد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دلیل این تغییر‌نظر فاحش و اظهارات متناقض وزارت بهداشت در یک هفته گذشته مشخص نیست. از ابتدای همه‌گیری کرونا مقام‌های مذهبی مخالفت خود را با اعمال محدودیت در برگزاری مراسم مذهبی و بازدید از اماکن مذهبی اعلام کرده‌اند.

هفته گذشته نیز سعید نمکی در دیدار با گروهی از مداحان گفته بود که علی خامنه‌ای از او خواسته کاری کند تا مراسم محرم «باشکوه» برگزار شود. وزیر بهداشت در این دیدار گفت که پس از گفت‌وگو با رهبر جمهوری اسلامی و پرسیدن این سوال که «منظور شما از برگزاری باشکوه مراسم چیست؟» علی خامنه‌ای در پاسخ به وی گفته است که «باشکوه به معنای شلوغ کردن نیست. بروید طرحی نو دراندازید که هم آسیب به کسی نرسد و هم یاد کربلا و مصائبش بشود مثل‌ اینکه کارناوال در معابر راه بیندازید».

حسن روحانی نیز در روزهای گذشته گفته است که باید با دوگانه «عزاداری-سلامت» مقابله کرد و مراسم عزاداری محرم را در همه شهرها باشکوه برگزار کرد.

رئیس‌جمهور ایران پیش از حذف محدودیت‌های کرونا در اردیبهشت امسال نیز گفته بود با دوگانه «معیشت-سلامت» مخالف است و باید محدودیت‌ها را کاهش داد. در نتیجه این کاهش محدودیت‌ها، آمار قربانیان بیماری کووید ۱۹ که به مرز ۳۰ نفر در روز کاهش یافته بود با افزایش ۸ برابری به حدود ۲۴۰ نفر رسیده است.

بیشتر از