تشکر روحانی از خودش: با کرونا به صورت علمی مقابله کردیم و وعده‌هایمان محقق شد

ستاد ملی مقابله با کرونا با تصمیم‌های غلطش زمینه‌ساز امواج کرونا در ایران بود

 این آخرین جلسه ستاد ملی کرونا در دوران ریاست جمهوری حسن روحانی بود-AFP

حسن روحانی، آخرین شنبه ریاست‌جمهوری‌اش را با حضور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا آغاز کرد. او در این جلسه گزارشی از عملکرد خودش و دولتش برای مهار کرونا ارائه داد و گفت که علم را ارجح دانسته و به همه وعده‌هایش عمل کرده است.

او در این جلسه گفت که تصمیماتش همواره بر پایه خرد جمعی بوده است و «همه این تصمیمات را برگردیم و نگاه کنیم موردی نمی‌بینیم که مخالف اصول علمی و بی‌توجه به تجربه جهانی باشد.»

این در حالی است که نخستین دستور جلسه ستاد مقابله با کرونا در سال ۱۳۹۸، مخالفت با قرنطینه قم به عنوان نخستین کانون کرونا در ایران و برقرار ماندن پروازها به کشور چین به عنوان کانون جهانی کرونا بود. مخالفت با قرنطینه شهرها نخستین موردی بود که روحانی آن را غیرعلمی و نادرست خواند در حالی که کشورهای دیگر با وضع مقررات سختگیرانه، نخستین موج کرونا را تا حدود زیادی کنترل کردند.

او اما در آخرین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در دوران ریاست‌جمهوری‌اش روایت متفاوتی از این تصمیم اشتباه ارائه کرد و گفت که او در مقابل دوگانه‌سازی «علم و دین» و «معیشت-سلامت» که خارج‌نشین‌ها مطرح کردند ایستاد: «اولین دوگانه که از سوی خارج‌نشین‌ها مطرح شد و هرچند که تعدادشان زیاد نبود اما اصل آن دوگانه‌سازی خطرناک بود، دوگانه علم و دین بود که در گام اول رهبری با آن به مقابله پرداخت و بعد نیز تمامی مراجع تقلید و علمای طراز اول با این امر همراهی کردند، مگر یک سری افراد در سطوح پایین که حرف هایی می‌زدند اما در مجموع اصلأ اجازه شکل‌گیری این دوگانه‌سازی را ندادیم. دومین دوگانه‌سازی معیشت و سلامت مردم بود که ما کوشیدیم با توجه به شرایط اقتصادی جامعه و دسته‌بندی مشاغل و اصناف و توجه به شرایط شیوع کرونا به شکلی عمل کنیم که از این دوگانه‌سازی عبور کنیم و خدا را شکر که همینطور شد.»

منظور روحانی از دوگانه سازی دین و سلامت که آن را به ایرانیان خارج از کشور نسبت داده‌ است، درخواست عمومی برای تعطیلی مراکز مذهبی و توقف مراسم آئینی بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ستاد ملی مقابله با کرونا خیلی دیر متوجه شد که باید حضور در این اماکن را محدود کند. در سال ۱۳۹۹ و در حالی که این ستاد مخالفت خود با برپایی مراسم مذهبی در ماه رمضان و محرم را اعلام کرد، این علی خامنه ای بود که آستین بالا زد و با حضور مجازی در جلسه اردبیهشت ۹۹ ستاد ملی مقابله با کرونا گفت که این ستاد صلاحیت دخالت در این امور را ندارد و درباره مراسم مذهبی و تعطیلی مساجد کسانی باید تصمیم بگیرند که دغدغه دینی دارند.

با عقب‌نشینی ستاد کرونا پس از سخنان تند علی خامنه‌ای، مراسم ماه رمضان و محرم برگزار شد و موج دوم و سوم کرونا شکل گرفت.

دیگر تصمیم فاجعه بار ستاد ملی مقابله با کرونا در دی‌ماه ۱۳۹۹ اتخاذ شد که باز هم در مقابل دستور علی خامنه ای برای وارد نکردن واکسن‌های تولید آمریکا و انگلیس عقب نشستند وفرصت آغاز گسترده واکسیناسیون عمومی از دست رفت. با این حال روحانی گفت که او به وعده‌اش برای تولید واکسن و واکسیناسیون عمومی عمل کرده است: « گفتیم در خارج به هرکجا که اعتماد کردیم آن را وارد می‌کنیم و در کنار آن واکسن داخلی را هم پیگیری می‌کنیم. روند کار ما هم برای تولید واکسن در کشور از دنیا چندان عقب نبود، باید بدانیم که واکسن‌سازی کار یک روز و شش‌ماه نیست و در نهایت ما این دوگانه را هم رفع کردیم.

آن قولی که ما به مردم برای واکسیناسیون سن‌های بالاتر و نیز مشاغل پرخطر داده بودیم امروز به طور کامل در حال اجرا است و حتی در برخی استان‌ها روند واکسیناسیون به پنجاه و چند ساله‌ها رسیده است.»

روحانی در حالی کار خود را به عنوان رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا به پایان رساند که ایران در موج پنجم کرونا رکورد ابتلای روزانه به ایران بیماری را شکسته است و جمعیت بزرگی از شکرو هنوز در مقابل کرونا واکسینه نشده‌اند.