رئیس‌جمهور افغانستان تردید دارد رهبر طالبان زنده باشد

سخنگوی طالبان: الحمدالله رهبر ما زنده و سلامت است و جنگ بزرگ را رهبری می‌کند

Twitter: @sayed_rahim_mo

محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان، دیروز یکشنبه دهم مرداد، با شماری از نمایندگان و بزرگان قوم کوچی (گروهی از کوچ‌نشینان افغان که اغلب از قوم پشتون‌اند) در ارگ ریاست جمهوری دیدار کرد. او در این دیدار از تردید خود درباره زنده‌ بودن ملاهبت‌الله، رهبر گروه طالبان، سخن به میان‌ آورد و از نمایندگان کوچی‌ها خواست تا اگر رهبر گروه طالبان زنده است، او را پیدا کنند و با او پیمان صلح ببندند.

آقای غنی به نمایندگان کوچی‌ها و بزرگان آنان گفت: «از سوی من اختیار کامل دارید که اگر ملا هبت‌الله، رهبر گروه طالبان، زنده است و در غاری پنهان شده است او را بیابید و با او برای صلح مذاکره کنید.»

رئیس‌جمهور افغانستان بار دیگر در سخنان خود طالبان را مسئول ادامه جنگ، خشونت و کشتار و دولت افغانستان را حامی صلح و متعهد به مذاکره خواند و گفت: «ما برای صلح تلاش‌های زیادی انجام دادیم اما طالبان نخواستند. من بارها به طالبان گفتم که حق انتخاب را به مردم می‌دهیم و زمینه انتخابات را فراهم می‌کنیم و من حاضرم قدرت را به هر کس که مردم انتخاب کرد، بسپارم.»

آقای غنی در حالی زنده نبودن رهبر گروه طالبان را مطرح می‌کند که در گذشته هم شماری زیادی از مردم و سیاستمداران افغان گفته‌ بودند که ملاهبت‌الله آخندزاده دیگر زنده نیست زیرا اگر زنده بود تا امروز حتما ویدیو، صدا یا تصویری تازه از خود منتشر می‌کرد. آنان تاکید دارند که طالبان موضوع مرگ رهبر خود را پنهان می‌کنند تا میان آنان چنددستگی به وجود نیاید.

چندی پیش رسانه‌های افغانستان اعلام کردند که ملاهبت‌الله آخندزاده، رهبر تازه گروه طالبان و چند تن از همکاراهانش در انفجاری در شهر کویته پاکستان کشته شده‌اند اما طالبان مرگ رهبرشان را دروغ و توطئه دشمن خواند و بر زنده‌بودن و سلامتی او تاکید کرد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان از زنده‌بودن و سلامتی کامل جسمی ملاهبت‌الله، رهبر گروه طالبان، خبر می‌دهد و به ایندیپندنت فارسی می‌گوید: «این خبرها همیشه دروغ بود و حالا هم دروغ است. غنی دستپاچه شده است و با این دروغ‌ها می‌خواهد مردم را پریشان کند. رهبر ما الحمدالله زنده است و یک جنگ بسیار بزرگ را رهبری می‌کند.»

آقای مجاهد در پاسخ به این پرسش که ملاهبت‌الله کجا است و چرا نمی‌خواهند چهراش را نشان دهد، نیز گفت: «او در افغانستان است و جنگ بزرگ کنونی را رهبری می‌کند و به دلیل تهدید‌های امنیتی نمی‌خواهد که چهره‌اش را نشان دهد و با تغییر وضعیت، چهره‌اش را همه خواهد دید.»

ملاهبت‌الله اهل استان قندهار و از اعضای فعال گروه طالبان است. او پس از کشته شدن ملا اختر محمد منصور، رهبر پیشین این گروه در پنجم مرداد سال ۱۳۹۵، رهبر تازه طالبان  شد و هنوز از او به نام رهبر این گروه یاد می‌شود. این رهبر طالبان پس از بر عهده گرفتن مسئولیت رهبری این گروه تاکنون هیچ پیام صوتی، تصویری یا عکسی تازه از خود منتشر نکرده است اما همه ساله در آستانه اعیاد اسلامی، پیام‌های تبریک او در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اکنون که افغانستان در وضعیتی کاملا جنگی به سر می‌برد، روند صلح بی‌نتیجه مانده است، طالبان جنگ را تشدید کرده و به پیشروهایی هم دست یافته‌اند، آقای غنی از زنده نبودن رهبر این گروه (طالبان) سخن به میان می‌آورد و می‌گوید که اگر رهبر طالبان زنده است، باید خود را نشان دهد و به نمایندگان کوچی‌های این کشور نیز برای برپایی جرگه صلح با طالبان اختیار داده است.

گفتنی است که در گذشته هم بارها خبر مرگ رهبران گروه طالبان سرخط رسانه‌ها شده است و با به رهبری رسیدن ملاهبت‌الله طالبان هم رسانه‌ها چندین بار خبر مرگ او را مطرح کرده‌اند تا جایی که رئیس‌جمهور افغانستان هم درباره زنده‌بودن رهبر تازه طالبان ابراز تردید می‌کند. این ظن و گمان‌ها در پی‌ آن صورت می‌گیرد که طالبان شش سال پس از مرگ ملا محمد عمر، نخستین رهبر و بنیان‌گذار این گروه، خبر آن را تایید کردند اما در تمام آن مدت پیام‌های تبریک عید او را منتشر می‌کردند. 

بسیاری از مردم افغانستان بر این باورند که اگر طالبان دعوی رهبری دارند و پیشوای آنان خود را رهبر می‌داند، باید چهر‌ه‌اش را به مردم نشان دهد و در رسانه‌ها حضور یابد و به پرسش‌های مردم پاسخ دهد تا همه بدانند که طالب مستقل است و به نیابت از کشورهای خارجی آتش جنگ در افغانستان را روشن نگه نمی‌دارد و برای صلح و ختم جنگ مصمم است.