جوان‌ترین مدال آوران تاریخ المپیک روی سکوی قهرمانی اسکیت بورد

دختر سیزده ساله ژاپنی، اولین مدال طلای تاریخ المپیک در رشته اسکیت بورد زنان را برد

مومیجی نیشیا زاده ۳۰ اوت ۲۰۰۷ است و در هنگام پیروزی‌اش در این رقابت ۱۳ سال و ۳۳۰ روز داشت - REUTERS/Lucy Nicholson

مومیجی نیشیا، دختر سیزده ساله ژاپنی، با بردن اولین مدال طلای المپیک در رشته اسکیت‌بورد خیابانی زنان که از این دوره به بازی‌ها افزوده شده است، تاریخ المپیک را ورق زد.

نیشیا و نزدیکترین رقبای او که دوم و سوم شدند، کم‌سن‌و‌سال‌ترین سکوی قهرمانی تاریخ المپیک را از آن خود کردند. رایسا لئال از برزیل که او هم سیزده سال دارد، مدال نقره گرفت و فونا ناکایاما، اسکیت‌باز شانزده ساله ژاپنی، صاحب نشان برنز شد. با متوسط سن این قهرمانان (حدود ۱۶ سال و ۹۱ روز)، سکوهای سه‌گانه این دوره جوان‌ترین جمع را بر خود دارد. مومیجی نیشیا زاده ۳۰ اوت ۲۰۰۷ است و در هنگام پیروزی‌اش در این رقابت ۱۳ سال و ۳۳۰ روز داشت. 

البته تک‌رکورد جوانترین قهرمان تاریخ المپیک هنوز شکسته نشده است. این رکورد به مارجوری گسترینگ آلمانی تعلق دارد که در المپیک ۱۹۳۶برلین در رشته شیرجه از روی سکو طلا گرفت. او در آن زمان سیزده سال و ۲۶۷روز سن داشت، یعنی ۶۳ روز کوچکتر از نیشیا بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اگر لئال برزیلی توانسته بود اول شود، می‌توانست با سیزده سال و ۲۰۳ روز سن، رکورد گسترینگ را بشکند.

اما هنوز امکان شکستن این رکورد در بازی‌های توکیو منتفی نشده است.

اسکای براون، اسکیت‌باز بریتانیایی با سیزده سال و ۲۸ روز سن، جوانترین ورزشکار المپیکی این کشور،‌ چهارشنبه هفته آینده در رشته اسکیت‌بورد پارکی زنان مسابقه خواهد داد.

کوکونا هراکی از ژاپن هم با دوازده سال و ۳۴۳ روز سن، در همان رشته رقابت خواهد کرد.

ژاپن در بازی‌های المپیک توکیو تا کنون تمامی مدال‌های طلای رشته اسکیت بورد خیابانی را از آن خود کرده است. یوتو هوریگومه، طلای مسابقات مردان را روز یکشنبه به گردن آوریخت.

اسکیت‌بورد یکی از پنج رشته جدیدی است که از این دوره به بازی‌های المپیک افزوده شده است. دیگر رشته‌های جدید عبارتند از موج‌سواری، صخره‌نوردی، کاراته، و بیس‌بال.

بیشتر از ورزش