سعید ملایی با پرچم تیم ملی مغولستان در المپیک توکیو 

تیم ملی جودوی ایران به مدت چهار سال تعلیق شده است 

سعید ملایی، جودوکار ایرانی-مغولستانی، متولد سال ۱۳۷۰ است و سابقه حضور در المپیک ۲۰۱۶ را در پرونده دارد - Jack GUEZ / AFP

سعید ملایی، جودوکار سابق تیم ملی ایران، روز سه‌شنبه (۵ مرداد) کار خود را در رقابت‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو آغاز می‌کند. او با پرچم تیم ملی مغولستان در مسابقه‌های المپیک شرکت می‌کند و این در حالی است که فدراسیون جهانی ورزش، تیم ملی جودوی ایران را به دلیل ممنوعیت از رویارویی با ورزشکاران اسرائیلی، چهار سال تعلیق کرده است. 

سعید ملایی، جودوکار ایرانی-مغولستانی، متولد سال ۱۳۷۰ است و سابقه حضور در المپیک ۲۰۱۶ را در پرونده دارد. او به نمایندگی از ایران در مسابقه‌های جهانی سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ مدال برنز و طلا گرفته است. 

سعید ملایی در سال ۲۰۱۹ هم در رقابت‌های قهرمانی جهان حضور یافت اما با وجود آنکه برای کسب مدال بسیار شانس داشت، برای اجتناب از روبه‌رو شدن با نماینده اسرائیل از حریفش عمدا شکست خورد. موضوعی که پیش‌تر برای برخی دیگر از ورزشکاران ایرانی در رقابت‌های بین‌المللی هم پیش‌ آمده بود. این اتفاق باعث شد که

سعید ملایی تصمیم بگیرد ایران را ترک کند. او از سال ۲۰۱۹ با پرچم تیم ملی مغولستان در رقابت‌های جهانی حضور یافته و چند مدال برنز و نقره نیز به دست آورده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ملایی در فوریه سال ۲۰۲۱ برای شرکت در مسابقه‌های «گرند اسلم» به اسرائیل رفت و در این کشور بسیار مورد استقبال قرار گرفت. 

حالا قرار است این قهرمان جودو در رقابت‌های المپیک توکیو در دسته ۸۱ کیلوگرم با پرچم تیم ملی مغولستان به میدان بیاید و این در حالی است که طبق تصمیم و اعلام کمیته انضباطی فدراسیون جهانی جودو، تیم ملی جودوی ایران به چهار سال تعلیق محکوم شده است. 

این تصمیم در پی آن گرفته شد که ورزشکاران ایرانی در دادگاه عالی ورزش شهادت دادند که با اجبار مقام‌های حکومت ایران از رویارویی با ورزشکاران اسرائیلی انصراف می‌دهند. فدراسیون جهانی جودو در بیانیه‌ حکم تعلیق فدراسیون جودوی ایران، رفتار این فدراسیون در ایجاد محدودیت برای ورزشکاران ایرانی را «خلاف منافع، اصول و اهداف فدراسیون جهانی جودو» دانسته بود. 

در رقابت‌های المپیک توکیو، این فدراسیون برای فتحی نورین، ورزشکار تیم ملی الجزایر و مربی او نیز تصمیم مشابهی رفت. به گزارش گاردین، پس از آنکه ملی‌پوش الجزایری از رویارویی با حریف اسرائیلی انصراف داد، فدراسیون جهانی جودو او و مربی‌اش را تعلیق کرد و به کشورشان بازگرداند.

محمد عبدالرسول، جودوکار اهل سودان، نیز دومین ورزشکار رقابت‌های المپیک توکیو بود که در مقابل رقیب اسرائیلی حاضر نشد و احتمال دارد که در مورد او نیز تصمیم مشابهی گرفته شود.

بیشتر از ورزش