همزمان با ادامه اعتراضات، مسئولان از ادامه خشکسالی خبر دادند

بسیاری از معترضان معتقدند که مدیریت نادرست مسئولان در حوزه‌های انتقال آب و سدسازی، باعث بروز مشکلات شدید در مناطقی مانند خوزستان شده است

 رئیس سازمان مدیریت بحران اعلام کرد که در استان‌های شمالی کشور نیز با بحران کم آبی مواجهیم- عکس از ایسنا

همزمان با ادامه اعتراضات مردمی در خوزستان و برخی مناطق دیگر، روز شنبه ۲ مرداد، رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی هشدار داد که احتمالا خشکسالی تا زمستان امسال ادامه خواهد داشت.

احد وظیفه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایسنا ضمن بیان این مطلب، گفت که خشکسالی طی تابستان امسال تداوم خواهد یافت و احتمال می‌رود که تا زمستان سال جاری نیز ادامه داشته باشد.

احد وظیفه تصریح کرد احتمال آن که بارندگی‌های امسال کمتر از حد معمول باشد، بالا است و حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد احتمال دارد که بارش‌های ‌پاییز کمتر از وضعیت عادی باشد.

به گفته  آقای وظیفه، این احتمالات بسیار مهم است، زیرا می‌توان براساس همین آمار و احتمالات، برای اقدامات مختلف در ماه‌های ‌پیش ‌رو برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری کرد.

احد وظیفه در بخش دیگری از سخنان خود گفت که مقدار بارندگی تابستانی در ایران بسیار ناچیز و کمتر از ۱۰ درصد بارش سالانه است. به گفته او، نباید پنداشت که بارش‌های تابستانی می‌تواند خشکسالی را در برخی مناطق از بین ببرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 او تاکید کرد که بارندگی‌های تابستان در بخش‌های جنوبی کشور، عمدتا در مناطق کوهستانی و مجاور دریا رخ می‌دهد و عمده این بارش‌ها به‌صورت روان‌آب، جاری و از دسترس خارج می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت بحران هم روز شنبه اعلام کرد که در استان‌های شمالی کشور نیز با بحران کم آبی مواجهیم.

اسماعیل نجار اضافه کرد که هم‌اکنون شاهد بحران کم‌آبی در سطح استان‌های شمالی هستیم و در این میان، وضعیت سردهنه‌های کشاورزی که بر اثر سیلاب تخریب شده‌اند، در کل این استان‌ها خطری بسیار جدی است.

به گفته آقای نجار، اگر این سردهنه‌های کشاورزی در اسرع وقت ترمیم و بازسازی نشوند، مشکل بزرگی پیش رو خواهیم داشت.

طی روزهای گذشته مسئولان مختلف در حکومت جمهوری اسلامی ایران کوشیده‌اند تا بی‌آبی و اعتراضات مردم خوزستان و برخی شهرهای دیگر به آن معضل را به کاهش بارش سالانه و مشکلات طبیعی دیگر ربط دهند.

اما بسیاری از معترضان معتقدند که مدیریت نادرست مقامات و مسئولان در حوزه‌های انتقال آب و سدسازی، باعث بروز مشکلات شدید در  مناطقی مانند خوزستان، و خشک شدن برخی رودخانه‌ها شده است.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران نیز در سخنان اخیر خود، اعتراضات مردم خوزستان را «گلایه» خوانده و گفته است که ریشه این مشکلات بی‌توجهی مقامات به دستورات او است.