آخرین میخ مجلس بر تابوت فضای مجازی

بررسی طرح صیانت از کاربران فضای مجازی به صورت مستقیم از کمیسیون فرهنگی به شورای نگهبان ارسال می‌شود

«این طرح شبکه‌های اجتماعی را مسدود خواهد کرد و زیان جبران‌ناپذیری به اقتصاد و روابط مردم وارد خواهد کرد» - AFP

با وجود تمام تلاش‌ها برای توقف «طرح صیانت از کاربران فضای مجازی» و هشدارها درباره پیامدهای اجرای آن، مجلس شورای اسلامی، در روز چهارشنبه (شش مرداد)، این طرح را تصویب کرد.

در روزهای گذشته اقشار زیادی از عموم مردم، فعالان مدنی، رسانه‌ها، کسب‌وکارهای اینترنتی و حتی وزیر ارتباطات خواستار در نظر گرفتن عواقب این طرح بر زندگی مردم شده‌ بودند. اما هیچکدام از این هشدارها و درخواست‌ها نتیجه‌ای در پی نداشت.

طرح صیانت از کاربران فضای مجازی، بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی در کمیسیون تخصصی بررسی می‌شود و از آنجا مستقیم به شورای نگهبان می‌رود. اجرای آزمایشی آن نیز پس از تصویب در شورای نگهبان آغاز خواهد شد.

به گزارش وب‌سایت انتخاب، رضا تقی‌پور نماینده‌ای بود که در موافقت با تصویب این طرح صحبت کرد و خواستار افزایش حمایت‌های مالی از پیام‌رسان‌های داخلی شد. او ادعا کرد عدم توفیق پیام‌رسان‌های داخلی به این دلیل بوده است که حمایت از آن‌ها «به پرداخت چند میلیارد دلار محدود شد» درحالی‌که طبق ادعای او تلگرام برای توسعه خود ۳۵۰ میلیون دلار اختصاص داده است.

تقی‌پور در حالی این ادعا را مطرح کرده‌ است که در سال ۹۶ بودجه زیادی صرف پیام‌رسان‌های داخلی و تبلیغات برای آن‌ها شد، اما کاربران فضای مجازی به دلیل سرویس‌دهی ضعیف و امنیت‌ نداشتن این پیام‌رسان‌ها حتی با وجود فیلترینگ تلگرام، تمایلی به آن‌ها نشان ندادند.

به گفته این نماینده موافق با محدودسازی فضای مجازی، در طرح صیانت از کاربران فضای مجازی، صندوقی تشکیل می‌شود که از محل آن به تولیدکننده محتوا در داخل پول پرداخت می‌شود.

ادامه فعالیت در صورت همکاری با پلیس ایران

رضا تقی‌پور در صحبت‌های خود مدعی شد که پلتفرم‌هایی مثل گوگل و اینستاگرام، تا زمانی که پلتفرم داخلی مشابه وجود نداشته باشد، مسدود نمی‌شوند. این در حالی است که حتی در صورت وجود پلتفرم داخلی مشابه نیز مردم، باید امکان انتخاب پلتفرم مورد علاقه خود را در فضای مجازی داشته باشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نمایندگان موافق مسدودسازی فضای مجازی ادعا می‌کنند که پلتفرم‌هایی مثل اینستاگرام  و گوگل می‌توانند با رایزنی و کسب مجوز در ایران به فعالیت خود ادامه دهند، این در حالی است که با وجود تحریم‌ها، امکان راه‌اندازی نمایندگی پلتفرم‌های جهانی در ایران وجود ندارد.

به علاوه اینکه درخواست ایران از این پلتفرم‌ها برای در اختیار گذاشتن اطلاعات کاربران ایرانی، مورد موافقت آن‌ها قرار نخواهد گرفت.

تقی‌پور نماینده موافق محدودسازی فضای مجازی در نطق روز چهارشنبه خود در مجلس، امکان ادامه فعالیت‌ این پلتفرم‌ها را در ایران مشروط به آن دانست که با پلیس ایران همکاری کنند.

مختل شدن کسب و کار و ارتباطات اجتماعی

حسن محمدیاری نماینده‌ای بود که در نطق روز چهارشنبه خود در مخالفت با طرح صیانت از کاربران فضای مجازی، صحبت کرد. او با تاکید بر اینکه خیلی از محدودیت‌های این طرح به خوداشتغالی آسیب می‌زند، گفت: «به پلتفرم‌ها چهار ماه فرصت داده‌اند که دفاتر خود را راه بیندازند این با توجه به تحریم‌ها محال است و بعد از  چهار ماه فیلتر می‌شوند و کسب و کار‌ها آسیب می‌بینند.» او از اینکه در تدوین این طرح با بنگاه‌های خصوصی تعامل نشده است، انتقاد کرد و پیشنهاد داد این طرح را دولت سیزدهم در قالب لایحه ارائه دهد.

مخالف دوم، جلال محمود زاده بود که به بررسی این طرح در کمیسیون تخصصی اعتراض کرد و گفت: «بنا به اصل ۸۵ مجلس در شرایط ضروری طرح را به کمیسیون ارجاع می‌دهد، اما در شرایط کنونی چه ضرورتی دارد که طرح محدود کردن فضای مجازی را به کمیسیون ارجاع دهیم. ما باید تمام نمایندگان را در مسائل اساسی دخیل کنیم.»

او نیز با انتقاد از اینکه این طرح باعث می‌شود بسیاری از کسب‌وکارها و ارتباطات اجتماعی، تعطیل و مختل شوند، گفت: «این طرح شبکه‌های اجتماعی را مسدود خواهد کرد و زیان جبران‌ناپذیری به اقتصاد و روابط مردم وارد خواهد کرد.»

با وجود مخالفت‌ها، انتقادات، درخواست‌ها و هشدارها در نهایت نمایندگان مجلس با ۱۲۱ رأی موافق، مطابق با اصل ۸۵ قانون اساسی، بررسی طرح صیانت از کاربران فضای مجازی را تصویب کردند و طرح برای تصویب به کمیسیون تخصصی ارجاع داده شد.

پس از بررسی این طرح در کمیسیون فرهنگی، بدون ارجاع به صحن علنی مجلس به شورای نگهبان خواهد رفت و به صورت آزمایشی اجرا می‌شود.