بستنی‌های خوشمزه و بدون لبنیات برای فرار از گرما

در این هوای گرم چه کسی هوس بستنی‌های خوشمزه خانگی و بی‌دردسر کرده است؟

بستنی با طعم‌هایی متنوع‌تر از آنچه تصور می‌کنیم، جزء ‌جدایی‌ناپذیر تابستان است‌ـ عکس از Pexels

الان جز من چه کسی هوس خوراکی یخ‌زده کرده است؟ بستنی، این خوراکی خنک، خوشمزه و با طعم‌هایی متنوع‌تر از آنچه تصور می‌کنیم، جزء جدانشدنی تابستان است. بنا بر پیش‌بینی‌ها، موج گرما تا آخر هفته ادامه دارد، پس این هفته بهترین فرصت برای لذت بردن از بستنی است.

البته، این به شرطی است که برنامه غذایی گیاه‌خواری و بدون لبنیات نداشته باشیم. تا امروز گزینه‌های بستنی برای کسانی که به اجبار یا اختیار محصولات لبنی را از برنامه غذایی‌شان حذف کرده‌اند، محدود بوده است.

اما حالا دیگر مجبور نیستید دایم یخمک‌ بخورید. در ادامه، با سه دستور تهیه بستنی بدون لبنیات از غذاهای واقعی تسکو (Tesco Real Food) آشنا می‌شوید که می‌توانید تمام تابستان از خوردنشان لذت ببرید.

دستور آماده‌سازی بستنی گیاهی هلو و ریحان

بستنی هلو و ریحان که از شیر نارگیل تهیه شده و عاری از لبنیات است، بهترین دسر تابستانی برای پاک‌ گیاه‌خواران (وگان‌ها) است. علاوه بر این، برای درست کردن این بستنی، که به راحتی آماده می‌شود، احتیاجی به دستگاه بستنی‌ساز و هم زدن شدید نیست و همین باعث می‌شود در وقت و انرژی صرفه‌جویی کنید.

زمان آماده‌سازی: ۱۵ دقیقه و بعد خنک و منجمد کردن

مواد لازم برای هشت نفر:

۲ قوطی ۴۰۰ گرمی شیر نارگیل پرچرب، یا ۳ بسته ۲۰۰ گرمی کرم نارگیل

۲ قاشق چای‌خوری عصاره دانه وانیل

۱۲۵ میلی‌لیتر (نصف پیمانه) شیر نارگیل تازه

۶۰ میلی‌لیتر شهد آگاوی

برای تهیه پوره:

یک قوطی ۲۲۷ گرمی کمپوت هلو

۱۰ برگ ریحان ریز خردشده

روش تهیه:

یک کاسه فلزی متوسط را همراه دو قوطی شیر نارگیل از شب قبل داخل یخچال قرار دهید.

روز بعد هلوها آبکشی کنید و ۲ قاشق غذاخوری از شربت کمپوت را نگه دارید. سپس هلوها را همراه این دو قاشق شربت در مخلوط‌‌کن یا غذاساز کامل مخلوط کنید تا به پوره تبدیل شود. ریحان‌های خردشده را هم اضافه کنید و هم بزنید.

اگر از شیر نارگیل استفاده می‌کنید، درِ ظرف را بدون سر‌و‌ته کردن، باز کنید و با قاشق کرم نارگیل را از روی آن جمع کرده و داخل کاسه خنک‌شده بریزید. از مایع شفافش استفاده نکنید. اگر هم از کرم نارگیل استفاده می‌کنید، تمام کرم را داخل کاسه خنک بریزید. عصاره وانیل، شیر نارگیل تازه و شهد آگاوی را به آن بیفزایید. مخلوط را ۲ تا ۳ دقیقه با همزن برقی بزنید تا غلیظ و پفکی شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیمی از مخلوط را در ظرف ۹۰۰ گرمی نان‌پزی، یا ظرف مناسب فریزر، پوشیده از کاغذروغنی بریزید و دو قاشق غذاخوری پوره هلو نیز روی آن بریزید. با وسیله مناسب (ته قاشق یا کناره کارد) به پوره روی بستنی طرح مواج دهید و سپس بقیه مخلوط نارگیل را روی آن بریزید. دوباره یک قاشق غذاخوری پوره هلو روی مخلوط بریزید و صاف کنید. باقی‌مانده پوره را در یخچال بگذارید تا هنگام صرف بستنی از آن استفاده کنید.

برای تسریع یخ زدن مواد، روی ظرف را آرام با یک لایه سلفون و سپس یک لایه فویل بپوشانید. ظرف را ۴ ساعت داخل فریزر قرار دهید تا بستنی نرمی به دست آید. هرچه بیشتر در فریزر بماند خود را بیشتر خواهد گرفت. ظرف را ۵ دقیقه پیش از صرف بستنی از فریزر خارج کنید و همراه باقیمانده پوره هلو میل کنید.

دستور تهیه بستنی شکلاتی بدون لبنیات و تخم مرغ

این بستنی شکلاتی بدون لبنیات و تخم مرغ را که با شیر نارگیل تهیه می‌شود درست کنید و از دسری خنک و خوشمزه لذت ببرید.

زمان لازم: ۵ دقیقه آماده‌سازی مواد، ۱۵ دقیقه پخت‌و‌پز، ۲ ساعت در فریزر

مواد لازم برای ۸ نفر:

۲ قوطی ۴۰۰ میلی‌لیتری شیر نارگیل

۷۵ گرم شکر سفید

۹۰ گرم عسل

یک‌ونیم قاشق چایخوری عصاره وانیل

نمک دریا به مقدار کافی

۵۰ گرم پودر کاکائو

۳ قاشق چایخوری آرد ذرت

۱۰۰ گرم شکلات تلخ (۷۰ درصد کاکائو) ریز خردشده

روش تهیه:

نصف شیر نارگیل را همراه شکر، عسل، عصاره وانیل و نمک در تابه‌ کف‌چدنی بریزید و آن‌قدر حرارت دهید تا شکر کامل حل شود. پودر کاکائو را اضافه کنید و آن‌قدر هم بزنید تا جذب باقی مواد شود.

آرد ذرت را جداگانه در کاسه‌ای بریزید و به آرامی با باقی شیر نارگیل مخلوط کنید. هر بار یک قاشق غذاخوری شیرنارگیل بریزید و هم بزنید تا گلوله نشود. این مواد را نیز به تابه اضافه کنید و هم بزنید و روی شعله متوسط بگذارید تا قل بزند.

مخلوط را چند دقیقه بپزید و دایم هم بزنید تا کمی غلیظ شود. برای سنجش غلظتش، پشت قاشق چوبی را به مواد آغشته کنید و انگشت خود را در آن بزنید. اگر مواد به قاشق چسبید و چکه نکرد یعنی حاضر است. تابه را از روی آتش بردارید و شکلات را به آن اضافه کنید و دایم هم بزنید تا شکلات کامل در مخلوط حل شود.

روی سطح مخلوط را با کاغذ روغنی بپوشانید تا رویه‌اش نبندد و بگذارید خنک شود. سپس آن را در یخچال بگذارید تا سرد شود. می‌توانید برای تسریع سرد شدن، آن را درون فریزر قرار دهید. وقتی سرد شد، مخلوط را درون بستنی‌ساز بریزید. اگر بستنی‌ساز ندارید، آن را در سینی بزرگ و مسطحی بریزید و در فریزر بگذارید. پس از حدود ۴۰ دقیقه مخلوط را از فریزر درآورید و با استفاده از یک چنگال بلورهای یخ را بشکنید و هم بزنید. این فرایند را دو بار دیگر اجرا کنید.

در مرحله پایانی، بستنی را در مخلوط‌‌‌کن بریزید تا نرم و یکنواخت شود. سپس دوباره در سینی بریزید و در فریزر بگذارید تا حاضر شود. ۱۵ دقیقه پیش از میل کردن، از فریزر بیرون بیاورید تا نرم شود.

دستور تهیه بستنی چوبی پیناکولادا

این خوراکی استوایی در روزهای داغ تابستان حسابی می‌چسبد، مخلوطی از شیرینی آناناس با کرم نارگیل و رام سفید دسر مستی‌آوری می‌شود که انسان را به سواحل دریای کاراییب می‌برد.

زمان آماده‌سازی: ۲۰ دقیقه برای تهیه و ۵ ساعت برای یخ زدن

مواد لازم برای ۴ نفر:

۴۳۲ گرم کمپوت حلقه‌های آناناس

۹۰ میلی‌لیتر رام سفید

۳ قاشق غذاخوری کرم نارگیل (از قوطی ۱۶۰ میلی‌لیتری)

پوست دو عدد لیموترش بزرگ

۱۰ گرم پودر نارگیل

۱۷۵ گرم شکلات تلخ (۷۰ درصد کاکائو) خردشده

روش تهیه:

آب کمپوت آناناس را خالی کنید و کنار بگذارید. ۱۸۰ گرم آناناس را همراه ۸ قاشق غذاخوری از آب کمپوت به اضافه رام و کرم نارگیل در مخلوط‌‌کن بریزید (از کرم نارگیل سفت‌تر نزدیک به سطح قوطی استفاده کنید). آن‌قدر بزنید تا مخلوط نرم شود سپس خلال پوست لیمو را اضافه کنید و هم بزنید. مخلوط را در ۴ قالب بستنی چوبی ۱۰۰ میلی‌لیتری بریزید و به‌مدت ۴ ساعت یا تا زمانی که سفت شود، در فریزر بگذارید.

پودر نارگیل را در کاسه‌ای بریزید و تخته یا سینی را با کاغذ روغنی بپوشانید. شکلات را در کاسه‌ نشکنی که روی ظرف آب در حال جوش گذاشته‌اید ذوب کنید، یا ۲۰ ثانیه در مایکروفر بگذارید و هم بزنید و باز ۲۰ ثانیه حرارت دهید و هم بزنید تا وقتی ذوب شود.

بستنی‌های چوبی را یکی‌یکی در کاسه شکلات فرو ببرید و کاسه را کج کنید تا سطح شکلات مورب شود و بگذارید شکلات اضافی درون کاسه بریزد. پودر نارگیل روی بستنی‌ها بپاشید و آن‌ها را روی سینی که آماده کرده بودید بگذارید. دوباره یک ساعت در فریزر بگذارید تا شکلات نیز ببندد.

راهنمای نگهداری در فریزر: برای حفظ کیفیت و طعم مواد غذایی یخ‌زده بهتر است تا سه ماه پس از انجماد مصرف شود.

برای دسرهای خوشمزه بیشتر و دستورها و نکات تهیه به تارنمای تسکو ریل فود Tesco Real Food مراجعه کنید.

© The Independent

بیشتر از زندگی