عضو خبرگان: ادامه تجمع‌ها به مصلحت نیست

نماینده خامنه‌ای در خوزستان مدعی شد؛ «انگلستان، عربستان و آمریکا» مردم را تحریک می‌کنند

نماینده خوزستان در مجلس خبرگان، ادامه اعتراضات را عامل ورود مسلحانه افراد تجزیه‌طلب و منافق دانست - عکس از رسا

در پی تظاهرات گسترده مردمی در استان خوزستان و شعار علیه رهبر و حکومت جمهوری اسلامی، یک عضو مجلس خبرگان رهبری با ادعای اینکه این اعتراضات  با تحریک انگلستان، آمریکا و عربستان انجام شده، ادامه آن را به مصلحت ندانست.

محسن حیدری در گفت و گو با ایرنا، ‌مانند برخی دیگر از افراد نزدیک به نیروهای امنیتی که مدعی هستند اعتراضات، نه به دلیل بی‌آبی و فقر، بلکه ناشی از اقدامات افراد تجزیه‌طلب است، اظهار داشت ناامنی‌ها باعث ریخته شدن خون‌های افراد بی‌گناه و «ورود مسلحانه افراد تجزیه‌طلب و منافق» می‌شود که دود این سرو صداها به چشم مردم رفته و مشکلات آنها با این تجمعات و اغتشاشات حل نشده، بلکه پیچیده‌تر خواهد شد.

در حالی که طی روزهای گذشته اعتراضات گسترده‌تر شده و از تمامی اقوام و گروه‌ها در میان مردم به چشم می‌خورد، این عضو مجلس خبرگان رهبری از معترضان خواست تا بر اساس عقل و شرع، صف خود را از اغتشاشگران جدا کنند تا مسئولان افراد اغتشاش‌گر را از افراد دارای مطالبات آرام تشخیص دهند.

به نظر می‌رسد سناریوی برچسب زدن به معترضان برای توجیه سرکوب همچنان ادامه دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین راستا و با گسترش اعتراض‌ها به سایر نقاط خوزستان، از جمله شهرهای شمالی این استان، معترضان از سوی رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران مانند خبرگزاری فارس و تسنیم «اغتشاشگر» و «آشوب‌‍ طلب» نامیده شدند.

همچنین، دادستان استان خوزستان با صدور اطلاعیه‌ای ضمن درخواست از مردم برای رعایت قانون، معترضان را «اشرار» خوانده است.

پیش‌تر نیز، برخی از افراد نزدیک به نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در فضای مجازی، شرکت‌کنندگان در این اعتراضات را وابسته به «سازمان مجاهدین خلق» و اسرائیل عنوان کرده بودند. موضوعی که البته با واکنش شدید افکارعمومی مواجه شده است.

این در حالی است که ده‌ها ویدئو در فضای مجازی منتشر شده که نشان می‌دهد تظاهرات و اعتراضات اخیر مسالمت‌آمیز بوده و هیچ‌گونه خشونتی از سوی مردم اعمال نشده است. در مقابل فیلم‌هایی از شلیک مستقیم نیروهای امنیتی به سمت مردم دست به دست می‌شود.

اعتراض به بحران آب و مدیریت ناکارآمد آن در استان خوزستان برای چندین شب متوالی ادامه یافته است. گزارش‌های رسیده از منابع محلی حکایت از آن دارد که مردم معترض شهرهای اهواز، خرمشهر، بستان، هویزه، سوسنگرد، دزفول، کرخه، شادگان، رامهرمز، ماهشهر، کوت عبدالله، شوش، حمیدیه، رامشیر، ویس، ایذه و شهر جراحی به خیابان‌ها آمدند و علیه وضع موجود و مسئولان شعارهایی سر دادند. در اصفهان نیز مردم به حمایت مردم خوزستان تظاهرات برگزار کردند.

ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که نیروهای امنیتی در برخی شهرها با برخورد خشونت‌آمیز قصد داشته‌اند تجمعات را برهم زنند و مردم را پراکنده کنند و در مواردی تیراندازی به‌سوی مردم گزارش شده است.