افزایش ۴۷ درصدی تلفات غیرنظامیان در افغانستان

افزایش تلفات زنان و کودکان ۴۶ درصد یعنی نزدیک به نصف تلفات را در برمی‌گیرد

سطح درگیری و تنش در افغانستان طی دو سه ماه گذشته به‌شدت بالا رفته و تلفات انسانی آن را نیز افزایش داده است - NOORULLAH SHIRZADA / AFP

سازمان ملل متحد در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده است که تلفات (کشته و زخمی شدن) غیرنظامیان در افغانستان در شش ماه نخست امسال ۴۷ درصد افزایش یافته است. هیات معاونت سازمان ملل متحد (یوناما) در گزارش تازه‌ای که امروز دوشنبه منتشر شد، خبر داد که تلفات افراد غیرنظامی در افغانستان در نیمه اول سال ۲۰۲۱ به بالاترین حد رسیده است؛ به خصوص پس از ماه مه که روند خروج نیروهای خارجی از افغانستان آغاز شد و طالبان حملات خود را شدت دادند.

بر اساس این گزارش، در شش ماه گذشته یک هزار و ۶۵۹ غیرنظامی در نتیجه خشونت‌ها در افغانستان جان باخته‌ و سه هزار و ۲۵۴ تن دیگر زخمی شده‌اند. این آمار نسبت به زمان مشابه در سال ۲۰۲۰، افزایشی ۴۷ درصدی را نشان می‌دهد. در گزارش یوناما آمده است که بیشترین تلفات غیرنظامیان در ماه‌های مه و ژوئن بوده‌ که بالاترین آمار پس از سال ۲۰۰۹ میلادی در افغانستان است. در این گزارش از قول دیبورا لاینز، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور افغانستان، نقل شده که او از رهبران سیاسی و گروه طالبان درخواست کرده است تا روند وحشتناک درگیری و تنش را کاهش دهند؛ درغیر این صورت، آثار مخرب آن می‌تواند تلفات انسانی زیادی را در پی داشته باشد.

دبورا لاینز در این گزارش از طرف‌های درگیر درخواست کرده تا گفت‌وگوها پای میز مذاکره را بیشتر کنند و جلو جنگ افغان مقابل افغان را بگیرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این گزارش می‌نویسد که تلفات فعلی در مناطق غیرشهری و بیشتر در روستاها که تراکم جمعیت کمتری دارند، رخ داده است. به باور یوناما، اگر جنگ به شهرها پرجمعیت کشیده شود، می‌تواند تلفات فاجعه باری را سبب شود.

یکی از حقایق تکان‌دهنده این گزارش، افزایش تلفات زنان و کودکان است که ۴۶ درصد یعنی نزدیک به نصف تلفات در شش ماه نخست سال میلادی را در برمی‌گیرد. ۳۲ درصد  آمار مربوط به کودکان‌ است که یک هزار و ۶۸۳ کودک را شامل می‌شود. (۴۶۸ کشته و یک هزار و ۲۱۴ زخمی)

۱۴ درصد آمار تلفات را هم زنان تشکیل داده‌اند. (حدود ۷۲۷ زن -۲۱۹ کشته و ۵۰۷ زخمی) تلفات زنان و کودکان بیشتر از سایر گزارش‌هایی است که یوناما در سال‌های گذشته منتشر کرده است. بر اساس این گزارش، مسئول ۶۴ درصد تلفات غیرنظامی، گروه‌های مخالف دولت افغانستان‌اند که از این میان ۳۹ درصد را طالبان، ۹ درصد را داعش و ۱۶ درصد دیگر را عناصر نامعلوم مخالف مرتکب شده‌اند.

دولت افغانستان نیز مسئول ۲۵ درصد از تلفات غیرنظامیان‌ است که ۲۳ درصد را نیروهای امنیتی افغانستان و دو درصد دیگر را عوامل نامشخص طرفدار دولت صورت داده‌اند.

این گزارش همچنین ۱۱ درصد تلفات غیرنظامی به درگیری‌هایی ربط داده که طرف‌های آن مشخص نبوده است.

گزارش یوناما یک‌بار دیگر نشان می‌دهد که سطح درگیری و تنش در دو سه ماه گذشته به‌شدت بالا رفته و تلفات انسانی آن را نیز افزایش داده است.

سازمان ملل متحد بار دیگر از طرف‌های درگیر جنگ در افغانستان خواسته است تا روند مذاکرات را سرعت بخشند و برای کاهش جنگ در افغانستان تلاش کنند.