آیا شهر درعا به نیروهای رژیم سوریه واگذار خواهد شد؟

خوش‌بینی نسبت به احتمال پایان یافتن درگیری‌ها در استان درعا در سوریه

مسدود شدن گذرگاه مرزی جابر- نصیب بین سوریه و اردن به دنبال تشدید خشونت‌های اخیر در  شهر درعا در سوریه. عكس از:  AFP

در چند روز اخیر پرسشی در سوریه مطرح می‌شود که آیا شهر درعا که در مرز با اردن واقع است و ۱۲۰ کیلومتر با دمشق فاصله دارد به زودی شاهد حرکت اتوبوس‌های سبز خواهد بود؟ این پرسش، یادآور انتقال جنگجویان مخالف توسط «اتوبوس‌های سبز» به مناطق دیگر، پس از توافق با رژیم سوریه است.

پس از تحولات اخیر در سوریه، چنین به نظر می‌رسد که این سناریو که در چندین شهر، از جمله حومه دمشق، حلب و حمص اتفاق افتاد، ممکن است بار دیگر نیز تکرار شود، به ویژه این‌که اطلاعات به دست آمده نشان می‌دهد که یک حل و فصل سیاسی در حال شکل گرفتن است که مطابق به آن، شهر درعا به نیروهای رژیم بشار اسد واگذار می‌شود. در همین حال، گفته می‌شود که هیئت‌های از طوایف مختلف عرب به منظور جلوگیری از وقوع درگیری و آشفتگی احتمالی در شهر که ساکنان درعا هزینه آن را خواهند پرداخت، وارد استان درعا شده اند.

در حالی‌که طرف روسی به عنوان میانجی بین دو جانب وارد مذاکرات شده است، مروان شربک، استاندار درعا گفت که کمیته امنیتی و نظامی در استان درعا توانسته است مسیر آغاز توافق برای تکمیل راه حل مسالمت آمیزی که مانع درگیری در شهر می‌شود را هموار کند.

از سوی دیگر، کمیسیون سیاسی شورای ملی سوریه، آن‌چه در شهر درعا اتفاق می‌افتد را یک حمله غیرقابل پذیرش دانست و سالم المسلط، رهبر ائتلاف مخالفان سوریه در بیانیه‌ای خواستار حمایت از تلاش‌های روند سیاسی برای رسیدن به مرحله گذار سیاسی شد.

در همین حال، ارتش سوریه نیروهای بیشتری از یگان‌های ویژه که در نبردهای خیابانی آموزش دیده اند را به منطقه اعزام کرده است تا در صورت شکست راه‌حل‌های مسالمت آمیز برای مقابله با هرگونه عملیات نظامی آمادگی داشته باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ناظران معتقدند که تحویل سربازان و افسران اسیرشده توسط گروه‌های مخالف به نیروهای مسلح سوریه، حاکی از نزدیک شدن به توافق و سازش است. همچنان منابع محلی اظهار داشتند که پس از درگیری‌های پی‌درپی، اکنون زندگی در شهر درعا به حالت عادی بازگشته و مراکز آموزشی، برگزاری امتحاناتی که به دلیل ناآرامی‌ها متوقف شده بود را از سرگرفته اند.

با وجود آرامش محتاطانه در درعا، ساکنان این شهر از احتمال وقوع جنگ و درگیری در صورت عدم دستیابی به حل و فصل سیاسی، ابراز نگرانی می‌کنند.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه تلفات غیرنظامیان و نظامیان را در رخدادهای خونین شهر درعا ثبت کرده است و طبق آمار این نهاد، شهر درعا در روز پنجشنبه گذشته (۲۹ ژوئیه) شاهد خشونت‌بارترین حوادثی بود که منجر به کشته شدن ۳۲ نفر از طرف‌های مختلف درگیر در جنگ شد.

هرچند شهر درعا از سال ۲۰۱۸، به این سو از خط مقدم تحولات سیاسی و نظامی دور بود، اما درگیری‌های اخیر این شهر، خاطره نخستین صحنه‌های جنگ سوریه که در سال ۲۰۱۱ آغاز شد و به دنبال آن سراسر این کشور در باتلاق جنگ و خشونت فروافتاد را در اذهان ملت سوریه تازه کرد. این در حالی است که تشدید جنگ در استان درعا منجر به مسدود شدن موقت گذرگاه مرزی جابر – نصیب از سوی مقامات اردنی شده است.

در همین حال، وزارت امور خارجه آمریکا خواستار کاهش تنش و اجازه عبور کمک‌ها و حرکت غیرنظامیان در سوریه شد، در حالی‌که سرلشکر وادیم کولت، معاون رئیس مرکز آشتی روسیه در سوریه از موفقیت ارتش سوریه در تأمین ثبات و استقرار در استان درعا و تلاش‌های آن برای ادامه مذاکرات به منظور دستیابی به آتش‌بس ابراز قدردانی کرده است.

© IndependentArabia

بیشتر از جهان