شیریَخ کابلی: بستنی‌ محبوب افغان‌ها و پاکستانی‌ها

چگونه سوغات پناهجویان افغان به خوراکی محبوب کویته بدل شد

شیریخ کابلی از شیر خالص تهیه می‌شود- عکس از شبکه‌های اجتماعی

عده زیادی از پناهجویان افغان در ایالت بلوچستان زندگی می‌کنند که با توجه به تعامل فرهنگی و اجتماعی چیزهای تازه‌ای را به فرهنگ و غذای کویته از جمله بستنی «شیریخ کابلی» افزوده‌اند.

چندین بستنی‌فروشی شیریخ کابلی پناهجویان افغان در «ستلایت تاون» منطقۀ معروف کویته وجود دارد.  قدیمی‌ترین دکان در این بازار متعلق به سعید احمد است که از بیست سال به این سو بستنی یا همان شیریخ کابلی را تهیه می‌کند و می‌فروشد.

به گفتۀ سعید احمد، این هدیه‌ای است آمده از جانب کابل؛ که آن‌ها تهیه و فروش آن را در این جا آغاز کرده‌اند و نه تنها افغان‌ها بلکه مردم محلی کویته نیز آن را دوست دارند.

شیریخ کابلی، بستنی‌ای است که از شیر خالص تهیه می‌شود و برای آماده کردن آن دو سیر (۱۴ کیلو) شیر آن قدر جوشانده می‌شود تا یک سیر (۷ کیلو) شود.

سعید می‌گوید که این بستی دقیقا همان چیزی است که در کابل آماده می‌شود و روش تهیۀ آن نیز یکسان است.

وی می‌گوید: «در کابل پسته و بادام نیز به آن افزوده می‌شود که ما از آن استفاده نمی‌کنیم، زیرا مردم این جا آن را  به آن شکل دوست ندارند.»

به گفتۀ سعید، نکتۀ خاص این بستنی محبوبیت آن در موسم سرما در کابل است؛ در حالی که مردم این جا از آن در تابستان بیشتر استفاده می‌کنند.

پناهجویان افغان در کویته مخالف تغییر بیشتر عادت‌هایشانند؛ همین اتفاق در مورد شیریخ نیز رخ داده است.

سعید گفت: «وقتی می‌خواستیم طعم‌های جدیدی در آن ایجاد کنیم، رفت و آمد مردم به این جا قطع شد.»

وی افزود، شیریخ یا بستنی‌ای که آن‌ها می‌سازند، دقیقاً همانند کابل است، به همین دلیل مورد پسند پناهندگان افغان است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او با اشاره به نام آن گفت که چون شیر در حالت بی‌نهایت سرد قرار می‌گیرد و با روش معمول آماده می‌شود، آن را «شیریخ» می‌نامند.

سعید معتقد است شیریخ طوری مورد پسند همگان قرار دارد که در مراسم عروسی و برخی مناسبت‌های دیگر بخش مهمی از منوی غذایی است.

سعید همچنین سفارشاتی دریافت می‌کند که برای مراسم عروسی پناهجویان افغان گاهی یک سیر (۷ کیلو) و بعضی اوقات دو سیر (۱۴ کیلو) شیریخ درست کند.

سعید افزود که بیشتر علاقه‌مندان به بستنی شیریخ را پناهندگان افغان از ولایت قندهار و مناطق دیگر تشکیل می‌دهند، این درحالی است که افراد محلی نیز به آن علاقه دارند.

قیمت بستنی شیریخ کابلی که با روش خاص و شیر خالص ساخته می‌شود، نیز مناسب نگه داشته شده است.

سعید گفت: «ما این بستنی را به ازای هر کیلو گرم ۴۰۰ روپیه می‌فروشیم که عموم مردم بتوانند از آن برخوردار شوند.»

© IndependentUrdu

بیشتر از