چهار میلیون دوز واکسن مدرنا به تاجیکستان می‌رسد

نوید رهایی از کرونا در دو ماه آینده برای مردم تاجیکستان

مقام‌های دولتی تاجیکستان، واکسینه شدن در برابر ویروس کرونا را برای تمام شهروندان بالای ۱۸ سال اجباری کردند - Fred TANNEAU / AFP

عبدالخلیل خالق‌زاده، مدیر بیمارستان ابن‌سینا در شهر دوشنبه، در فیس‌بوک خبر داده است که در روزهای آینده چهار میلیون دوز واکسن مدرنا به تاجیکستان خواهد رسید و ظرف دو ماه آینده، همه‌گیری کرونا در این کشور پایان می‌یابد.

او می‌نویسد:«در پس‌ منظر بیداد ویروس در کشور یک نوید خوش رسید که به زودی شمار زیادی واکسن وارد خواهد شد. غیر از واکسن آسترازنکا، قرار است چهار میلیون واکسن مدرنا نیز در هفته آینده به کشور وارد شود.»

او همچنین گفته است که شمار چشمگیری واکس سینوواک چینی و اسپوتنیک روسی نیز در راهند. مدیر بیمارستان ابن‌سینا افزوده است: «اگر خدا بخواهد، تا دو ماه آینده ما با واکسیناسیون از شر این ویروس منحوس خواهیم رست.»

خبر رسیدن چهار میلیون دوز واکسن مدرنا به تاجیکستان در روزهای آینده در حالی منتشر می‌شود که الیزابت شروود رندال، مشاور رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا در مسائل امنیت داخلی، روز ۱۵ ژوییه در تاشکند گفته بود که آمریکا آماده است برای برنامه کوواکس نیم میلیارد واکسن ضدویروس کرونا اهدا کند. خانم شرود وندال گفت که از این واکسن‌ها به کشورهای آسیای میانه نیز فرستاده خواهد شد.

کوواکس یک برنامه بین‌المللی است که سازمان بهداشت جهانی و دیگر سازمان‌های بین‌المللی با هدف دسترسی عادلانه به واکسن‌های ضد ویروس کرونا برای همه کشورها به‌خصوص کشورهای فقیر بنیان نهاده‌اند. بنا بر این برنامه، کشورهای پیشرفته اقتصادی برای کشورهای فقیری که نمی‌توانند برای مردم خود واکسن تامین کنند، واکسن می‌خرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تاجیکستان نیز عضو کوواکس است و در چارچوب این برنامه، در ماه مارس نزدیک به ۲۰۰ هزار دوز واکسن آسترازنکا دریافت کرده است. این کشور در ماه اوت نیز یک‌ بار دیگر همین مقدار واکسن آسترازنکا تحویل می‌گیرد.

بر اساس برنامه‌ریزی دولت تاجیکستان، در این کشور تمام نزدیک به شش میلیون نفری که بیش از ۱۸ سال سن دارند، باید واکسینه شوند. ستاد کشوری مبارزه با ویروس کرونا در روز سوم ژوییه اعلام کرده بود که واکسیناسیون تمامی اهالی کهنسال کشور حتمی است. گفتنی است که واکسن ضد کرونا در تاجیکستان رایگان است.

یاری‌رسانی بین‌المللی به تاجیکستان در زمانی روی می‌دهد که این کشور با اوج‌گیری دوباره این بیماری روبه‌رو است. پس از چند ماه که این کشور دستخوش همه‌گیری کرونا شده بود، مقام‌های تاجیکستان اعلام کردند که بیماری در این کشور ریشه‌کن شده است اما با آغاز تابستان، بار دیگر آمار ابتلا به ویروس کرونا بالا رفت.

یکی از کارکنان درمانگاهی در شهر دوشنبه به رسانه آسیا پلاس گفته بود که برای نمونه در روز هشتم ژوئن در شهر دوشنبه، ۱۰۰ تن آلوده به ویروس شناسایی شده‌اند.

بنا بر آمار رسمی، از ابتدای همه‌گیری کرونا در تاجیکستان تاکنون، ۱۴ هزار و ۵۹۲ مورد آلودگی به ویروس ثبت شده که به مرگ ۱۱۷ تن انجامیده است. از زمان بالا رفتن دوباره نرخ آلودگی از ابتدای تابستان امسال، طبق آمار رسمی روزانه یک تا سه تن در اثر این بیماری جان می‌سپارند؛ اما منتقدان دولت تاجیکستان می‌گویند که دولت آمار واقعی را پوشیده نگاه می‌دارد و آمار واقعی مرگ‌ومیر ناشی از کرونا بسیار بالاتر است. آن‌ها به آماری دولتی مرگ‌ومیر کلی کشور در سال ۲۰۲۰ اشاره می‌کنند که ۴۱ هزار و ۷۴۳ تن بوده و بیش از هشت هزار و ۵۰۰ تن از مرگ‌ومیر کلی کشور در سال پیش از آن بیشتر است.

در بیست و ششم ژانویه امسال، امامعلی رحمان، رئیس‌جمهور تاجبیکستان، در یک سخنرانی در مجلس این کشور گفت که تاجیکستان امروز کاملا از کووید-۱۹ رسته است. سخنی که باعث شد برخی منتقدان بگویند دولت این کشور ثابت کرده است که منبعی راستگو درباره کرونا نیست.

ادوارد لمون، پژوهشگر در حوزه تاجیکستان، می‌گوید که دولت تاجیکستان همواره در پی بازآفرینی روایت‌هایی است که در آن دولت بر همه‌چیز توانا است و از پس هر دشواری برمی‌آید و در رویارویی با همه‌گیری کرونا نیز از همین منطق پیروی می‌کند.

روند واکسیناسیون در تاجیکستان با دشواری دیگری نیز روبه‌رو بوده است. بسیاری از مردم به واکسینه شدن تمایلی نداشتند و در برخی مناطق هیچ‌کس برای واکسن زدن داوطلب نشده است. میرزایف، سخنگوی وزارت بهداشت و تندرستی، به رسانه‌ها گفته بود که در هفته‌های نخست از زمانی که دولت واکسیناسیون شهروندان بالای ۶۰ سال را آغاز کرد، گزارش‌هایی دریافت کرده که مراجعه مردم به مراکز واکسیناسیون بسیار کمتر از حد انتظار بوده است.

به این ترتیب، مقام‌های دولتی تاجیکستان در هفته‌های گذشته، واکسینه شدن در برابر ویروس کرونا را برای تمام شهروندان بالای ۱۸ سال اجباری کردند.

تاجیکستان کشوری بدون دسترسی به آب‌های آزاد در آسیای میانه است که نزدیک به ۱۰ میلیون نفر جمعیت دارد و با کشورهای افغانستان، قرقیزستان، ازبکستان و چین همسایه است.

بیشتر از جهان