تاجر بریتانیایی مرتبط با ایران چگونه به شاهزاده چارلز دسترسی پیدا کرد؟

این میلیونر ضمن اهدای ۷۵۰هزار پوند به حزب محافظه‌کار، سازمانی برای ارتباط اعضای حزب با خاورمیانه تاسیس کرده است

محمد آمرسی از طریق عضویت در یک باشگاه خصوصی، در سال ۲۰۱۳ در یک مهمانی شام با شاهزاده چارلز شرکت کرد- تصویر از حساب توئیتر @thesundaytimes

در مرکز بحث و جدالی که به‌تازگی در بریتانیا در رابطه با تلاش‌ها برای دسترسی به شاهزاده چارلز، ولیعهد بریتانیا، ازطریق پرداخت پول بالا گرفته است، نام محمد آمرسی، تاجر بریتانیایی به چشم می‌خورد که پیوندهایی با ایران و هند دارد.

براساس گزارش‌ها، محمد آمرسی سالانه ۱۵هزار پوند برای عضویت در یک باشگاه خصوصی زیر نظر بن الیوت، خواهرزاده کامیلا، همسر دوم شاهزاده چارلز، می‌پردازد. بن الیوت ریاست دفتر حزب محافظه‌کار بریتانیا را نیز برعهده دارد.

به نوشته ساندی‌تایمز، از مزایای عضویت در باشگاه سطح بالای بن الیوت به نام Quintessentially می‌توان به این اشاره کرد که محمد آمرسی برای حضور در یک مهمانی شام خودمانی با شاهزاده چارلز به خانه‌ای باشکوه در اسکاتلند دعوت شده است.  

این تاجر بریتانیایی که پیوندهای خویشاوندی با ایران و هند دارد، پس از آن، بیش از ۱.۲ میلیون پوند به خیریه‌های زیر نظر شاهزاده چارلز کمک کرده است. 

او علاوه‌بر این، ۷۵۰هزار پوند نیز به حزب محافظه‌کار بریتانیا کمک کرده و از این طریق امکان دسترسی به وزرای دولت را پیدا کرده است.

محمد آمرسی چند سال پیش، پس از صرف شام با بوریس جانسون پیش از به نخست‌وزیری رسیدن او، اعلام کرد که با تشکیل یک انجمن مربوط به حزب محافظه‌کار برای توسعه روابط با خاورمیانه زیر نظر او، موافقت شده است. 

نهاد دیگری به نام «شورای محافظه‌کار خاورمیانه» (CMEC) که از سال ۱۹۸۰ تاسیس شده بود و در همین راستا فعالیت می‌کرد، در سال ۲۰۱۹ با هدف تأمین بودجه بیشتر، به وابستگی رسمی خود با حزب محافظه‌کار بریتانیا پایان داده است. آمرسی معتقد است که این موضوع باعث نوعی خلاء در منافع این حزب در رابطه با خاورمیانه شده است.

با توجه به اهمیت ژئوپلیتیک خاورمیانه برای بریتانیا، او پس از آن، سازمانی را با عنوان «دوستان محافظه‌کار خاورمیانه و شمال آفریقا» (Conservative Friends of the Middle East and North Africa/COMENA) ثبت کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نشریه فایننشیال‌تایمز ماه گذشته در گزارشی اعلام کرد که ترزا می، نخست‌وزیر پیشین، مارک گارنر و سر هوگو سوایر، نمایندگان پارلمان و سر ادی لیستر، یک مشاور پیشین بوریس جانسون با پذیرش جایگاه‌هایی در نهاد «دوستان محافظه‌کار خاورمیانه و شمال آفریقا» موافقت کرده‌اند.

همزمان «شورای محافظه‌کار خاورمیانه» به فعالیت خود ادامه داده و به‌تازگی برنامه‌هایی برای دیدار گروه‌هایی از نمایندگان مجلس با شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی و عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر، ترتیب داده است.

اما محمد آمرسی با شکایت قضایی از شارلوت لزلی، نماینده پیشین حزب محافظه‌کار در پارلمان و رئیس «شورای محافظه‌کار خاورمیانه»، او را را به «تهمت و افترا» متهم کرده است.

گفته می‌شود لزلی در یادداشت‌هایی برای سر نیکلاس سوامز، رئیس افتخاری «شورای محافظه‌کار خاورمیانه» ادعاهایی در مورد ارتباط آمرسی با ایران، تلاش‌های او در راستای به‌دست آوردن وابستگی به حزب محافظه‌کار برای سازمان «دوستان محافظه‌کار خاورمیانه و شمال آفریقا» و ارجاعاتی به منافع روسیه شده است.

سر نیکلاس سوامز در اوایل ژانویه این یادداشت‌ها را به بن الیوت، رئیس دفتر حزب محافظه‌کار بریتانیا و خواهرزاده همسر شاهزاده چارلز ارائه کرده است. 

به نوشته فایننشیال‌تایمز، محمد آمرسی در ۱۸ ژانویه ۵۰هزار پوند به حزب محافظه‌کار کمک کرده است. او همچنین نسخه‌ای از آن یادداشت‌ها را به‌دست آورده و دست به اقدام قضایی علیه شارلوت لزلی و سر نیکلاس سوامز زده است.

آمرسی در نامه‌ای به فایننشیال‌تایمز نوشته است که «دوستان محافظه‌کار خاورمیانه و شمال آفریقا» برای ارتقاء روابط حزب محافظه‌کار و نمایندگان آن در پارلمان با منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا طراحی شده است و آن یادداشت‌ها به‌منظور بی‌اعتبار کردن من بوده است. 

حالا ساندی‌تایمز پیوندهای محمد آمرسی با شاهزاده چارلز و استفاده علنی او از پرداخت پول برای خرید دسترسی را با استناد به ایمیل‌های افشا شده، آشکار کرده است.

بیشتر از جهان