بیانیه ۸۰۰ منتقد و سینماگر مستقل: بس است این خونریزان و تاراج و فساد

چندین لشکر، به حکم حاکمان، به سرکوب مالکان این خاک و آب، به تاراج، با بی‌شرمی تاخته بر این خاک

بیانیه‌ سینماگران مستقل چهارمین واکنش رسمی اهالی سینما به رویدادهای خوزستان است‌ـ عکس از اعتمادآنلاین

۸۰۰ تن از چهره‌های فرهنگی کشور، و از جمله هنرمندان و سینماگران مستقل در بیانیه‌ای با اعلام حمایت از اعتراض‌های مردم خوزستان، سرکوب و کشتار معترضان را محکوم کردند. 

امضاکنندگان این بیانیه با انتقاد از اینکه «مردم شریف خوزستان در تشنگی، گلوله دیدند و سرکوب» خواستار پایان دادن به «خونریزان» و «تاراج و فساد و بلوای درد افزا» شده‌اند. 

در این بیانیه آمده است: «نمی‌دانیم این کدامین نوبت است! که چندین لشکر، به حکم حاکمان، به سرکوب مالکان این خاک و آب، به تاراج، با بی‌شرمی تاخته بر این خاک؟!…» 

در این بیانیه که امروز جمعه اول مردادماه منتشر شد، امضاکنندگان تاکید کرده‌اند «بدون وابستگی به هیچ قدرت و حزب و دسته‌ای» سکوت نخواهند کرد تا «نارفیقان و ناکسان، حقوق ابتدایی مردم تشنه و زخمی را نادیده بگیرند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این بیانیه گفته شده است که امضاکنندگان «نمی‌پذیرند، آنان که پیش‌تر، توشه خود و هفت‌پشتشان را گستاخانه از سفره فرزندان امروز و فردای این سرزمین به یغما برده‌اند، چوب حراجشان را بر جان و حرمت انسان و اصالت اندیشیدن نیز آوار کنند و به بهایی گزاف هر بار دست‌هایی از ما را به دستِ دست‌های دیگر، مورد هجمه و سرکوب قرار دهند.»

اعتراض‌های مردم خوزستان به بی‌آبی که از پنجشنبه ۲۴ تیر، آغاز شده با سرکوب شدید نیروهای امنیتی روبه‌رو شده است. در روزهای گذشته، بسیاری از گروه‌ها و شخصیت‌های شاخص فرهنگی، هنری و ورزشی سرکوب و کشتار مردم معترض را محکوم کرده‌اند. بیانیه‌ای که سینماگران مستقل روز جمعه یکم مرداد منتشر کردند، چهارمین واکنش رسمی اهالی سینما به رویدادهای خوزستان است.

روز دوشنبه ۲۸ تیر، بیش از ۱۳۰ مستندساز، در بیانیه‌ای اعلام کردند در کنار «تشنگان خوزستان» می‌مانند و بازتاب‌دهنده «رنج و خواست» آنان خواهند ماند. 

روز چهارشنبه، ۳۰ تیر، نیز گروهی از هنرمندان و کارگردانان سینما از جمله مسعود کیمیایی، کیانوش عیاری، نوید محمدزاده، آزاده صمدی و پگاه آهنگرانی در حمایت از مردم خوزستان، مقابل خانه هنرمندان تهران تجمع کردند. در همین روز، بیش از ۳۳۰ تن از سینماگران و اهالی فرهنگ و هنر در بیانیه‌ای، با مردم خوزستان اعلام همبستگی کردند. 

هنرمندان سینما از روز نخست اعتراض‌های خوزستان، به صورت فردی نیز در صفحات اجتماعی خود سرکوب و خشونت علیه مردم خوزستان را محکوم کرده بودند.

حامد بهداد، هدیه تهرانی، پرستو صالحی، مهناز افشار، سارا بهرامی، تهمینه میلانی و هانیه توسلی از جمله هنرمندانی بودند که به رویدادهای خوزستان واکنش نشان دادند و خواستار پاسخگویی مسئولان شدند. 

روز جمعه یکم مرداد نیز پرویز پرستویی با انتقاد شدید از عملکرد دولت روحانی، در صفحه شخصی خود در اینستاگرام این سوال را مطرح کرد که «آیا این مامورین مسلح که در کوی و برزن خوزستان مقابل همنوع و همسایه خود ایستاده‌اند از جای دیگری آمده‌اند؟» 

اعتراض به بی‌آبی و مدیریت ناکارآمد منابع آبی تاکنون در بیش از ۳۰ شهر گسترش یافته است. در برخی شهرها، نیروهای امنیتی مستقیم به سمت مردم معترض شلیک کرده‌اند. سازمان عفو بین‌الملل تاکنون کشته شدن هشت معترض را تایید کرده است که یکی از آن‌ها نوجوانی ۱۷ ساله بود.