ضدحمله دولت در هرات: شهرستان کرخ از طالبان پس گرفته شد

پیشروی‌های شتابان طالبان اکنون متوقف شده است

نیروهای افغان عملیات پس گرفتن مناطق را در هرات آغاز کرده‌اند-HOSHANG HASHIMI / AFP

نیروهای مشترک امنیتی افغان ضدحمله‌ای را علیه شورشیان طالبان در ولایت غربی هرات در مرز ایران انجام داده و توانسته‌اند ولسوالی کرخ را از کنترل شورشیان طالبان آزاد کنند.

این عملیات براساس تصمیم شورای تازه تشکیل نظامی ولایت هرات و در پی سفر وزیر امور کشور و معاون نظامی ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان، برای پس‌گیری ولسوالی‌های هرات سحرگاه امروز جمعه ۲۳ ژوییه آغاز شد.

دفتر والی هرات در خبرنامه‌ای ‌می‌گوید:‌ «این عملیات امروز از استقامت شرق شهر هرات به سمت ولسوالی کرخ آغاز شد و نیروهای مشترک شامل واحدهای نیروهای خاص، کوماندوها، ارتش ملی و پلیس ملی آن‌ را به سرعت به سمت ولسوالی کرخ اجرا کردند و بعد از درگیری در ساحه مجغندک و وارد ساختن تلفات به طالبان، وارد مرکز ولسوالی کرخ شدند.»

به گفته مقام‌های رسمی آمار ابتدایی نشان می‌دهد ۱۵ جنگجوی طالبان کشته و ۲۰ نفر دیگر مجروح شده‌اند. اما در جریان این عملیات که به گفته مقام‌ها برای جلوگیری از وارد شدن تلفات به غیرنظامیان با «نهایت دقت» انجام شده است، به «نیروهای قهرمان امنیتی و دفاعی شامل عملیات هیچ تلفات و خساراتی وارد نشده است.»

همزمان، پیشروی گروه طالبان که بعد از اعلام خروج نیروهای خارجی به شدت جریان داشت، اکنون متوقف شده است. دولت افغانستان می‌گوید بعد از مقاومت سه تا شش ماهه می‌توان با تحکیم نیروهای امنیتی کشور، اوضاع را تغییر داد.

از سوی دیگر، با افزایش حملات طالبان در قندهار جنگنده‌های آمریکایی در دفاع از نیروهای افغان وارد عمل شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا می‌گوید که این جنگنده‌ها در روزهای اخیر در حمایت از نیروهای امنیتی افغان، چندین حمله هوایی را در مناطق مهم و راهبردی از جمله ولایت قندهار انجام داده‌اند. ولایت غزنی و قندهار برای طالبان اهمیت راهبردی دارد و شورشیان مدت‌هاست در پی تصرف مراکز این دو ولایت هستند.

براساس گزارش‌ها، این جنگنده‌ها از پایگاه‌های آمریکا خارج از افغانستان و در منطقه به کمک نیروهای افغان رفته‌اند.

پس از انتقال مسئولیت جنگ افغانستان از ژنرال اسکات میلر به ژنرال مک‌کنزی فرمانده نیروهای مرکزی آمریکا یا سنت‌کام، این نخستین حمله هوایی آمریکا است که در حمایت از نیروهای افغان انجام می‌شود.

پیشتر، مقام‌های آمریکایی تایید کرده بودند که طالبان در حملات اخیر خود به مناطق مختلف افغانستان از «شتاب استراتژیک» برخوردار هستند، اما مقام‌های افغان این شتاب را موجی می‌بینند که در حال گذار است و اطمینان می‌دهند که تهدید جدیدی متوجه شهرهای کشور نیست.

بیشتر از جهان